Bygg- och hantverkarbranschen

Helhetslösning för byggföretag

Oavsett om du är hantverkare, snickare eller totalentreprenad är det många projekt i rullning samtidigt. Med ett ekonomisystem integrerat med dina verksamhetssystem kan du effektivisera processer som till exempel arbetsflöde, projekthantering och fakturering.

Våra kunder berättar

"Jag kan hålla koll på hur det går för mitt företag i mobilen. Jag kan också ha koll på leverantörsfakturor och godkänna dem enkelt och snabbt"

Filip Nilsson driver enmansföretaget Filip Nilsson Entreprenad i Västerås. Han jobbar med att renovera villor åt privatpersoner och nybyggnation. Valet föll på Fortnox för att han gillar det digitala, bland annat att kunna sköta företaget via mobilen.

Filip Nilsson Entreprenad
30 dagar öppet köp
100% molnbaserat
Fri support
500 000+ kunder
För dig som jobbar i byggbranschen

När du ska välja projektverktyg

För att kunna hantera kunder och projekt parallellt är ett arbetsordersystem, eller projekthanteringssystem centralt. Ett projektverktyg i molnet ger dig tillgång till all viktig information om projekt och planerade jobb, var du än befinner dig. Välj ett system som är anpassat efter din verksamhet.

Effektiv projekthantering

Med ett systemstöd som innehåller flertal funktionaliteter, bland annat effektiv tidsrapportering, planering och hantering av fakturor får du som hantverkare en överblick av ditt arbete samt tid över till att ge kunden full service och genomföra projekt så smidigt som möjligt.

Custom Icon
Hantera projekt och projektuppföljning
Med ett systemstöd som innehåller flera funktionaliteter får du struktur och det blir enklare att hålla isär dina projekt.
Custom Icon
Få full koll på dina kundfakturor
Att skapa kundfakturor är tidskrävande. Gör det enkelt, snabbt och smidigt genom att koppla samman fakturor, projekt och ekonomisystem.
Custom Icon
Smidig tidrapportering
Rapportera dina tider var du än befinner dig. Den registrerade tiden omvandlas med några knapptryck till order- eller fakturaunderlag.
Integrationer

Mer tid till kunderna, firman och dig

Ett arbetsorder- eller projekthanteringssystem hjälper dig som hantverkare att planera jobb, optimera dina resurser och öka lönsamheten – sömlöst kopplat till ditt Fortnox! Det enda du behöver för att komma igång är en integrationslicens, som givetvis ingår i paketet. Nedan är några av de vanligaste projektverktygen som våra kunder väljer att integrera till Fortnox.

Bygglet

Med Bygglets integration synkar du dina kund- och leverantörsfakturor mellan Bygglet och Fortnox med en knapptryckning. Inbetalningar av kundfakturor återrapporteras automatiskt till Bygglet, så att du får full koll på fakturorna.

Logga
Fieldly

Med Fieldlys integration till Fortnox får du en heltäckande lösning som inte bara tar hand om era projekt, arbetsorder, löne- och fakturaunderlag utan även redovisning och fakturering.

Next Project

Med Next Projects integration får du ett molnbaserat affärssystem för byggbranschen som skapar en helhetslösning inom allt från orderhantering och projektredovisning till ekonomi och lön.

Infobric Workorder

Med Infobrics integration till Fortnox får du ett komplett affärssystem. Hantera hela kedjan – från offert och arbetsorder till fakturering och ekonomisk uppföljning. Välj om du vill använda Fortnox eller Infobric som primär plats för dina register.

Mer om Fortnox


Vi har allt för ditt företag – på ett ställe

Vår plattform är full med smarta lösningar som automatiserar och underlättar ditt företagande – oavsett vad du har för behov. Bläddra bland flikarna här ovanför för att läsa mer om programmen. Har du några funderingar? Hör av dig till oss, så hjälper vi dig.

Smart bokföring som ger dig kontroll

Hantera kvitton och leverantörsfakturor digitalt, och få automatiska förslag på hur de ska bokföras. Med kopplingar till Skatteverket och Sveriges samtliga största banker sköter du dina betalningar direkt från programmet – och kan dessutom få majoriteten av dina transaktioner på bank- och skattekontot bokförda helt automatiskt.

Ta betalt var och när du vill

Ta betalt av dina kunder med ett par klick i mobilen eller på en dator. Dina fakturor skickas helt digitalt via e-post eller e-faktura. När du får betalt matchas och bokförs betalningen mot rätt faktura – helt automatiskt. Fakturerar du med rot-, rut- eller grönt avdrag? Då rapporterar du smidigt till Skatteverket via smart filuppladdning.

