Bokföra Konstaterad kundförlust
Konstaterade kundförluster bokförs normalt under kontogrupp 63 på konto 6351 Konstaterade kundförluster på kundfordringar.
En kundförlust uppstår när en kund inte har betalningsförmåga och därför inte betalar en faktura från ett företag. Kundförluster kan vara befarade eller konstaterade. En befarad kundförlust uppstår när en kund inte betalat sin faktura på förfallodatumet. En konstaterad kundförlust uppstår när företaget har starka skäl att tro att kundfakturan aldrig kommer att bli betald, till exempel om kunden gått i konkurs eller genomgår en utmätning . Vid en befarad kundförlust har företaget inte rätt att återta den utgående momsen som uppstått vid försäljningen. Vid en konstaterad kundförlust kan dock företaget justera momsen och sedan skicka en förklaring till Skatteverket om vad som skett. För att minska risken för kundförluster kan ett företag ta kreditupplysningar på sina kunder eller kräva förskottsbetalning av de kunder som inte anses vara tillräckligt kreditvärdiga.
Hur bokförs en kundförlust? Exempel
Bokföra konstaterad kundförlust
En konstaterad kundförlust på 1 000 kr exklusive moms kan, enligt faktureringsmetoden , bokföras enligt nedan. Kundfordran och momsen är bokförd sedan tidigare när fakturan skickades.
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1510 – Kundfordringar | 1 250 kr | |
6351 – Konstaterade kundförluster | 1 000 kr | |
2611 – Utgående moms på försäljning, 25 % | 250 kr |
Bokföra återvunnen kundförlust
Om fakturan trots allt blir betald, en så kallad återvunnen kundförlust, kan det bokföras så här:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
1930 – Bankkonto | 1 250 kr | |
3950 – Återvunna, tidigare avskrivna kundfordringar | 1 000 kr | |
2611 – Utgående moms på försäljning, 25 % | 250 kr |
Observera att bokföringstipsen i det här avsnittet enbart är ett förslag, och det kan finnas fler sätt att hantera bokföringen av posten på. Är du osäker bör du alltid kolla upp med en sakkunnig, exempelvis en redovisningskonsult.