Vill du starta en butik? Så gör du! (guide)
Last updated: 3 september 2025

Att öppna en egen butik
Börja med att fungera om det finns ett behov för butiken. Även om du själv gillar din idé och de saker du tänkt sälja, så måste du fundera på om andra känner samma sak. Kommer du sälja sådant som folk verkligen vill betala för? Det räcker tyvärr inte med att du är intresserad av det du säljer.
Vanliga verksamhetsmodeller för butiker
Vet du vilken typ av butik du ska starta? Här är exempel på vanliga verksamhetsmodeller för butiker:
Franchise: I en franchise får en person rätten att driva en butik med ett redan etablerat varumärke och affärskoncept. Butiken ser ut och fungerar som de andra butikerna inom kedjan, men ägs och drivs lokalt av franchisetagaren.
Egenägd butik (Corporate-Owned Store): Det är en butik som ägs och drivs direkt av ett företag. Företaget har full kontroll över butikens verksamhet, inklusive anställda, sortiment, prissättning och marknadsföring.
Konceptbutik (Concept Store): En konceptbutik är inte bara en plats där man säljer varor, utan den erbjuder också en helhetsupplevelse. Fokus ligger på en specifik livsstil, estetik eller idéer, snarare än enbart på produkterna. Ofta kombineras olika typer av varor som kläder, inredning och böcker för att skapa en sammanhängande atmosfär.
Pop-up butik (Pop-up Store): En pop-up butik är en tillfällig butik som öppnar under en kortare period, från några dagar till några månader. De används ofta för att testa en ny produkt, bygga varumärkesmedvetenhet, skapa en känsla av exklusivitet eller sälja säsongsbetonade varor. De har ofta ett unikt och kreativt utseende för att locka kunder.
Outlet: En outlet säljer varor från ett eller flera varumärken till lägre priser än vanliga butiker. Ofta handlar det om äldre kollektioner, överproduktion eller varor med mindre defekter. Denna modell är vanlig inom mode och sportartiklar och syftar till att rensa lagret på ett effektivt sätt.
Obemannad butik: En obemannad butik är ett sätt att organisera och driva butiken på. Modellen bygger på att man minimerar eller helt eliminerar behovet av personal på plats. Kunden använder istället teknik, som BankID, mobiltelefoner, appar och självscanningskassor för att komma in, handla och betala.
Vad krävs för att öppna en butik?
När du har en plan på vad du ska sälja och vet vilken typ av verksamhetsmodell du ska köra på så är det dags för nästa steg. Så vad behöver man egentligen för att öppna en egen butik? Det krävs planering och rätt verktyg från start. Oavsett om din plan är att starta en butik inom skönhet och hälsa, mat eller kläder så finns det några grundläggande steg du behöver börja med. Ta del av vår checklista för att inte missa något:
Affärsplan och budget: Har du en tydlig plan för din butik? Du behöver kanske räkna lite på budget? Använd vår mall för att skriva din affärsplan! Ladda ned mallen här >
Bestäm företagsform: Du behöver bestämma dig för en företagsform. Ska du ha en enskild firma , handelsbolag eller aktiebolag ? Har du svårt att bestämma dig? Ta hjälp av vår artikel där vi jämför olika företagsformer. Till artikeln om olika företagsformer >
Registrera ditt företag (eller köp ett): Något som är obligatoriskt är att du registrerar ditt företag hos Skatteverket för moms och andra skatter. Se även till att ditt företagsnamn är ledig och registrerat hos Bolagsverket. Väljer du att köpa ett lagerbolag så är företaget redan registrerat, läs mer om det här >
Hitta rätt lokal: När du väljer lokal så är det viktigt att du har din målgrupp och verksamhet i åtanke. Lokalens placering ska passa in dina kunder. Det är också viktigt att lokalen storlek är anpassad efter dina behov och planer. Räkna med att du behöver mer utrymme än endast för butiken, bland annat för att få plats med ett lager och personalutrymme.
Tillstånd att öppna butik
Det kan vara så att du behöver ansöka om tillstånd, men det beror helt på vad du planerar att sälja. Vissa produkter som till exempel tobak, läkemedel eller andra reglerade varor behöver man tillstånd för att få sälja. Se till att du kontaktar relevanta myndigheter i god tid om du ska söka tillstånd, det kan ta flera månader innan man får tillståndet godkänt.
Nedan är några vanliga områden där tillstånd kan behövas:
Livsmedel
Alkohol och tobak
Receptfria läkemedel
Bygglov eller uteserveringar
Avfallshantering
Kassasystem och betallösningar
Innan butiken öppnar måste du se till att du kan ta betalt av dina kunder. Det finns flera olika sätt att ta betalt på när du driver butik, till exempel Swish, betalkort, Apple Pay eller Klarna. För att du ska lyckas och göra dina kunder nöjda så är det bra om du kan erbjuda olika betalmetoder. Med flera olika betalsätt för kunderna ökar chansen att du kan sälja till fler. Se till att du har en lösning som passar just dig och din verksamhet.
Starta företag med Fortnox
Köp ett lagerbolag eller bilda ett aktiebolag från grunden med Fortnox. Vi sköter all kontakt med Bolagsverket och finns med dig hela vägen när du startar företag.
Har du nyligen startat ditt företag? Fortnox bjuder på valfritt paket i ett halvår.
