Två personer arbetar vid ett bord
E-handel

Smarta lösningar för din e-handel

Med Fortnox kopplat till din e-handelsplattform har du tillgång till värdefull data, kan identifiera nya affärsmöjligheter och snabbt anpassa verksamheten därefter. Dessutom kan du addera betallösningar, frakt- och inköpssystem med bara ett par klick för ett sömlöst flöde.

Våra partners och kunder berättar

"Till en början la vi in alla våra ordrar manuellt i Excel. Ibland tog det upp till två veckor att få färdigt en fabriksorder. Idag gör jag det på ungefär en timme. Med Fortnox kopplat till Gung har vi fått vårt flöde att fungera smärtfritt. Allting är samlat på ett ställe."

Tillsammans har Emrik och Daniel arbetat för att minska de manuella processerna och skapa ett effektivt arbetsflöde. Idag skapar Limitato alla artiklar i Gung, som är kopplat till Fortnox där prissättningen görs, som i sin tur rapporterar vidare till deras e-handelsplattform.

Daniel Göhlin, Gung & Emrik Olausson, Limitato
Möt Daniel och Emrik
Ikon plus_calendar
30 dagar öppet köp
Ikon plus_cloudwifi
Molnbaserat
Ikon plus_support
Fri support
Ikon plus_users
Fler än 500 000 kunder

Det här får du med Fortnox

Vår plattform är full med smarta lösningar som automatiserar och underlättar ditt företagande – oavsett vad du har för behov.

Bokföringsprogram

Smarta lösningar som förenklar bokföringen.

Faktureringsprogram

Ta betalt utan onödigt krångel.

Löneprogram

Smidigt för dig och dina anställda.

Arbeta effektivare med synkade system

Att driva e-handel kan snabbt bli systemintensivt. Tack vare smarta integrationer får du en helhet där alla delar arbetar tillsammans. Integrationerna låter dig sälja mer via internationella marknadsplatser, addera betalsätt för olika marknader, koppla på fraktlösningar och smarta återrapporteringar av betalningar.

Sömlöst arbete med allt kring din webbshop

Upptäck hur du kan effektivisera ditt arbete ytterligare med smarta integrationer och undvik dubbelarbete. Du kan koppla ihop Fortnox med något eller några av de 400 unika verksamhetssystem som erbjuds via våra partners. På så sätt får du en helt sömlös process. Nedan är några exempel på integrationer som är vanliga för e-handel.

Postnox

Postnox läser din orderinformation från Fortnox och ger dig förifyllda formulär för att skicka leveransbokningar till Postnord.

WooCommerce av SYNKA+

SYNKA+ har en färdig koppling mellan Fortnox och WooCommerce som automatiserar allt från kund, kundfaktura och ordrar.

Klarna Plus – AutomatiseraMera

Med Klarna Plus bokförs försäljningen automatiskt i Fortnox, samt återrapportering av all inbetalning från Klarna.

Helhetslösning för e-handel

Förbättrad order- och lagerhantering
Förbättrad order- och lagerhantering

För en e-handel är det viktigt att beställningar bearbetas snabbt, effektivt och korrekt. Kunden förväntar sig att deras ordrar ska prioriteras och att leveransen ska ske inom en specifik tidsram. För att kunna upprätthålla förväntningar och säkerställa att köpupplevelsen blir bra krävs en tydlig struktur för din order- och lagerhantering.

Med ett order- och lagersystem får du koll på alla beställningar och artiklar i varje led av försörjningskedjan och är uppdaterad i realtid över lagersituationen. När en order läggs i din webbshop hämtar systemet upp ordern och uppdaterar lagersaldot.

Hantering av försäljning i flera säljkanaler
Hantering av försäljning i flera säljkanaler

Allt fler e-handlare säljer sina produkter via flera säljkanaler för att öka försäljningen. Det kan vara via marknadsplatser, agenter eller andra återförsäljare. Vid försäljning i flera kanaler ökar antalet order, leveranser och transaktioner och det är viktigt att allt hänger ihop så att du kan ge samma köpupplevelse oavsett var dina kunder handlar.

Genom att koppla samman dina säljkanaler kan du samla all data för artiklar, kunder och leverantörer i ett system. Med allt samlat på ett ställe effektiviserar du ditt arbete samtidigt som du får full koll på hela försörjningskedjan.

