Visselblåsarlagen – det här gäller

Man vid dator
Den 17 december 2021 trädde visselblåsarlagen i kraft i Sverige. Och företag med minst 50 anställda behövde se över sina interna rapporteringskanaler. Lagen, som utgår från EU:s visselblåsardirektiv, är mer omfattande än tidigare lagstiftning och förstärker skyddet för visselblåsare. Har du koll på visselblåsarlagen? Vi summerar huvuddragen i lagen.

Vad är visselblåsning?

Visselblåsning innebär att en person, oftast en anställd, slår larm om missförhållanden eller oegentligheter internt i ett företag eller en offentlig organisation. Visselblåsningen kan även ske externt till en myndighet eller massmedia. 

Skälen till visselblåsningen kan handla om korruption, vanvård, lagbrott, vapensmuggling, terrorism, olaglig avlyssning, åsiktsregistrering, militära brott mot civila, miljöbrott, sexuella trakasserier, brister i omvårdnad och patientsäkerhet eller liknande.

Visselblåsarlagen i korthet

Syftet med visselblåsarlagen – som trädde i kraft den 17 december 2021 – är att förhindra korruption och lagbrott, och att skydda visselblåsare i högre utsträckning än vad den tidigare lagen från 2017 har gjort.

I korthet innebär lagen att företag måste inrätta system för rapportering och vidta åtgärder på de rapporterade händelserna, samt att uppgifter om visselblåsarens identitet ska omfattas av sekretess och vara konfidentiella. Detta ska stärka skyddet för visselblåsaren, göra det enklare att visselblåsa och ställa tydligare krav på hur de rapporterade uppgifterna ska hanteras.

Visselblåsarlagen är med sina 60 paragrafer mer detaljerade och omfattande än den tidigare lagen, som innehöll 11 paragrafer. En del i den nya lagen som inte tidigare funnits är att man kan bli straffad om man bryter mot den. Straffet beslutas i domstol. Och lagen gäller alla företag – små som stora. Både inom privat- som offentlig sektor.

Rapporteringskanaler för företag med minst 50 anställda

Beroende på antal anställda har ett företaget mellan sex månader och två år på sig att göra nödvändiga förändringar i sina system så att kravet på interna rapporteringskanaler möts. Den interna rapporteringskanalen ska göra det möjligt för arbetstagare att slå larm internt inom en verksamhet på ett säkert sätt. Arbetsmiljöverket har utsetts till tillsynsmyndighet för företagens interna rapporteringskanaler.

Den interna visselblåsarfunktionen ska kunna ta emot rapporter om missförhållanden och ha kontakt med visselblåsare, följa upp det som rapporteras, och lämna återkoppling om uppföljningen till de som slagit larm. De behöriga personerna eller enheterna som utses till den interna rapporterings kanalen kan antingen vara anställda hos verksamhetsutövaren eller hos någon som har anlitats för detta för verksamhetsutövarens räkning. 

Verksamheter med 50 till 249 arbetstagare ska till viss del få dela interna rapporterings kanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning. Större verksamheter ska vara skyldiga att införa egna interna rapporterings kanaler. Kommuner och regioner ska få dela kanaler och förfaranden med kommunala bolag, stiftelser och föreningar. 

För företag med minst 50 anställda ska den interna rapporteringskanalen vara på plats senast den 17 december 2023. Företag med minst 250 anställda skulle ha sina interna rapporteringskanaler klara senast den 17 juli 2022.

Rapporteringen ska kunna ske muntligen eller skriftligen, och den ska i huvudsak först ske internt.

Obs! Även om företag som har färre än 50 anställda inte omfattas av kravet på interna rapporteringskanaler, ska förutsättningarna för skyddet av en visselblåsare i grunden vara det samma som när det finns rapporteringskanaler.

Externa rapporteringskanaler som komplement

Utöver de interna rapporteringskanalerna ska det fortsatt finnas externa rapporteringskanaler. En sådan kanal gör det möjligt för en arbetstagare att slå larm till myndigheter som har utsetts av regeringen. En anställd kan visselblåsa direkt till en extern rapporteringskanal utan att först slå larm till den interna rapporteringskanalen, och kan själv välja om hen vill rapportera internt eller externt.

Den externa rapporteringskanalen ska ta emot, följa upp och återkoppla på rapporter om missförhållanden inom vissa specifika områden.

Vem kontrollerar att man följer Visselblåsarlagen inom företaget och externt?

Arbetsmiljöverket är tillsynsmyndigheten för att se till att arbetsgivare lever upp till lagkraven om att inrätta interna visselblåsarfunktioner.Utöver Arbetsmiljöverket har även andra myndigheter fått i uppdrag att upprätta externa visselblåsarkanaler för visselblåsning. Arbetsmiljöverkets ansvar gäller både att övervaka att dessa myndigheter uppfyller sitt ansvar, men även missförhållanden som inte omfattas av någon annan behörig myndighets ansvarsområde. Arbetsmiljöverket är en så kallad särskilt behörig myndighet, och inom ramen för det ska de lämna tydlig och lättillgänglig information om övriga behöriga myndigheters ansvarsområden samt kontaktuppgifter till dessa. Dessutom ska Arbetsmiljöverket varje år sammanställa information från alla behöriga myndigheter och rapportera till EU-kommissionen.