Komplett och enkel lönehantering

Alltid uppdaterat med aktuella skattetabeller, lagar och regler – så att du enkelt kan ta hand om lönerna själv. Automatisk överföring till Skatteverket underlättar arbetsgivardeklarationer på individnivå, och de anställda kan själva rapportera när- och frånvaro och få sina lönebesked i Fortnox App. Bokföringen får du med automatik.

Helt automatiserad kvittohantering

Kvitto & Utlägg underlättar och automatiserar för alla inblandade – från användaren som fotar kvittot, till den som stämmer av bokföringen eller hanterar lönerna. Ett tidssparande kvittoflöde utan dubbelarbete, helt enkelt! Används tillsammans med Bokföring och/eller Lön. 4.90 kronor per tolkat kvitto.

Rapportera dina tjänsteresor i farten

Med Resa är det enklare är någonsin för dig och företagets anställda att hantera tjänsteresor. All rapportering sker i Fortnox App, och omvandlas till löneunderlag med ett klick. Fungerar för både inrikes och utrikes resor – och självklart får du hjälp med att hålla koll på regelverk och belopp. 4.90 kronor per registrerad resa.

Nyfiken på våra program och tjänster?

Vi berättar gärna mer

Lämna dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss inom kort.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Vill du lära dig mer?

Allt om företagande

Att vara egenföretagare ska vara enkelt. I Fortnox Företagsguide hjälper vi dig med allt som har med företagande att göra – allt från att starta och driva, till mer detaljerad information om bokföring, lön samt skatter och moms.
Behöver du hjälp?

Välkommen att kontakta oss

Har du frågor?

FAQ

Här besvarar vi några av de vanligaste funderingarna kring hur det fungerar att komma igång med Fortnox. Kontakta oss om du inte hittar svar på det du söker.

Hur kommer jag igång med programmet?

Fortnox är enkelt att komma igång med – men givetvis finns hjälp att få längs vägen. Vi har ett användarstöd i programmet och personlig support via telefon och chatt – helt kostnadsfritt. 

Därutöver har vi digitala kurser och företagsanpassade utbildningar som hjälper dig att komma igång och arbeta på bästa möjliga vis i programmet.

Läs mer om våra utbildningar


Hur fungerar abonnemangen?

När du startar ett nytt abonnemang hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp. Du kan binda abonnemanget kvartalsvis eller årsvis beroende på vilket betalningsintervall som passar dig bäst. Priserna är differentierade beroende på bindningstid. Du kan säga upp abonnemanget när som helst, dock senast 30 dagar före nästa faktureringsperiod påbörjas.

Första fakturan skickas via e-post 30 dagar efter att du genomfört din beställning.

Kan jag hantera flera företag i Fortnox?

I Fortnox hanterar man ett organisationsnummer per abonnemang. Det finns inget sätt att skilja två olika bolags eller bolagsformers bokföring åt i ett och samma abonnemang. 

Med vår lösning Bolagshanteraren kan du dock samla dina olika företag under ett och samma inlogg så att du enkelt kan navigera mellan de olika abonnemangen.

Läs mer om Bolagshanteraren ›


Kan även större företag använda Fortnox?

Utöver våra egna program och tjänster finns över 400 externa system att koppla till Fortnox – till exempel kassasystem, webbshoppar och workflowsystem. Möjligheterna att bygga ert alldeles egna affärssystem med Fortnox som plattform är därmed närmast obegränsade, vilket gör att vi passar även för större företag.

Lösningar för större företag ›


Hur byter jag till Fortnox?

Har du redan ett bokföringsprogram men känner att Fortnox bättre passar dina behov? Inga problem! Vi hjälper dig att byta system snabbt och smidigt när det passar dig, du behöver inte vänta till ett nytt räkenskapsår.

Läs mer om hur du byter till Fortnox  ›

Besök vårt användarstöd

Relaterade artiklar

En person som mäter en planka med ett måttband
Starta företag
Starta eget inom byggbranschen

Olika branscher kräver olika saker att tänka på när man startar företag. Ta del av värdefulla tips, intervjuer och andra nödvändiga saker som är bra att ha i åtanke när du startar eget företag inom byggbranschen.

Kundberättelse
H2 väljer Fortnox för både användarvänligheten och supporten

Trots tveksamheter om Fortnox anpassning till större bolag, har H2 entreprenad upptäckt att affärssystemet uppfyller deras behov och uppskattar att få vara delaktiga i utvecklingen.

Integrationer
Styrkan om integrationer

I ett lunchevent pratar Fortnox partneransvarig Anna Wretlind om integrationer för bygg- och hantverkarbarnaschen. Hur integrationer är en genväg till smartare företagare, hur det sparar tid, effektiviserar ditt arbete och ger dig som företagare insikter.