Sömlöst flöde från order till betalning
Sömlöst flöde från order till betalning

E-handelsplattformen är där du exponerar dina varor online, men det är också där artiklar, kunder och ordrar hanteras. Valet av betallösning och e-handelsplattform bör vara anpassat efter din verksamhet så att du har möjlighet att integrera med andra system och enkelt kan ta del av ordrar, kunder och transaktioner.

Med en koppling mellan din e-handelsplattform och Fortnox får du ett sömlöst flöde från försäljning till betalning. Du minskar det manuella arbetet i flera olika system och informationen förs automatiskt över till Fortnox och bokförs.

Nyfiken på våra program och tjänster?

Vi berättar gärna mer

Lämna dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss inom kort.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Vill du lära dig mer?

Allt om företagande

Att vara egenföretagare ska vara enkelt. I Fortnox Företagsguide hjälper vi dig med allt som har med företagande att göra – allt från att starta och driva, till mer detaljerad information om bokföring, lön samt skatter och moms.
Behöver du hjälp?

Välkommen att kontakta oss

Har du frågor?

FAQ

Här besvarar vi några av de vanligaste funderingarna kring hur det fungerar att komma igång med Fortnox. Kontakta oss om du inte hittar svar på det du söker.

Hur kommer jag igång med programmet?

Fortnox är enkelt att komma igång med – men givetvis finns hjälp att få längs vägen. Vi har ett användarstöd i programmet och personlig support via telefon och chatt – helt kostnadsfritt. 

Därutöver har vi digitala kurser och företagsanpassade utbildningar som hjälper dig att komma igång och arbeta på bästa möjliga vis i programmet.

Läs mer om våra utbildningar


Hur fungerar abonnemangen?

När du startar ett nytt abonnemang hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp. Du kan binda abonnemanget kvartalsvis eller årsvis beroende på vilket betalningsintervall som passar dig bäst. Priserna är differentierade beroende på bindningstid. Du kan säga upp abonnemanget när som helst, dock senast 30 dagar före nästa faktureringsperiod påbörjas.

Första fakturan skickas via e-post 30 dagar efter att du genomfört din beställning.

Kan jag hantera flera företag i Fortnox?

I Fortnox hanterar man ett organisationsnummer per abonnemang. Det finns inget sätt att skilja två olika bolags eller bolagsformers bokföring åt i ett och samma abonnemang. 

Med vår lösning Bolagshanteraren kan du dock samla dina olika företag under ett och samma inlogg så att du enkelt kan navigera mellan de olika abonnemangen.

Läs mer om Bolagshanteraren ›


Kan även större företag använda Fortnox?

Utöver våra egna program och tjänster finns över 400 externa system att koppla till Fortnox – till exempel kassasystem, webbshoppar och workflowsystem. Möjligheterna att bygga ert alldeles egna affärssystem med Fortnox som plattform är därmed närmast obegränsade, vilket gör att vi passar även för större företag.

Lösningar för större företag ›


Hur byter jag till Fortnox?

Har du redan ett bokföringsprogram men känner att Fortnox bättre passar dina behov? Inga problem! Vi hjälper dig att byta system snabbt och smidigt när det passar dig, du behöver inte vänta till ett nytt räkenskapsår.

Läs mer om hur du byter till Fortnox  ›

Besök vårt användarstöd

Relaterat innehåll

En kvinna som startar en e-handel via datorn
Starta företag
Så startar du en e-handel

Olika branscher kräver olika saker att tänka på när man startar företag. Vi har sammanställt en guide med smarta tips och vad du bör tänka på som nystartad inom e-handel.

Kundberättelse
Automatisering har varit nyckeln till att snabbt kunna växa för Sensorem

Med rätt betallösningar och integrationer som fungerar smärtfritt har Johan, en av Sensorems grundare, automatiserat stora delar av sitt arbete.

Våra partners och kunder
Integrationer inom e-handel

Under ett lunchevent möter Fortnox partneransvarig Anna Wretlind en integrationspartner och en kund som tillsammans berättar om integrationer inom e-handel.

Butik
För dig som jobbar inom detaljhandel

Med ett kassasystem som är sammankopplat med ditt ekonomisystem kan du hantera försäljningsprocesser och lagerhantering på ett smidigt sätt.