Starta Företag|Driva Företag|3 February 2022|Uppdaterad: 5 July 2022

Så väljer du rätt företagsnamn

tjej med röd mössa och rosa hörlurar, sitter med sin laptop
Börjar du bli klar med din affärsidé? Så kul och spännande, snart är du i mål med uppstarten. Men har du kanske inte kommit på ett bra företagsnamn? Vi har ett flertal tips på hur du kan komma fram till det där drömnamnet som ska få dina kunder att bli intresserade. Nu kör vi, dags att locka fram din kreativa sida!

Beskrivande eller icke beskrivande namn

Många gånger kanske man tänker att företagsnamnet måste vara beskrivande, men två begrepp – generiska företagsnamn och arbiträra företagsnamn, visar på att det inte behöver vara så. Det kan vara bra att veta innan du börjar jakten på namnet.

Generiska företagsnamn är beskrivande och visar tydligt vad bolaget sysslar med. Ta till exempel Byggmax, det beskriver att företaget verkar inom bygg. Arbiträra företagsnamn beskriver inte riktigt vad företaget sysslar med. Här kan vi ta exempelvis Willys som inte beskriver alls att de säljer mat. Det är upp till dig att välja vad som passar bäst nu, beskrivande eller icke beskrivande.

 

Brainstorma loss

Med beskrivande och icke beskrivande företagsnamn i bakhuvudet är det dags för steg ett, att brainstorma. Samla några personer som du tror att du kan vara kreativ tillsammans med. Sätt er ner och skriv ner precis allt ni kommer på. Tänk inte på hur det låter, bara skriv, sålla kan du göra senare.

Efter att du brainstormat fritt kan du också testa att utgå från din affärsidé och plocka ut nyckelord. Ska du sälja ett säkert och enkelt larm, då har du nyckelorden säkert, enkelt och larm. Börja med ett av orden, exempelvis säkert, och brainstorma nu associationer kring det. Gör likadant för alla nyckelorden, och helt plötsligt har du skapat associationskedjor.

Testa sedan att hitta motsatser till de nyckelord som ni har hittat. Kanske går det inte att hitta någon motsats till ett nyckelord, men kanske går det att hitta till ett ord du har associerat.

Nu har du både nyckelord och associationer. Börja nu kombinera dessa till ett företagsnamn. Tänk inte så mycket utan bara lek och testa dig fram. När du ska kombinera kan du också testa att slänga in ditt efternamn, initialer eller liknande.

 

Vilka företagsnamn är upptagna?

När du brainstormat klart har du förhoppningsvis ett flertal namnförslag på bolaget och detta är en bra grund att stå på. Du kan sedan börja kolla upp de namn som valts ut, genom att skriva in dessa förslag på verksamt.se. Du ser då vilka som är upptagna eller inte. Tänk på att det inte behöver vara ett bra namn eller bli godkänt, bara för det visar sig vara ledigt.

Något annat du behöver tänka på är att du kanske vill ha en webbplats till ditt företag, kolla därför upp om namnet går att få som en domän. Domän är en identitet på nätet och behövs för att ha en  webbplats. Registrera domänen så fort du kan när du hittat rätt företagsnamn och du ser att den är ledig. Kolla om domänen är ledigt på IIS (Internetstiftelsen)

 

Dags att sålla och välja ut det bästa

Nu har du både brainstormat loss och kollat tillgängligheten på namnen. Nu har förmodligen namnlistan krympt en del. Dags att sålla ut ännu mer nu. Välj gärna ett namn som är lätt att stava. Kan det stavas på olika sätt och är lite krångligt kan det skapa problem när kunder exempelvis ska söka upp din webbplats. Visst vill du att dina kunder ska komma ihåg dig lätt? Se då till att namnet med är lätt och kort. Välj alltså hellre ett kort namn än ett långt. Välj gärna också ett namn som säger något, att kunden förstår vad ditt företag gör. Det är också viktigt att välja ett unikt namn, så dina kunder kommer ihåg dig. Du kan också testa dina namnförslag på nya personer. Kanske känner de inte alls samma som du angående namnen som brainstormats fram.

Har du tankar på att expandera internationellt? Då kan det vara en god idé att ha med det i beräkningen när du väljer namn. Välj ett engelskt namn redan från start. Ska du bara jobba lokalt är det dock bäst att välja ett svenskt namn.

