Marknadsföring på sociala medier – så når du din målgrupp
Skapa en sociala medier-strategi
En sociala medier-strategi ska sammanfatta det du vill uppnå med dina sociala mediekanaler. Vad är syftet med att företaget syns på en specifik kanal? Utgå från din budget och se över hur du kan specificera ditt mål, som i slutändan handlar om att öka försäljning. Hur ska du nå dit? Det kan vara genom att bygga upp ett förtroende och stärka relationen till dina kunder eller genom att öka varumärkeskännedomen.
Nyckeln är att skapa en tydlig, genomtänkt strategi för sociala medier som beskriver vad och hur du ska göra för att uppnå ditt mål. Vilka kanaler ska du synas i? Undersök var dina kunder finns och planera innehållet utifrån deras intresse. Ett tips kan vara att analysera hur liknande företag marknadsför sig på sociala medier. Genom att titta på deras arbete kan du få en bättre insikt i hur de gör och vad som fungerar för målgruppen och din bransch.
Det finns olika sätt när det kommer till hur man marknadsför sig på sociala medier. Vi går igenom hur du kan använda dig av organiska inlägg, betald annonsering och influencer marketing.
Organiska inlägg på sociala medier
På din företagssida kan du publicera kostnadsfria inlägg, även kallat organiska inlägg. Här kan det vara värdefullt att skapa gemenskap genom att interagera med dina följare. Ett stort engagemang ökar chansen till att nya kunder ser dig, samtidigt som du kan fortsätta bygga på relationen till befintliga kunder. För att väcka intresse hos din målgrupp behöver du bjuda på kunskap och inspiration som är relevant för dina kunder. Kom ihåg att när du väl har börjat uppdatera på dina kanaler är det viktigt att fortsätta hålla dig aktiv så följarna inte tror att ditt företag är inaktivt.
Annonsering på sociala medier
Ett kostnadseffektivt alternativ för att öka synligheten och nå ut till nya kunder är genom annonsering på sociala medier. Med engagerade annonser som tilltalar din målgrupp och sticker ut kan du få bra resultat. En av fördelarna är att du kan mäta och analysera hur det går för dina annonser. När du jobbar med annonsering på sociala medier, till exempel på Facebook eller Instagram, behöver du inte tänka på vilka sökord du ska använda. Utmaningen ligger istället i att identifiera de människor som är intresserade av dina produkter. Väljer du en för bred målgrupp kan det vara svårare att lyckas med annonseringen.
Influencer marketing
Influencer marketing, även kallat influencer-marknadsföring, är en marknadsstrategi som kan hjälpa ditt företag att skapa uppmärksamhet i sociala medier. Personliga rekommendationer och råd väger ofta tungt vid ett köpbeslut. För en kund kan det ibland vara lättare att se värdet av en produkt som någon i omgivningen har rekommenderat än att lita på en annons som företaget har skapat. Det är en av anledningarna till att företag väljer att använda sig av influencer marketing. Men vad är influencer marketing? Det handlar om att du som företagare hittar en person med socialt inflytande att samarbeta med för att stärka ditt varumärke, en produkt via till exempel sociala medier. Personen kommer då att rekommendera dina produkter i utbyte mot betalning eller gratis varor – beroende på vad ni kommer överens om. Eftersom influencer marketing är en typ av strategi för att marknadsföra ett företag är det viktigt att följa marknadsföringslagen . Både företaget och personen som är influencer är ansvariga för att materialet följer de lagar och regler som gäller för marknadsföring.
Välj kanal efter målgrupp
En stor del av din strategi är att identifiera hur du når fram till din målgrupp, och vilka kanaler dina kunder använder sig av. Med en målgruppsanalys kan du komma fram till vem du ska kommunicera till och vilka företagets primära kunder är. Det ger dig även en tydligare bild av vilka sociala mediekanaler du ska använda för att nå dem, vad de gör där och vilken typ av innehåll som ska publiceras. Att synas och vara aktiv i en kanal utan ett syfte leder ofta till sämre kvalitet och dålig närvaro, prioritera därför att synas på samma ställe som din målgrupp. Här är tre vanliga exempel på sociala mediekanaler och hur ditt företag kan synas där.
Marknadsföring Facebook
Facebook är kostnadsfritt och används av både privatpersoner och företag. Här har du möjlighet att skapa en egen sida för ditt företag som kan gillas och följas av andra personer. Facebook-marknadsföring innebär att du betalar för annonser som riktar sig mot specifika målgrupper. Men du kan även öka synligheten för företaget genom att publicera organiska inlägg och interagera med dina följare.
Marknadsföring Instagram
Instagram är en social mediekanal med många användare, både i Sverige och globalt, dessutom är det ett effektivt och billigt sätt att marknadsföra sitt företag på. Med en företagsprofil på Instagram kan du publicera organiska inlägg, till exempel bilder och videoklipp som är relevant för din målgrupp. För att nå ut till så många som möjligt bör du hålla dig uppdaterad på vad algoritmerna på Instagram gillar, samtidigt som du fortsätter hålla dig till målgruppens intresse. Som företagare har du även möjlighet att annonsera på Instagram för att rikta inläggen till en specifik målgrupp och nå ut till fler kunder.
Marknadsföring LinkedIn
Att skapa en LinkedIn-företagssida är enkelt och dessutom kostnadsfritt. LinkedIn används ofta för rekrytering, men ger också en professionell bild av ditt företag via din företagssida. Dessutom är marknadsföring på LinkedIn ett bra sätt att hitta nya kunder, och hålla koll på dina konkurrenter. Med hjälp av riktad annonsering på Linkedin kan du få ditt företag att växa.
Förenkla ditt företagande med Fortnox
Känner du att tiden inte räcker till för att marknadsföra ditt företag? Med Fortnox underlättar du ditt företags administration och kan lägga den tiden på att utveckla en bra strategi för sociala medier – som i sin tur kan öka företagets synlighet.