Helhetslösning för byggföretag
Oavsett om du är hantverkare, snickare eller totalentreprenad är det många projekt i rullning samtidigt. Med ett ekonomisystem integrerat med dina verksamhetssystem kan du effektivisera processer som till exempel arbetsflöde, projekthantering och fakturering.
Våra kunder berättar
"Jag kan hålla koll på hur det går för mitt företag i mobilen. Jag kan också ha koll på leverantörsfakturor och godkänna dem enkelt och snabbt"
Filip Nilsson driver enmansföretaget Filip Nilsson Entreprenad i Västerås. Han jobbar med att renovera villor åt privatpersoner och nybyggnation. Valet föll på Fortnox för att han gillar det digitala, bland annat att kunna sköta företaget via mobilen.
För att kunna hantera kunder och projekt parallellt är ett arbetsordersystem, eller projekthanteringssystem centralt. Ett projektverktyg i molnet ger dig tillgång till all viktig information om projekt och planerade jobb, var du än befinner dig. Välj ett system som är anpassat efter din verksamhet.
Med ett systemstöd som innehåller flertal funktionaliteter, bland annat effektiv tidsrapportering, planering och hantering av fakturor får du som hantverkare en överblick av ditt arbete samt tid över till att ge kunden full service och genomföra projekt så smidigt som möjligt.
Mer tid till kunderna, firman och dig
Ett arbetsorder- eller projekthanteringssystem hjälper dig som hantverkare att planera jobb, optimera dina resurser och öka lönsamheten – sömlöst kopplat till ditt Fortnox! Det enda du behöver för att komma igång är en integrationslicens, som givetvis ingår i paketet. Nedan är några av de vanligaste projektverktygen som våra kunder väljer att integrera till Fortnox.
Med Bygglets integration synkar du dina kund- och leverantörsfakturor mellan Bygglet och Fortnox med en knapptryckning. Inbetalningar av kundfakturor återrapporteras automatiskt till Bygglet, så att du får full koll på fakturorna.
Med Fieldlys integration till Fortnox får du en heltäckande lösning som inte bara tar hand om era projekt, arbetsorder, löne- och fakturaunderlag utan även redovisning och fakturering.
Med Next Projects integration får du ett molnbaserat affärssystem för byggbranschen som skapar en helhetslösning inom allt från orderhantering och projektredovisning till ekonomi och lön.
Med Infobrics integration till Fortnox får du ett komplett affärssystem. Hantera hela kedjan – från offert och arbetsorder till fakturering och ekonomisk uppföljning. Välj om du vill använda Fortnox eller Infobric som primär plats för dina register.
Det här får du med Fortnox
Vi har allt för ditt företag – på ett ställe
Vår plattform är full med smarta lösningar som automatiserar och underlättar ditt företagande – oavsett vad du har för behov. Bläddra bland flikarna här ovanför för att läsa mer om programmen. Har du några funderingar? Hör av dig till oss, så hjälper vi dig.
Smart bokföring som ger dig kontroll
Hantera kvitton och leverantörsfakturor digitalt, och få automatiska förslag på hur de ska bokföras. Med kopplingar till Skatteverket och Sveriges samtliga största banker sköter du dina betalningar direkt från programmet – och kan dessutom få majoriteten av dina transaktioner på bank- och skattekontot bokförda helt automatiskt.
Ta betalt var och när du vill
Ta betalt av dina kunder med ett par klick i mobilen eller på en dator. Dina fakturor skickas helt digitalt via e-post eller e-faktura. När du får betalt matchas och bokförs betalningen mot rätt faktura – helt automatiskt. Fakturerar du med rot-, rut- eller grönt avdrag? Då rapporterar du smidigt till Skatteverket via smart filuppladdning.
Komplett och enkel lönehantering
Alltid uppdaterat med aktuella skattetabeller, lagar och regler – så att du enkelt kan ta hand om lönerna själv. Automatisk överföring till Skatteverket underlättar arbetsgivardeklarationer på individnivå, och de anställda kan själva rapportera när- och frånvaro och få sina lönebesked i Fortnox App. Bokföringen får du med automatik.
Mer om Fortnox hantverkare
Reserapportering i mobilen
Fortnox Resa gör det enkelt för anställda att hantera tjänsteresor. Rapportering sker i Fortnox App, och omvandlas till löneunderlag med ett klick.
Automatisk hantering av kvitton
Kvitto & Utlägg underlättar och automatiserar – från användaren som fotar kvittot, till den som stämmer av bokföringen eller hanterar lönerna.
Hitta rätt kunder med Offerta
På Sveriges största marknadsplats för tjänster hittar du både nya privatkunder och företagskunder. Ett digitalt sätt att fylla luckor i verksamheten.
Vi berättar gärna mer
Lämna dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss inom kort.
Allt om företagande
Välkommen att kontakta oss
FAQ
Här besvarar vi några av de vanligaste funderingarna kring hur det fungerar att komma igång med Fortnox. Kontakta oss om du inte hittar svar på det du söker.
Fortnox är enkelt att komma igång med – men givetvis finns hjälp att få längs vägen. Vi har ett användarstöd i programmet och personlig support via telefon och chatt – helt kostnadsfritt.
Därutöver har vi digitala kurser och företagsanpassade utbildningar som hjälper dig att komma igång och arbeta på bästa möjliga vis i programmet.
När du startar ett nytt abonnemang hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp. Du kan binda abonnemanget kvartalsvis eller årsvis beroende på vilket betalningsintervall som passar dig bäst. Priserna är differentierade beroende på bindningstid. Du kan säga upp abonnemanget när som helst, dock senast 30 dagar före nästa faktureringsperiod påbörjas.
Första fakturan skickas via e-post 30 dagar efter att du genomfört din beställning.
I Fortnox hanterar man ett organisationsnummer per abonnemang. Det finns inget sätt att skilja två olika bolags eller bolagsformers bokföring åt i ett och samma abonnemang.
Med vår lösning Bolagshanteraren kan du dock samla dina olika företag under ett och samma inlogg så att du enkelt kan navigera mellan de olika abonnemangen.
Läs mer om Bolagshanteraren ›
Utöver våra egna program och tjänster finns över 400 externa system att koppla till Fortnox – till exempel kassasystem, webbshoppar och workflowsystem. Möjligheterna att bygga ert alldeles egna affärssystem med Fortnox som plattform är därmed närmast obegränsade, vilket gör att vi passar även för större företag.
Lösningar för större företag ›
Har du redan ett bokföringsprogram men känner att Fortnox bättre passar dina behov? Inga problem! Vi hjälper dig att byta system snabbt och smidigt när det passar dig, du behöver inte vänta till ett nytt räkenskapsår.
Relaterat innehåll
Olika branscher kräver olika saker att tänka på när man startar företag. Ta del av värdefulla tips, intervjuer och andra nödvändiga saker som är bra att ha i åtanke när du startar eget företag inom byggbranschen.
Trots tveksamheter om Fortnox anpassning till större bolag, har H2 entreprenad upptäckt att affärssystemet uppfyller deras behov och uppskattar att få vara delaktiga i utvecklingen.
I ett lunchevent pratar Fortnox partneransvarig Anna Wretlind om integrationer för bygg- och hantverkarbarnaschen. Hur integrationer är en genväg till smartare företagare, hur det sparar tid, effektiviserar ditt arbete och ger dig som företagare insikter.