Välj inte ett allt för smalt namn. Exempelvis Tårtkungen, för kanske kommer ni börja sälja annat längre fram fast det är tårtor ni börjar med och fokuserar på. Ett för brett namn kan också vara en dålig idé, det kan bli lite för trist.

 

Så registrerar och skyddar du företagsnamnet

När du har plockat ut dina favoriter på listan är det dags att anmäla företagsnamnet till Bolagsverket. Du gör detta när du väljer företagsform och startar bolaget. Gäller det enskild firma finns dock inget tvång att registrera namnet men det rekommenderas om  du vill skydda det.

I ansökan ger du flera namnförslag och Bolagsverket registrerar det första namnet som kan godkännas.

När du fått ditt företagsnamn godkänt och registrerat har du ensamrätt. Du kan alltså hindra andra från att använda liknande namn och varumärken inom samma verksamhetsområde. Skyddet som gäller beror också på företagsformen. Enskild firma, kommanditbolag och handelsbolag får skydd i ditt företags län. Aktiebolag och ekonomiska föreningar får skydd i hela landet.

Relaterade artiklar

Omvärldsspaning|Driva Företag|30 May 2022|Uppdaterad: 30 September 2022
Nya LAS – sammanfattad i 9 punkter

Den 30 juni trädde den nya Lagen om anställningsskydd, LAS, i kraft. Sharon Lavie, som är sparekonom på Lendo, går igenom de 9 viktigaste förändringarna i det...

Framåt och uppåt för Ballongverkstan med smarta kopplingar

Ballonger är verkligen urtråkigt! Så tänkte Pialena Ander när hon iklädd clownkostym delade ut ballonger på Vattenfestivalen i Stockholm 1992. Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Idag driver hon Ballongverkstan, Sveriges största ballongföretag och har varit med och skapat en ny bransch. Sedan 2021 använder hon Fortnox affärssystem, vilket gett henne mer tid till det hon brinner för – att utveckla verksamheten och ta fram smarta lösningar till sina kunder.

Fakturaköp underlättar tillväxten för Strömsdal kök

Sedan 1940-talet har Strömsdal Kök utanför Borås tillverkat och levererat högklassiga kök till den skandinaviska marknaden. Idag säljer de kök till Sverige, Norge, Danmark och Finland. 2010 valde Patrik Näsström, VD för Strömsdal Kök, Fortnox affärssystem, och sen dess har han aldrig tittat tillbaka. Särskilt nöjda är de med Fortnox nya tjänst Fortnox Fakturaköp.

Bättre kvittohantering på nolltid

Långtråkig och tidskrävande hantering av kvitton, vem vill syssla med det? Timewave vinkade hejdå till detta och sa hej till Fortnox Kvitto & Utlägg – en tjänst

Fakturera från Kuba – såklart!

Något som går hand i hand och lirar med Bizkits filosofi, digitalisering, är just Fortnox. De kan sköta ekonomin helt digitalt i molnet, var och när de vill,

Det går fort i hockey – men även för Brödernas

2018 började Brödernas snabba framgångssaga, en saga och burgare som har spridit sig över hela Sverige. Allt har gått i raketfart och siktet är just nu inställt på 100 restauranger. Företaget genomsyras av mycket idrottshjärta, driv och själ. Vi har pratat med Sebastian Idoff, en av de drivna själarna. För honom underlättar det mycket att jobba i en molnbaserad plattform som Fortnox.

Dags för semesterårsavslut?

Våren är snart här och det börjar dra ihop sig för semesterårsavslut för dig som har semesteråret från 1 april till 31 mars. Varför man ska göra ett

Från hästar till hästkrafter

Ebba är tjejen med bilkoll. Intresset föddes när hon skulle ta körkort. Att bara köra var inte tillräckligt, hon ville veta allt om hur bilar fungerade. Och på

Manuellt arbete ett minne blott

Om man behöver hjälp med sitt företags IT-lösningar, då kan man vända sig till Softwerk. Deras utvecklare hjälper till med ai och andra typer av lösningar, för

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

By contacting Fortnox, your personal information will be processed in accordance with Fortnox's Privacy Notice

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.