Vad är Marknadsföring?
Marknadsföring är de aktiviteter ett företag gör för att nå ut med sina erbjudanden till kunder och potentiella kunder.
Vad innebär marknadsföring?
För att nå ut med sina erbjudanden gäller det att jobba med marknadsföring. Oavsett vilken budget du har finns det mycket du kan göra för att öka varumärkeskännedomen och berätta för kunderna varför de ska välja just dig.
Vad finns det för typer av marknadsföring?
Det finns flera olika typer av marknadsföring. Massmarknadsföring är en klassisk typ av marknadsföring och kan exempelvis vara annonser i tidning, TV eller radio. Digital marknadsföring är en annan typ av marknadsföring som man gör online.
Tips på marknadsföring
Hemsidan – Uttrycket syns du inte finns du inte väger tungt när det kommer till företagande. Alla kunder googlar innan de tar ett beslut, se därför till att ha en uppdaterad hemsida. Försök sätta dig in i vilka frågor dina kunder har inför ett köpbeslut och besvara dem enkelt och tydligt på hemsidan.
SEO eller sökmotoroptimering handlar om att hamna högt upp i rankingen vid organiska sökningar. Målet med SEO är att synas så högt som möjligt i sökresultatet hos Google vid googlingar relevanta för ditt företag. För att hamna högt upp ska man skriva texter som innehåller de ord kunderna Googlar på, då Google vill ge sina användare en så relevant upplevelse som möjligt. Mobilanpassade hemsidor med SSL-certifikat premieras av Google.
SEM handlar om att annonsera på ord som kunderna söker på. Googles tjänst för annonsering heter Google AdWords. Att jobba med SEO är mer långsiktigt, då du konkurrerar med andra hemsidor om organiska sökningar. När du jobbar med SEM betalar du för att synas på de googlade orden.
Sociala medier har ökat möjligheten att nå ut, men det gäller att tänka till för att nå igenom bruset. För att väcka intresse hos din målgrupp gäller det att bjuda på kunskap och inspiration istället för att bara lägga ut erbjudanden. På så sätt bygger du förtroende och varumärkeskännedom om ditt företag . Facebook och Instagram har länge varit populära kanaler, men under den senaste tiden seglar LinkedIn upp som en utmanare för företagare som vill nå ut.
Nyhetsbrev - Att skicka ut nyhetsbrev är ett populärt sätt för att bygga och behålla relationen med befintliga och blivande kunder. Det första du behöver göra för att komma igång är att börja bygga upp ett register med adresser. Detta är ett något du ska jobba med kontinuerligt. För att nå ut med ditt budskap och inte upplevas som spammare ska du bjuda på kunskap, tips och information. Visst kan du skicka med erbjudanden på produkter eller tjänster , men innehåller nyhetsbrevet bara reklam hamnar det ofta i skräpkorgen eller så riskerar du att mottagarna avprenumererar. Andra viktiga faktorer för att lyckas är kontinuitet, att våga testa olika sorters innehåll och var noggrann med att ämnesraden lockar till läsning.
Lär dig mer om att driva företag
Som företagare har du en del att hålla reda på. Vi har gjort en guide om att driva företag och samlat de vanligaste frågorna som du kan stöta på i din vardag.