7 tips på gratis marknadsföring
Att marknadsföra sitt företag kan vara utmanande, speciellt om du inte har budget för marknadsföring. Oavsett om du är i uppstartsfasen eller har haft ditt företag några år är det viktigt att nå ut på marknaden, så kunderna blir medvetna om vad du erbjuder. Det finns oändliga vägar att gå för att nå ut till en målgrupp, endast fantasin kan sätta stopp för det.
Att marknadsföra sitt företag gratis
Gratis marknadsföring är till fördel för ditt företag om du vill öka synligheten utan att spendera pengar. Här är 7 exempel på gratis marknadsföring, men kom ihåg att även om det är gratis behöver du lägga ner tid på arbetet. Därför är det bra om du redan innan har gjort en marknadsundersökning för att ta reda på var dina kunder finns och hur du ska nå fram till dem.
Nätverka
Utöka ditt nätverk successivt. Är du nystartad och inte har haft några kunder än så är det dags att skaffa kontakter. Idag kan du enkelt nätverka både via internet och i verkligheten. Att mötas fysiskt stärker relationen och ökar dina chanser att bli rekommenderad vidare. Men att nätverka behöver inte betyda att du ska leta efter nya kunder, det är lika viktigt att ta hand om kunderna du har. Med bra kundservice kan du komma långt, även en nöjd kund kan rekommendera dina produkter vidare. Använd dig av olika sätt där andra pratar gott om dig – det kan vara avgörande när en kund står inför ett köpbeslut.
Skapa relevant innehåll
Publicera värdefullt innehåll på din hemsida, blogg och i sociala medier. Vad vill din målgrupp veta? Skapa innehåll som är värdefullt och användbart för din målgrupp. När du delar med dig av kunskap som är relevant för din målgrupp visar du upp ditt varumärke och att du är expert inom området. Denna typ av marknadsföring tar tid och du kan skapa nytt innehåll allt eftersom.
Sociala medier
Företagets synlighet på sociala medier behöver inte kosta något. Skapa en företagssida på den plattform din målgrupp använder, till exempel LinkedIn, Instagram eller Facebook. Se till att hålla dig aktiv på sidan och dela regelbundet inlägg som är relevant för din målgrupp och bransch. Ett tips kan vara att hitta olika grupper eller forum där din målgrupp finns, och att även där dela med dig av värdefulla tips och svara på frågor.
E-postmarknadsföring
Nyhetsbrev eller e-postmarknadsföring är ett populärt och mer personligt sätt att kommunicera med både befintliga kunder men också potentiella kunder. Det första du behöver göra för att komma igång är att börja bygga upp en e-postadresslista. Tänk på GDPR, då du kommer jobba med det kontinuerligt. För att nå ut med ditt budskap och inte upplevas som spammare ska du bjuda på kunskap, tips och information. Du kan även skicka med erbjudanden på produkter, men innehåller nyhetsbrevet bara reklam, hamnar det ofta i skräpkorgen eller så riskerar du att mottagaren avprenumererar.
Det finns ett flertal plattformar att använda sig av för att skicka ut e-postmarknadsföring med. Några av plattformarna används mot en kostnad, medan andra är gratis upp till ett visst antal mejladresser.
Gerillamarknadsföring
Gerillamarknadsföring är en typ av marknadsföring där man skapar uppmärksamhet på ett udda, roligt och kreativt sätt. Det behöver inte vara något storslaget, utan bara ett annorlunda sätt att visa upp företaget på. Till exempel genom att klippa gräset så att företagsnamnet syns eller något enkelt som att sätta upp lappar på offentliga platser. Tänk kreativt och hitta sätt som enkelt beskriver ditt företag.
Samarbeten
Att samarbeta med andra företag i en bransch som är relaterad till din kan öka synligheten. Leta efter ett samarbete med en verksamhet som kan komplettera ditt företag, till exempel som har en liknande kundgrupp, men som inte är en konkurrent till dig. Tillsammans kan ni tipsa om varandras företag, produkter eller ordna en gemensam tävling.
Mässor och event
Har du kunskap att dela med dig av till din målgrupp? Fundera på hur du genom en utbildning eller ett seminarium kan dela med dig av värdefull information till både dina kunder och potentiella kunder. Använd din kunskap till att skapa kostnadsfria seminarier och utbildningar online. Det krävs tid och planering men är helt kostnadsfritt om du gör det online. Passa på att synas på mässor som din målgrupp går på. Du behöver inte ställa upp med en monter om du inte har budget till det, men gå dit, delta och nätverka med din målgrupp.