Publicerad: 13 september 2022|Senast uppdaterad: 31 maj 2023

Så skriver du en affärsplan

Porträttbild på en man i kavaj
Vad är en affärsplan, hur skriver du den – och varför behöver du överhuvudtaget ha en? Med hjälp av entreprenören och rådgivaren Markus Brattfeldt tar vi reda på detta, och en massa annat som är bra att veta om en affärsplan. Och du får dessutom en mall – eller ja, snarare ett fullfjädrat flöde – för att kunna fila fram din egen affärsplan.

Vi har satt oss ned med Markus Brattfeldt och pratat om affärsplan. Han har under de senaste tio åren inspirerat och väglett tusentals företagare, både personligen och genom sina föreläsningar. Han har drivit och byggt ett flertal företag inom marknadsföring, ekonomi och utbildning. Markus är ofta anlitad som rådgivare till mindre företag där fokus är att växa och öka lönsamheten.

Vad är en affärsplan?

En affärsplan är en beskrivning av vad som ska göras för att förverkliga affärsidén , hur det ska göras, och till vem du erbjuder din produkt eller tjänst.

– Vad som är viktigt att komma ihåg är att en affärsplan också är ett levande dokument. Den är absolut inte statisk: de bästa affärsplanerna lever och justeras när det behövs, säger Markus Brattfeldt.

Varför? Jo, för att du hela tiden kommer att lära dig nya saker om ditt företag och din marknad, därför ska du inte fastna i framtagandet av affärsplanen för länge. Gör den utifrån ett nuläge, och sedan kan du gå tillbaka och justera den när det krävs.

Dock: Markus understryker att det är ganska få företagare som faktiskt går tillbaka till den ursprungliga affärsplanen och ändrar i den. Ofta sker anpassningen naturligt när företaget går framåt och ofta visar det sig att det är varianter av den ursprungliga affärsplanen eller -idén som funkar bäst.

– Det är absolut inget misslyckande om idén inte funkar som du tänkte dig från början. Ju snabbare du lär dig från misstag desto snabbare når du framgång och kan justera affärsplanen utifrån dem, säger Markus.

Markus tar företaget Apples produkter som ett exempel. Produkter som Iphone och Macbook är minst sagt välkända, men vi hör inte lika mycket om de produkter som inte “flög”. Till exempel lanserade Apple en tv-spelskonsol i mitten av 90-talet , som var tre gånger så dyr som ett Playstation. Konsolen levde i två år och såldes i 42 000 exemplar innan den skrotades.

– Ibland är det lite som att vaska guld: Du får gå igenom väldigt mycket jord för att hitta några gram guld, säger Markus.

Varför behöver man en affärsplan?

Affärsplanen är viktig för att du ska få en riktning på din satsning. Den ger dig en eftertanke kring det du ska göra. Även om det är viktigt att agera som företagare, kan du inte rusa in i något utan att ha funderat kring hur du ska göra det, och till vem. Affärsplanen är därför en viktig del för att skapa framgång som företagare, säger Markus.

– Den behövs för att du ska kunna planera innan du kör igång med företaget men som sagt: Allt behöver inte vara klart från start, men du behöver ha tänkt och funderat kring frågorna som finns i planen. Det ökar dina chanser för att det ska fungera, säger Markus.

Vad ska en affärsplan innehålla?

En affärsplanen ska kunna svara på vad ditt företag ska göra, vilken produkt eller tjänst du ska sälja och marknadsföra, och till vem du ska sälja. Vi tittar närmare på de tre delar som, enligt Markus, ofta är de viktigaste i en affärsplan.

Målgrupp

Ett vanligt misstag som nya företagare gör är att de tenderar att tycka att alla vill eller borde köpa deras produkt eller tjänst. Du behöver fundera kring vem som sannolikt är mest intresserad av det som ditt företag erbjuder, och därmed lättast att sälja till. Detta blir din primära målgrupp.

– Det kostar att nå kunder, både i tid och pengar, och därför är relevansen viktig. Det är dessutom svårare att hitta ett budskap och tilltal som passar för en bred målgrupp, säger Markus.

När du har identifierat din målgrupp kan du titta på hur marknaden ser ut: Målgruppens storlek ger en bild av hur många potentiella kunder det finns. Detta får sedan vägas mot andra, eventuella aktörer som redan finns på marknaden och som når samma kunder.

Erbjudande

När målgruppen har identifierats behöver du formulera företagets erbjudande. Kort och gott: Vad erbjuder du kunderna, och hur ska du beskriva det för dem? 

– Du säljer en lösning på ett problem som kommer i form av en produkt eller tjänst. Det du säger till kunden är i grund och botten: ‘Få det här problemet löst, det kostar så här mycket’. Om lösningen på problemet är värt 1 000 kr för kunden och du säljer lösningen för 700 kronor då erbjuder du kunden ett värde, säger Markus.

Erbjudandet handlar alltså om att sätta ord på hur det här värdet uppstår för kunden. När det är gjort, är Markus tips att ta på dig “kundhatten” och ställa en kontrollfråga till dig själv: “Är detta ett erbjudande jag tror att kunden kommer säga ja till?”. 

Marknadsföring

När du har erbjudande och målgrupp på plats är det dags att fundera på hur du ska marknadsföra erbjudandet till målgruppen – vad ditt huvudbudskap är. Huvudbudskapet ska väcka ett intresse så att du får chansen att berätta om hur du kan lösa kundens problem.

– Om du tänkt till här underlättar det otroligt mycket. Mycket av framgången för ett företag hänger på marknadsföringen, säger Markus.

Markus säger att han ofta möter företagare som tänker att “så länge produkten är tillräckligt bra, kommer kunderna”. Men det är inte nödvändigtvis det företag som har bäst produkt eller lägst pris som vinner kunderna.

– Det krävs en kombination av ett bra erbjudande och en bra marknadsföring, säger Markus.

När du vet vad du vill säga behöver du fundera på vilka kanaler och medier som lämpar sig bäst för din målgrupp: Hur du får ut ditt budskap till dem. Exempel på kanaler kan vara sociala medier, fysisk post, telemarketing, och så vidare.

Hur skriver man en affärsplan?

Det finns inget rätt eller fel när det kommer till hur du skriver din affärsplan. Du kan välja att visualisera planen genom att rita upp den som ett flöde eller skriva ned den i löpande text. Markus tips är att inte fastna i hur planen ser ut och att inte glömma att affärsplanen är ett levande dokument som kommer att förändras längs din resa som företagare.

– Det är viktigare att du får med alla delar av vad du vill göra som företagare än hur planen ser ut. Gör den på det sätt som passar dig och så att du själv förstår den, säger Markus.

Den enda gången det faktiskt spelar någon roll hur du skriver affärsplanen är om du ska lämna över den till investerare som underlag för finansiering.

– I de fallen bör du skriva den lite mer formellt men det är fortfarande vad som står som spelar roll framför hur det står, säger Markus.

Mall för affärsplan

Är du redo att sätta igång med affärsplanen som ska förverkliga din företagsdröm? Tillsammans med Markus bjuder vi på en mall för affärsplan som du kan använda för att komma igång. I mallen hittar du de viktigaste frågorna som behöver besvaras – med tips och vägledning från Markus. Lycka till!

Psst! Du har väl inte missat vår artikel om affärsidén? Där får du ta del av Markus formel för att räkna på bruttomarginalen och testa din affärsidé ekonomiskt – ett viktigt steg innan det är dags för affärsplanen.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.