Så gör du för att starta företag inom transportbranschen (guide)
Last updated: 11 september 2025

Kort om transportbranschen
Att arbeta inom transport är ett spännande yrke, där du kommer i kontakt med mycket människor. Det finns många olika inriktningar att välja beroende på var du har ditt intresse och din kompetens.
– Det är en bred bransch där det är en fördel att hitta en egen nisch, säger Andreas Lönnquist, VD på Billafrakt som utför specialtransporter, maskintransporter, projekt- och speditionsuppdrag.
Branschen står även inför ett spännande skifte, där du får vara del av en förändringsprocess.
– Transportbranschen kommer antagligen att gå igenom en del större förändringar med tanke på klimatfrågan. Det kan finnas både för- och nackdelar med det, säger Andreas. Branschen står också inför ett generationsskifte, vilket är en fördel om du ska köpa ett befintligt företag.
Många som startar eget i transportbranschen köper en befintlig bil som redan har uppdrag. För att lyckas gäller det att hitta en nisch och satsa på service och kvalité.
– Fördelen med transportbranschen är att du skapar dina egna dagar. Det blir väldigt varierat, säger Andreas Lönnquist.
Inriktningar inom transport
Åkeri: Äger bilar som huvudsyssla och har en eller ett fåtal uppdragsgivare. Ungefär hälften av Sveriges åkerier är enbilsåkare som är anslutna till en lastbilcentral eller ett förmedlingsföretag.
Transportfirma: Kan ha egna fordon men fokuserar på att utföra tjänsten och lånar ofta in fordon och chaufför.
Lastbilcentraler (LBC): Hjälper åkerier med försäljning och administration. Åkerier kan ansluta sig.
Transportförmedlingsföretag: Sluter avtal med köpare av transporttjänster. Anlitar åkerier som utför transporterna via transportörsavtal. Transportförmedlingsföretagens affärsidé är att minska transportkostnaderna genom att samlasta gods. De har ett stort nätverk av kunder och åkerier och kan därför erbjuda kompletta transporttjänster och i många fall även logistik i form av lagerhantering och distribution.
Budfirma
Taxi och specialtaxi för viss målgrupp
Samåkningsservice
Återvinningsbranschen
Containertrannsporter
Byggvaror till kund
Entreprenadtransporter – grusbilar
Flyttransporter
Dagligvarutransporter
Nischat mot vissa producenter, exempelvis närodlat
Vad krävs för att starta egen verksamhet inom transport?
Det är bra att veta innan vilken typ av kunder du vill ha och vilka varor du ska frakta eftersom varje typ av gods har sina krav. Undersök noga var behoven finns i branschen innan du bestämmer dig för att starta eget.
Nedan listar vi tillsammans med Andreas Lönnquist, VD på Billafrakt, som utför specialtransporter, maskintransporter, projekt- och speditionsuppdrag, en checklista och ett antal tips inom olika områden för dig som planerar att starta eget inom transport.
Affärsplan: Se till att du har en tydlig plan för din verksamhet. Använd dig av vår mall för att skriva din affärsplan: Ladda ned mallen här.
Bestäm företagsform: Med anledning av det kapital du behöver satsa på bland annat fordon i samband med att du startar företaget är ofta aktiebolag att föredra. Aktiebolag rekommenderas även för enmansföretag på grund av investeringen. Däremot kan chaufförer starta en enskild firma och sälja tjänsten till någon som äger en bil. I och med att ett aktiebolag är en juridisk person blir du inte personligt ansvarig för företagets ekonomiska åtaganden, vilket är en fördel. Jämför olika företagsformer här >
Avtal och tillstånd: Det är också viktigt att hålla koll på avtal och tillstånd. För att bedriva godstransport behöver man trafiktillstånd. Sedan anmäler man fordonet i yrkesmässig trafik hos Transportstyrelsen. Transportbranschen är en av de mest reglerade branscherna så det finns många lagar och förordningar att lära sig.
