Nytt innehåll i Fortnox Byråpartner

I höst utökas funktionaliteten i Fortnox Byråpartner. Vi har även sett över innehållet för att säkerställa att vi erbjuder en komplett lösning för byråer. Därför justeras också priset.

Smartness och samarbete på en helt ny nivå

Upplev fördelarna med byråstöd och kundleverans i samma system – integrerat och automatiserat i ett sömlöst flöde. Hantera kundkännedom, rapportering, redovisning och bokslut lika smidigt för byråns alla kunder. Full koll på den egna verksamheten, samtidigt som ni jämnar ut arbetsbelastningen med smartness och samarbete på en helt ny nivå.

I filmen berättar Madeleine Lindblom, produktområdeschef på Fortnox, mer om fördelarna med det nya innehållet.

Så blir innehållet i Fortnox Byråpartner


För byråns interna administration

Nyheter listas i fetstil.

  • Kundkännedom (KYC)

  • Dokument*

  • Ärendehantering**

  • Prospekt

  • Mina klienter

  • Processvyer

  • Uppdragsavtal

  • Byråanstånd

*Hantera och lagra interna dokument som rör byråns egen verksamhet och kunder, samt delade dokument som även klienten ska kunna nå (till exempel förvaltningsberättelse och bokslut).

**För bättre kontroll och överblick när du önskar något från klienten, exempelvis att ett dokument ska skickas in.

För den löpande kundleveransen

Nyheter listas i fetstil.

  • Bokslut & Skatt*

  • Kostnadsfria avstämningar

  • Rapport & Analys

  • Klientfakturering**

  • Bokföring

  • Anläggningsregister

  • Lön

*Från och med den 1 oktober finns stöd för bolagsformerna Aktiebolag, Enskild firma, Ekonomisk förening, Handelsbolag, Kommanditbolag, Ideell förening och Stiftelse.

**Eventuella licenser för Fakturering/Enkel Fakturering och Offert & Order behöver innehas av klienten, på det egna abonnemanget. Läs mer om förändringen

För byråns egen verksamhet

Nyheter listas i fetstil.

  • Bokföring*

  • Fakturering

  • Lön

  • Tid

  • Bokslut & Skatt

  • Rapport & Analys Utökad

  • Anläggningsregister

  • Företagskort

  • Kvitto & Utlägg

  • Resa

  • Leverantörsfakturaattest

  • Personalattest

*Smarta insikter ingår kostnadsfritt

Vi hjälper dig att bli företagens bästa partner

Utöver de produkter och tjänster som finns i Fortnox Byråpartner, erbjuder vi fler verktyg, tjänster och arbetssätt som hjälper dig att bli företagens bästa partner.

  • Skräddarsy samarbeten med kunder

  • Hundratals integrationer till andra system

  • Flytthjälp när du flyttar kunder till Fortnox

  • Trygg och smidig finansiering

  • Utbildningar

  • Digital PT

  • Fri support

Klientfakturering

Smartare fakturering för effektivare samarbete

I Fortnox är det vanligast att företagaren själv sköter offerter och fakturering. Som konsult stöttar du om det behövs. Framöver kommer eventuella licenser för fakturering och offerering behöva innehas av din klient på dennes abonnemang. Målet är att involvera företagaren tydligare i faktureringsprocessen.

Involvera företagaren mer
Involvera företagaren mer

Samarbetet innebär att klienten själv skapar upp och skickar sina fakturor i Fortnox. Som konsult är du med och stöttar klienten i allt som sker när fakturan är skapad och efter den är skickad. Du har full inblick i kundens reskontra och kan hantera krediteringar, rättelser av bokföringsposter, registrering av inbetalningar, bortskrivningar, avstämningar med mera.

För att skapa och skicka fakturor behöver din klient tillgång till Enkel Fakturering eller Fakturering i Fortnox. Eftersom ta betalt-flödet ser olika ut för olika kunder är det du som konsult som avgör hur samarbetet ska struktureras på bästa sätt för respektive klient.

Målsättningen är att involvera företagen tydligare i faktureringsprocessen, då den är starkt kopplad till deras verksamhet. Arbetssättet öppnar samtidigt möjligheter för redovisningsbyråerna att fokusera på de mer värdeskapande dimensionerna av samarbetet.

I de fall fakturorna skapas i ett annat system eller hanteras utanför Fortnox, kan du som konsult även upprätta och hantera klientens kundreskontra utan Enkel Fakturering eller Fakturering.

Fördelar för redovisningsbyrån
Fördelar för redovisningsbyrån

Du kan givetvis fortsätta stötta din klient i faktureringsprocessen. Men det finns flera fördelar med att låta kunden vara den som skapar och skickar fakturorna.

  • Skapa effektivare faktureringsflöden kopplade till bransch och kund

  • Frigör tid som kan läggas på mer värdeskapande aktiviteter

  • Få bättre underlag eftersom förstahandskällan är den som anger detaljerna

  • Mindre risk för dubbelarbete och misstolkning av information

  • Stötta företagaren med djupare ekonomisk kompetens i faktureringsprocessen

Med vår kostnadsfria utbildning lär du dig mer om klientfakturering och hur du hjälper dina kunder att komma igång.

