Bokföring

Publicerad: 26 november 2020|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

Vad betyder debet och kredit?

En kvinna som står med en surfplatta
Känns företagets bokföring lite skrämmande? Inte konstigt alls – begrepp som debet och kredit kan få vem som helst att desperat googla “bokföring for dummies”. Men det är faktiskt inte så krångligt som du tror. Och du är i själva verket smart som lär dig bokföring. Häng med, så förklarar vi debet och kredit – "for smarties"!

Det finns en hel del begrepp som man måste ha koll på när man sköter företagets ekonomi.

Debet och kredit är två ord som är vanliga inom bokföringsvärlden och som man behöver förstå. Men vad innebär de egentligen? Här förklarar vi vad de två begreppen betyder och hur du kan göra för att slippa tänka på dem.

  • Debet – Är alltid kolumnen på vänster sida.

  • Kredit – Är alltid kolumnen på höger sida.

Pengar rör sig från ett ställe till ett annat hela tiden. De rör sig från bankkontot när du till exempel köper in kontorsprodukter. Och till bankkontot när du får pengar från din försäljning.

Det är alltså något som minskar och något annat som ökar med lika mycket. Det är två sidor av en transaktion.

På vänstra sidan har du debet och på högra sidan kredit. För att allt ska vara rätt i bokföringen måste det finnas en balans mellan debet och kredit – det ska alltså vara lika stor summa längst ner i båda kolumnerna.

Vilken sida du ska välja beror på vilka konton du använder. Olika händelser i företaget bokförs på olika konton i en kontoklass. Bokföringen ska ju visa de olika affärshändelserna så de måste tillhöra en kontoklass. 

Man använder sig av en vanlig kontoplan eller ber en redovisningskonsult ta fram en anpassad kontoplan. Se tabellen nedan:

TypKontoklassDebetKredit
TillgångKonto 1xxx+
SkulderKonto 2xxx+
IntäkterKonto 3xxx+
KostnaderKonto 4xxx–7xxx+
Intäkter/kostnaderKonto 8xxx+
+

Oroa dig inte om du ännu inte förstår vad tabellen visar. Vi har tagit fram två enkla exempel som visar hur debet och kredit används när du köper eller säljer någonting.

Så här fungerar debet och kredit

Vi har tagit fram två enkla exempel som visar hur debet och kredit används när du köper eller säljer någonting.

När du köper något

När du köper något uppstår en kostnad. Kostnaden bokförs i kolumnen för debet. Vart pengarna kom ifrån bokförs däremot i kolumnen för kredit. På ett annat konto. 

Det är två sidor av samma sak, två sidor av en och samma affärshändelse. Varje sida av affärshändelsen tillhör ett visst konto. På det ena kontot är det minus och på det andra är det plus, eller tvärtom.

Verkar enkelt, eller hur?

Exempel – vi bokför ett datorköp

Låt oss säga att du köper en ny dator till företaget. Du bokför då datorköpet på ett lämpligt konto för köp av förbrukningsinventarier . Du lägger 10 000 kronor i vänster kolumn, debet. För där har tillgången ökat. Datorn är nu en tillgång i företaget. 

Under kredit bokför du 10 000 kronor på det konto som du använt för att köpa datorn. För det kontot har ju minskat med 10 000.

Summan ska då bli 10 000 kronor i båda kolumner för att allt ska stämma. Balans. 

KontoDebetKredit
5410 Förbrukningsinventarier10 000 kr
1930 Företagskonto10 000 kr
Summa10 000 kr10 000 kr

Exemplet utgår från att företaget inte är momspliktigt.

När du säljer något

Låt säga att du istället säljer en dator och skickar en faktura som blir betald. Då har du fått en intäkt i företaget. Denna intäkt bokför du på kontot för försäljning av varor (kontoklass 3) i höger kolumn, som en kredit.

Varför kredit, undrar du? Du har ju fått en intäkt? Jo, men varan är försvunnen ur företaget. Därför kredit på det kontot – tillgången finns inte längre i företaget, den är såld.

Vart pengarna som utgör betalning för varan tog vägen, läggs däremot på ett tillgångskonto (till exempel konto 1930 Företagskonto) och anges i vänster kolumn, debet. För där har värdet ökat i motsvarande grad. 

Låt säga att du får in 400 kronor på en vara du sålt och bokför den summan i kredit.
De 400 kronor du fått hamnar någonstans, i detta fall i kassan, vilket du bokför i debet. 

Summan i båda kolumner blir alltid exakt samma, alltså 400 kronor. Bra jobbat! Du har balans i din bokföring. 

KontoDebetKredit
3010 Försäljning400 kr
1910 Kassa400 kr
Summa400 kr400 kr

Vi hoppas att du är nöjd med den här förklaringen av debet och kredit. Lycka till!

Exemplet utgår från att företaget inte är momspliktigt.

Automatiserad bokföring med Fortnox

Med Sveriges mest använda molnbaserade ekonomiprogram sker mycket av bokföringen per automatik. Det gör att du inte behöver tänka på vad som ska bokföras i debet eller kredit i lika stor utsträckning – även om du har stor nytta av kunskapen du nyss tagit till dig.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.