Finansiering: I och med att du behöver ett fordon för att kunna bedriva din verksamhet är startkostnaden relativt hög. Det finns ofta möjlighet att ta in externa finansiella medel genom exempelvis banklån för att komma igång och kunna investera i verksamheten. Här kan du läsa mer om Fortnox finansieringstjänster >
Försäkring: Glöm inte bort försäkringen – det är vanligt att företagare saknar ett fullgott försäkringsskydd. Enligt Andreas Lönnqvist så är det viktigt att se till att företaget, fordonet, transporten, rättsskydd och rörelseansvar samt företagaren är försäkrad.
Fordon, kontor och verktyg
När du ska starta ett transportföretag behöver du ett fordon till verksamheten. För att kostnaderna inte ska bli allt för höga så kan du börja med att kolla om det finns någon begagnad lastbil att köpa.
– En begagnad bil kostar runt en miljon, säger Andreas Lönnquist. Ett nytt ekipage kostar 2-4 miljoner.
När man kollar på kontor så visar det sig att de flesta enmansföretagen i transportbranschen inte har något utpräglat kontor, utan är ofta mobila.
– Enbilsåkarna har ofta kontoret på fickan och lastbilen hemma på kvällen, uppger Andreas Lönnquist. Jobbar de åt någon så kan det finnas uppställningsyta vid deras lokaler. Men tillgång till ett verktyg och en yta där du kan underhålla och ta hand om ditt fordon är att föredra. Har du inte det redan idag kan det finnas möjlighet att hyra ett lämpligt ställe i närheten, fortsätter Andreas.
Nytt stöd införs för köp av lätta ellastbilar
Under 2024 infördes ett nytt stöd för köp av lätta ellastbilar. Syftet är att fler miljöfordon ska komma ut på marknaden och i sin tur bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Ändringen innebär att det statliga stödet till vissa miljöfordon anpassas till EU:s statsstödsregler. Det nya stödet kommer att sänkas över tiden och slutligen fasas ut helt i slutet av 2025.
Ta hjälp av en branschorganisation
Som egenföretagare kan det vara skönt att ha en branschorganisation i ryggen. De kan bland annat hjälpa dig med stöd i olika frågor och du får tillgång till ett nätverk med värdefulla kontakter. Nedan tipsar vi om branschorganisationer för dig i transportbranschen.
Starta företag med Fortnox
Köp ett lagerbolag eller bilda ett aktiebolag från grunden med Fortnox. Vi sköter all kontakt med Bolagsverket och finns med dig hela vägen när du startar företag.
Har du nyligen startat ditt företag? Fortnox bjuder på valfritt paket i ett halvår.
Utveckla ditt transportföretag
När du väl är igång med ditt företag så kanske du känner att tiden inte räcker till? Du kanske har för många körningar och för få timmar om dygnet? Då är det dags att börja fundera över att anställa personal. Läs mer om lön och löneadministration och hur du går tillväga när du ska anställa din första. Till guiden om lön och löneadministration >
En lönsam transporthantering
Är administrationen en tidstjuv? Känner du att du inte får lika mycket tid till dina körningar? Ett tips kan vara att anlita en redovisningsbyrå som tar hand om alla tråkiga delar. Hitta redovisningshjälp här >
Vill du skapa bättre kommunikationsvägar och en effektivare administration från order till faktura? Du har väl koll på att du kan koppla samman Fortnox med någon av våra partners för att skapa ett sömlöst flöde där informationen delas mellan olika plattformar? Se alla våra integrationer här
Mer om ämnet
- Så startar du företag som influencer
- Så gör du för att starta egen bilverkstad eller bilförsäljning (guide)
- Så startar du företag inom bygg och anläggning (guide)
- Så gör du för att starta din egen restaurang, bar eller café (guide)
- Så gör du för att starta din egen redovisningsbyrå
- Så gör du för att starta företag som frisör (guide)
- Så gör du för att starta företag som IT- och webbkonsult
- Så gör du för att starta företag som journalist eller författare
- Så gör du för att starta företag inom jordbruk, djurhållning och odling
- Så gör du för att starta företag inom skogsbruk