Anmäl dig till utbildningen

Behöver jag göra någonting nu?

Nej, just nu behöver du inte göra någonting. Din byrå får automatiskt det nya innehållet när ni går in i en ny avtalsperiod som påbörjas efter den 30 september 2025. Det är också då som det nya priset på 499 kronor per månad och konsult börjar gälla. Ni behåller därmed ert nuvarande pris under hela er pågående avtalsperiod.

Frågor och svar

I vårt användarstöd besvarar vi fler frågor.

Se alla frågor och svar

Varför ändras innehållet?

Fortnox Byråpartner kommer möta byråernas behov på ett bättre sätt – både för byråns interna administration och processer, och för den löpande kundleveransen. Innehållet täcker dessutom in byråns samtliga klienter, inte bara de som har bokföringen i Fortnox.

I byråsamarbetet skapas nu bättre förutsättningar för klienten att göra sin del av det löpande arbetet. Den förbättrade byråpaketeringen ger stöd i kundleveransen under hela året och hjälper till att jämna ut de toppar som vi vet är en av de största utmaningarna för många byråer.

Byråpartner kommer alltså bestå av de tre delarna byråstöd, byråns egna verksamhet och kundleverans. Ett erbjudande som innehåller det allra bästa vi har att erbjuda Sveriges redovisningsbyråer.

På vilket sätt ändras innehållet?

Fortnox Byråpartner får ett uppdaterat innehåll som tillgodoser både byråns interna administration och den löpande kundleveransen. Det ingår ett byråstöd såväl som produkter anpassade för arbetet med kundleveransen. Utöver dessa ingår även produkter för att byrån ska kunna hantera sin egen verksamhet och bokföring i en egen klient.

Har du frågor om det nya innehållet? Fyll i formuläret, så hör vi av oss och hjälper dig.

By contacting Fortnox, your personal information will be processed in accordance with Fortnox's Privacy Notice

Vad blir det nya priset?

Priset för Byråpartner-licensen är 499 kronor per månad och konsult* från och med att ni går in i en ny avtalsperiod som infaller efter den 30 september 2025.

Styckkostnader som kan tillkomma i den nya funktionaliteten:

  • Upprättande av årsredovisning (200 kronor per bolag för K2 och 300 kronor per bolag för K3)

  • Digital signering (19 kronor per dokument)

  • Kundkännedom inklusive signering (12,90 kronor per månad och klient – kontakta oss för offert vid 400+ klienter)

*Gäller vid 12 månaders avtalsperiod. Val av 3 månaders avtalsperiod innebär 10 procents tillägg på listpriset.

När kan min byrå ta del av det nya innehållet?

Din byrån får automatiskt tillgång till innehållet när ni går in i nästa avtalsperiod som infaller efter den 30 september 2025. Om avtalsperioden exempelvis avslutas den 31 december 2025, blir det således från och med den 1 januari 2026.

Bytet kommer att ske under nattetid och ni kommer inte ha tillgång till era tjänster under denna natt.

Om en ny medarbetare anställs innan byrån fått tillgång till det utökade innehållet, så får inte heller den nya medarbetaren del av det. Innehållet i licensen är alltid detsamma för samtliga medarbetare.

Har du frågor om ditt abonnemang eller avtal? Fyll i formuläret, så hör vi av oss och hjälper dig.

By contacting Fortnox, your personal information will be processed in accordance with Fortnox's Privacy Notice

Hur hittar jag min nuvarande avtalsperiod?

Byråns avtalsperiod hittar du genom att klicka på byråns namn uppe till höger i Digital byrå och välja Mitt abonnemang. Klicka därefter på avsnittet Abonnemang i menyn till vänster, så kan du under tidslinjen för Aktuell period se Periodslut.

Observera att du behöver vara betalansvarig för plustjänster eller abonnemang, samt systemadministratör för att komma åt den här informationen.

Har du frågor om ditt abonnemang eller avtal? Fyll i formuläret, så hör vi av oss och hjälper dig.

By contacting Fortnox, your personal information will be processed in accordance with Fortnox's Privacy Notice

Kan min byrå få ta del av det nya innehållet tidigare?

Ja, din byrå kan frivilligt migrera och få det nya innehållet i Byråpartner innan ni går in i nästa avtalsperiod som infaller efter den 30 september 2025. Det kommer vara möjligt att migrera från och med den 1 oktober 2025. Kontakta oss så berättar vi mer om hur du gör.

Kan vi välja att ha kvar det gamla upplägget?

Nej, det nya innehållet i licensen är det som gäller från och med att ni går in i en ny avtalsperiod från och med den 30 september 2025.

Påverkas samarbetspaketen av det nya innehållet?

Nej, samarbetspaketen påverkas inte.

Kan Byråpartner även användas för kunder som inte har sin bokföring i Fortnox?

Ja, det går bra. Du skapar upp klienten precis som vanligt i din klientlista, även om du hanterar bokföringen i ett annat program. Då blir det möjligt att skapa uppdragsavtal, arbeta i våra processvyer, hantera kundkännedom, arkivera och dela dokument, skicka ärenden med mera.