Så hittar Cloud Redovisning nya kunder till Stockholmskontoret
Senast uppdaterad: 13 maj 2025

Cloud Redovisning är en certifierad byråpartner till Fortnox som grundades i Umeå 2019. Certifieringen till Fortnox har varit och fortsätter vara ett viktigt verktyg för att bygga förtroende kring byrån. Linus Sjögren, chef och delägare över Stockholmskontoret, beskriver certifieringen som ett viktigt verktyg – särskilt vid möten med nya kunder.
– Certifieringen har hjälpt oss att sticka ut. Vi är och har alltid varit en digital byrå, men det är också viktigt för oss att vi jobbar personligt med våra kunder. Därför kombinerar vi digitalisering med personlig rådgivning. Många av våra befintliga kunder, men även potentiella kunder, uppskattar att vi har den stämpeln. Det är som ett kvitto, inte bara på att vi använder Fortnox, utan att vi kan programmet på djupet, berättar Linus.
Bygg förtroende med Fortnox certifiering >
Ny marknad kräver nya metoder
För två år sedan öppnade Cloud Redovisning ett nytt kontor i Stockholm. Till en början fanns det inget självklart kundflöde att luta sig mot, utan byrån såg Stockholm som en möjlighet att kunna expandera och fortsätta växa.
– Vi såg stora möjligheter i Stockholm, det är en helt annan typ av marknad. När vi bestämde oss för att öppna ett kontor i Stockholm hade vi ungefär 20 procent beläggning där – vilket inte är särskilt mycket. Men vi var fast beslutna om att ta oss fram. Man kan säga att vi gick in med inställningen: tuta och kör!
För att få igång Stockholmskontoret behövde Linus aktivt söka efter nya kunder. Det var så han kom i kontakt med Offerta, som visade sig bli en viktig del i byråns tillväxtstrategi. Linus valde att testa Offerta som ett komplement till annan sälj. Och det visade sig att Offerta gav en bra skjuts.
– Vi började leta kunder via Offerta relativt omgående när vi öppnade kontoret i Stockholm. Det är svårt att säga hur snabbt det gick innan vi började få in nya kunder. Vissa kunder har vi kunnat köra igång med redan efter första mötet. Men sen finns det andra där det har tagit betydligt längre tid. Jag skulle säga att det beror på hur aktiv man själv är, vad det är för bolag och om det finns fler byråer som är intresserade av kunden. Men det har helt klart varit lönsamt för oss, berättar Linus.
Enkel process: Bevaka – kontakta – offert
Anslutningen till Offerta har inte bara gett effekt, utan visar sig också vara en enkel och tydlig process för att komma i kontakt med potentiella kunder. Förfrågningar där kunden redan använder Fortnox är som mest intressanta för Cloud Redovisning, men även de företag som signalerar att de är öppna för att byta system. Att byrån bara vill ha in kunder som använder Fortnox är för att fortsätta arbeta effektivt – både internt och med kunden.
– Processen är enkel: Bevaka, kontakta och till sist skicka en offert. Jag har notiser på alla förfrågningar som kommer in. När vi hittar en potentiell kund börjar vi alltid med ett samtal för att förstå deras behov. Därefter tar vi fram ett upplägg eller skickar över en offert. Sedan hoppas vi på att kunden vill börja arbeta med oss.
Nu är Cloud Redovisning inne på andra omgången med Offerta och planen är att få Stockholmskontoret att fortsätta växa.
– Vi ser ju att det är ett bra komplement för att effektivt nå ut till potentiella kunder. En hel del av förfrågningarna är intressanta. Så vi kommer fortsätta använda oss av Offerta för att hitta nya kunder, avslutar Linus.
Mer om ämnet
- 5 faktorer som formar branschen 2025 – ladda ner vår steg för steg-guide
- Framtidens kompetenser för redovisningskonsulter – Är din byrå redo?
- Onödiga möten kostar tid och pengar
- Kom igång med byråns hållbarhetsarbete
- Fastpris för redovisningsbyrån: “En mix är det bästa”
- På Fortnox finns säkerhetstänket med på alla nivåer
- Skapa utrymme för förändring genom att förebygga och hantera stress – 15 tips
- “Vi behöver utrymme för att lära känna våra kunder på riktigt”
- Josefin vill att alla ska ha den härliga känslan av att jobba med lön