Fler skyddas visselblåsarlagen

I lagen omfattas en bredare personkrets av skyddet. I den tidigare lagstiftningen har skyddet varit begränsat till anställda och inhyrda arbetstagare. Även arbetssökande, egenföretagare, volontärer, praktikanter, personer i företagsledningen och aktieägare som är verksamma i bolaget omfattas av lagen. Dessutom omfattas personer som arbetar hos underleverantörer och entreprenörer.

Kan inte avtalas bort

Lagen innebär att centrala kollektivavtal  kan slutas om själva utformningen av de interna rapporteringskanalerna. Det är däremot inte möjligt att sluta avtal där skyddet eller rättigheterna för visselblåsaren begränsas.

System för visselblåsning via Fortnox

Om du redan använder Fortnox i ditt företag kan du enkelt koppla på en tjänst för visselblåsning via någon av våra integrationspartners.

Vanliga frågor om visselblåsarlagen

Behöver alla ett visselblåsarsystem om man är en koncern med fyra dotterbolag?

Som koncernbolag kan man under vissa omständigheter dela kanal. Det beror på storlek av företaget samt även hur man kan hantera när det skickas in en visselblåsning. Som exempel att man kan ha en gemensam sida där man kan vilja via ex en rullgardin vilket bolag som det gäller. De som mottar visselblåsningen ska fortfarande upprätthålla anonymitet och sekretess. Sedan blir det även en fråga med vilket bolag som man kan dela informationen.

Vad gäller för företag med mindre än 50 anställda. Är det krav på att ha ett Visselblåsarsystem?

Ja, dock behöver det inte vara ett elektroniskt. För mindre bolag är det extra viktigt att då upprätta en policy samt rutiner för vem som mottar visselblåsningen. Det kan vara en extern part, exempelvis en advokatbyrå. Orsaken är kopplad till att du ska kunna rapportera anonymt, skriftligt som muntligt.

Vårt bolag är färre än 50 anställda, vad har vi då för skyldighet?

För små- och medelstora företag kan det vara en svårt att förhålla sig till vad som förväntas. Enligt Visselblåsardirektivet från 2019 ska små företag erbjuda samma skydd när det kommer till visselblåsning. Det kan därför vara klokt att kontakta en extern part, exempelvis en advokatbyrå för att säkerställa att den anställde kan känna sig säker och förbli anonym om hen önskar. Dessutom är externa experter utbildade i att hantera rapporter på ett korrekt sätt och kan bistå ledningen i diskussioner, utredningar och uppföljning, om så behövs.

Om en digital funktion finns internationellt hos koncernmodern. Måste vi även ha en lokal funktion?

Arbetsgivare i privat sektor med 50 till 249 anställda föreslås kunna dela på de delar av systemet som omfattar mottagande av rapporter och utredningar av de förhållanden som rapporterats. Övriga delar av systemets funktioner såsom att ha kontakt med visselblåsaren eller lämna återkoppling till visselblåsaren får arbetsgivarna inte dela på. I koncerner ses varje aktiebolag som en separat arbetsgivare. Det går även att anlita en tredje part som sköter visselblåsar-kanalen för företagets räkning.

Kommuner och regioner föreslås få dela på visselblåsarsystemets alla funktioner med andra kommuner och regioner. Regeringen anser inte att direktivet ”lämnar något utrymme för en reglering som befriar bolag inom koncernen att inrätta interna rapporteringskanaler och förfaranden”.

Krävs det samma rutiner av Visselblåsning även för små bolag som inte har kollektivavtal?

Visselblåsarlagen och visselblåsarförordningen gäller alla företag vare sig kollektivavtal finns eller ej. Dock ska möjlighet finnas att göra avvikelser från reglerna om interna visselblåsarsystem genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation. Avvikelser får dock endast göras under förutsättning att avtalet respekterar de rättigheter som rapporterande och berörda personer har enligt visselblåsardirektivet.

Måste man som arbetsgivare ha ett eget visselblåsarsystem eller kan man lägga ut denna tjänst till annan aktör?

Som företag måste ni ha en tydlig policy samt rutiner som förklarar hur man ska gå tillväga om man vill visselblåsare. Om företaget väljer en extern mottagare, exempelvis en advokatbyrå måste en tydlighet finnas i hur dessa kan kontaktas. Att anlita en extern part kan vara klokt om man är ett litet företaget. De kommer att hjälpa mer med all dokumentation m.m.

Digital eller manuellt visselblåsarsystem - måste man kunna rapportera på flera olika sätt?

För att uppfylla lagkraven måste det finnas möjlighet att visselblåsare: muntligen, skriftligen eller exempelvis via en inspelning. Därtill måste det finnas möjlighet att upprätthålla anonymiteten hos den som visselblåsare. Antingen har man en elektronisk visselblåsare kanal eller kopplar på en extern part som får bli den som mottar visselblåsningen.

Den gamla visselblåsarlagen som kom 2017 gäller den fortfarande tillsammans med den nya lagen?

Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (Visselblåsarlagen) upphäver lagen (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden. Dock gäller fortfarande delar av den upphävda lagen i fråga om repressalier som har vidtagits före ikraftträdandet.

Dela den här artikeln