Utveckla din butik
Ett naturligt nästa steg för många fysiska butiker som vill växa och nå ut till en större kundkrets är att starta en webbshop. Webbshopen hjälper dig att sälja dina produkter längre bort än din butiks geografiska läge och är även öppen dygnet runt. Med en användarvänlig och attraktiv webbshop satsar du inte bara på att öka din försäljning, utan kan också samla in värdefull data om dina kunders beteende och preferenser. Att kombinera den personliga servicen i den fysiska butiken med bekvämligheten i en webbshop skapar en kraftfull, modern och konkurrenskraftig affärsmodell.
Marknadsför din butik
Bara för att butiken har öppnat så betyder det inte att kunderna hittar in. Du måste se till att jobba med marknadsföringen så att din målgrupp fångar intresse för din butik. Det finns flera olika sätt att marknadsföra på, både gratis och genom att betala. Du kan till exempel lägga upp annonser på sociala medier, eller sprida information om öppningen av butiken i den lokala tidningen. Fundera på vad som passar just din målgrupp, och försök att nå dem där de är.
Läs mer om marknadsföring i vår guide >
Koppla ihop kassan, lager- och inköpssystem
Kassasystemet är hjärtat i din verksamhet. Med ett modernt system får man smarta betallösningar, lagerhantering, försäljningsrapporter och automatisk bokföring.
Med Fortnox kan du koppla samman ditt kassasystem med ekonomisystemet så att du får en helhet där alla delar arbetar tillsammans. Du får enklare inköps- och lagerhantering samtidigt som dagsavslutet skickas automatiskt till Fortnox.
Läs mer om hur Fortnox gör det enklare att driva butik >
Hur mycket kostar det att öppna en butik?
Kostnaden för att öppna en butik varierar och beror på flera olika faktorer. Här är några faktorer som kan spela in:
– Typ av butik
– Lokalens läge och storlek
– Renovering och anpassning
– Lager och varuinköp
– Utrustning och inventarier
– Marknadsföring
– Personal
För att du ska få en så bra bild som möjligt av kostnaderna så kan du göra en affärsplan med budget. Här kan du specificera alla utgifter som är relevanta för just din butik.
Använd vår mall för affärsplan >
Kan man öppna en butik själv?
Ja, du kan öppna en butik själv. Många butiksägare startar på egen hand och växlar upp när verksamheten har kommit igång. Att driva en butik själv kan ha stora fördelar, bland annat lägre startkostnad och flexibilitet. Men det finns också utmaningar med att driva en butik själv, till exempel att du får mindre avlastning och svårare att skala upp.
Hur viktig är butikens placering?
Butikens placering kan ha stor betydelse. Välj en plats med omsorg. Fundera på om rätt kunder kommer att gå förbi, eller om de är villiga att ta sig dit. Dessutom bör du fundera på om din butik kommer att passa ihop med andra butiker runt omkring. Det kanske finns större kända butiker i närheten som kan hjälpa till att locka. Samtidigt som vissa butiker kan konkurrera ut din.
Hur lockar jag kunder till min butik?
När du ska locka kunder till din nya butik kan du använda dig av marknadsföring, både inför att butiken ska öppna och när den har öppnat.
Innan butiken öppnar: Här har du ett bra läge att bygga upp ett intresse hos din målgrupp. Du kan till exempel vara aktiv på sociala medier, bygga en hemsida för butiken eller samarbeta med lokala aktörer.
När butiken har öppnat: Se till att din butiksskylt och skyltfönster syns tydligt, använd trottoarpratare och andra visuella element för att fånga uppmärksamheten hos förbipasserande. Du kan också erbjuda kampanjer, dela ut goodiebags eller skapa ett evenemang, till exempel en kundkväll.
Får man öppna en butik hemma?
Ja, vanligtvis får du öppna en butik hemma. Men det kan också bli en fråga beroende på vilken typ av butik du tänker dig och var du bor.
Om du funderar på att öppna en butik hemma så kan du behöva bygglov eller andra tillstånd från din kommun. Detta beror på att en butiksverksamhet i en bostad kan räknas som en ändring i användning av fastigheten. Är butiken liten och inte stör grannarna är det oftast inte ett problem.
Är inredningen av min butik viktig?
Inredningen kan spela större roll än vad man kanske tror. Hur det ska se ut beror dels på vilken typ av butik du ska starta, men också vilka dina kunder är.
Se till att skapa en inbjudande och säljande miljö som fångar dina kunder. Det är viktigt att det är fräscht och bra luft i lokalen och det ska vara enkelt att röra sig runt i butiken så att kunder med rullstol eller barnvagn känner sig inkluderade. Se också till att inreda så kunderna kan få en tydlig överblick över både butik och vad som erbjuds.
Mer om ämnet
- Så startar du företag som influencer
- Så gör du för att starta egen bilverkstad eller bilförsäljning (guide)
- Så startar du företag inom bygg och anläggning (guide)
- Så gör du för att starta din egen restaurang, bar eller café (guide)
- Så gör du för att starta din egen redovisningsbyrå
- Så gör du för att starta företag inom transportbranschen (guide)
- Så gör du för att starta företag som frisör (guide)
- Så gör du för att starta företag som IT- och webbkonsult
- Så gör du för att starta företag som journalist eller författare
- Så gör du för att starta företag inom jordbruk, djurhållning och odling