Vad är Rabatt?

Den ekonomiska termen rabatt betyder minskning av ursprungspriset på en tjänst eller vara.

Läs mer om rabatt

Rabatt för ökad försäljning

Rabattering av priser kan ske precis var som helst i kedjan från producent till slutkonsument. Antingen är det tillverkaren som sänker priset på sina produkter, eller så sker prissänkningen ute i butikerna hos återförsäljare. Ofta skyltas det med rabatter för att locka konsumenter till att köpa mer. Rabatter används således som en form av marknadsföring.

Olika anledningar till rabatter

Det kan finnas flera olika anledningar till att erbjuda rabatt. Dels kan det handla om att man vill öka försäljningen kortsiktigt, dels kan rabatter erbjudas om att man behöver sälja ut varor som närmar sig sitt bäst före-datum. Detta gäller framförallt livsmedel men det kan också vara ett sätt att tömma sina lager inför en ny produktlansering. En annan typ av rabatt är utförsäljningar som ofta sker när butiker ska slås igen eller vid konkurs.

Olika typer av rabatter

Ibland ges mängdrabatter som innebär att styckpriset per vara blir lägre, även om totalpriset blir högre. “Ta två och betala för en” är ett vanligt förekommande fenomen och ett exempel på hur denna typ av rabatt kan se ut. En annan typ av rabatt är att erbjuda prenumerationer där de första månaderna kan vara helt kostnadsfria. Detta kan dock innebära att konsumenten samtidigt blir tidsbunden till ett abonnemang som i slutändan kommer att kosta mycket pengar. I telefonabonnemang kan priset för själva telefonen ofta vara kraftigt rabatterat, och ofta billigare ju längre abonnemang man tecknar. Även här måste det dock tas i beaktning att abonnemanget i sig kostar pengar och att företaget trots rabatten tjänar pengar på avtalet.

Lär dig mer om fakturering

Det bästa med företagande är att få betalt, men hur går det till i praktiken? Vi har skapat en en guide om fakturering där vi reder ut begreppen och förklarar allt du behöver veta om fakturor och fakturering.