Tillverkning

En hållbar och digitaliserad lösning

I tillverkningsbranschen är order, lager, statistik och uppföljning ett stort fokus. Att föra över ordrar, artikelregister och lagerhantering till ett och samma system kan kännas utmanande. Men om du digitaliserar arbetsprocesserna och integrerar systemen med varandra förbättras arbetet och din framtida produktion säkras.

Våra kunder berättar

"tracezilla är standardiserat och har de funktioner vi behöver. Förut behövde jag först skapa en försäljningsorder och sedan en produktionsorder, men nu skapas produktionsordern automatiskt. Vi fick hjälp med uppsättningen så att systemet automatiskt beräknar hur många lådor det behövs för att leverera produkterna på en order. Det gör att rätt antal SRS-lådor automatiskt läggs till på beställningarna. Det sparar mycket tid och minskar dessutom risken för att vi gör manuella fel."

Med integrationen mellan Fortnox och tracezilla har livsmedelsföretaget Hooked Foods alltid koll på spårbarhet och hanteringen har till stor del blivit automatiserad. All funktionalitet som krävs för att hantera livsmedel, och kopplingen till Fortnox, gör att de sparar tid och arbetar effektivare.

Carl Andersson, Hooked Foods

Det här får du med Fortnox

Vår plattform är full med smarta lösningar som automatiserar och underlättar ditt företagande – oavsett vad du har för behov.

Bokföringsprogram

Smarta lösningar som förenklar bokföringen.

Faktureringsprogram

Ta betalt utan onödigt krångel.

Löneprogram

Smidigt för dig och dina anställda.

Integrerade system för effektivt arbete

Digitalisering, automatisering och hållbarhet är tre avgörande faktorer för hur du hanterar ordrar, produktioner och resursförbrukningen på ett smidigt sätt. Genom att integrera Fortnox med dina verksamhetssystem kan du minska det administrativa arbetet och fokusera på att förbättra produktionsprocessen. 

Integrationer ger dig en mer hållbar produktion, ökar effektiviteten och förenklar rapporteringen. Dessutom kan du se till att beställningar skickas direkt mellan order- och produktionssystemet.

Koppla samman webbshop, lager- och produktionssystem

Upptäck hur du kan effektivisera ditt arbete ytterligare med smarta integrationer och undvik dubbelarbete. Du kan koppla ihop Fortnox med något eller några av de 400 unika verksamhetssystem som erbjuds via våra partners. På så sätt får du en helt sömlös process. Nedan är några exempel på vanliga integrationer för dig som jobbar med tillverkning.

tracezilla

tracezilla gör det enkelt att driva ett modernt och professionellt livsmedelsföretag. tracezilla automatiserar kärnprocesser och dokumentation, så att du sparar tid och minskar risken för fel.

Prosmart

Prosmart är experter på verksamhetsanpassade affärssystem och webbaserade affärssystem för små och medelstora tillverkande företag. Få kontroll över alla nödvändiga delar som order, lager, fakturering och tidsredovisning.

B2B order | Gung

En orderportal där kunderna själva loggar in och beställer, när och där de vill. Kundernas sortiment, priser och orderhistorik finns tillgängligt och ni säljer alltid produkterna till just den kundens aktuella priser.

Extend Commerce ERP & WMS

Fortnox och Extend Commerce är ett komplett och framtidssäkrat affärssystem att växa med. Du har full koll på ekonomin i Fortnox & övriga affärsprocesser i Extend Commerce– allt från order i flera kanaler, inköp & lager till avstämning och betalningar.

Helhetslösning för tillverkningsbranschen

Mäter en bild med tumstock
Överblick av produktionsprocessen
Överblick av produktionsprocessen

Flödet mellan tillverkningsorder och strukturartiklar underlättar snabba justeringar baserat på efterfrågan eller eventuella förändringar i tillgång och råvaror. Dessutom kan du enkelt fånga upp fel i produktionen och ha koll på över- och underanvändning av resurser.

För att upprätthålla en effektiv och noggrann produktionsprocess behöver tillverkningsorder och strukturartiklar samspela i ett system. Det ger dig ett bra arbetsflöde, där alla avdelningar kan följa tillverkningen.

Full kontroll på lagersaldo och lagervärde
Full kontroll på lagersaldo och lagervärde

En central del i tillverkningsbranschen är order- och lagerhantering. Med koll på lagersaldot är det möjligt att bibehålla ett minimalt lager, undvika onödiga kostnader och öka kundupplevelsen.

Med en integration mellan ditt order- och lagersystem kan ditt lager automatiskt uppdateras utifrån dagens produktioner och händelser. Du får en smidig och strukturerad process för hanteringen av dina lager som gör att du enkelt kan följa upp beställningar, samt säkerställa att resurser, arbetskraft och råmaterial används så effektivt som möjligt.

Hantera ordrar från flera kanaler
Hantera ordrar från flera kanaler

Om du får in ordrar via flera kanaler, till exempel webbshop, mejl och telefon, behöver du rikta alla inkommande ordrar till ett system så att all information är samlad på ett ställe. Det ger en orderprocess med minimal handpåläggning och ökar produktiviteten, samtidigt som det minskar risken för att ordern matas in fel.

En effektiv orderprocess knyter samman produktionen så att du kan följa orderns status från början till slut i realtid. Det ger en skalbarhet och ökad konkurrenskraft där du kan hantera fler ärenden på kortare tid, samtidigt som du håller interna kostnader nere. Med integrationer får du full koll på hela produktionskedjan.

Nyfiken på våra program och tjänster?

Vi berättar gärna mer

Lämna dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss inom kort.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Vill du lära dig mer?

Allt om företagande

Att vara egenföretagare ska vara enkelt. I Fortnox Företagsguide hjälper vi dig med allt som har med företagande att göra – allt från att starta och driva, till mer detaljerad information om bokföring, lön samt skatter och moms.
Behöver du hjälp?

Välkommen att kontakta oss

Har du frågor?

FAQ

Här besvarar vi några av de vanligaste funderingarna kring hur det fungerar att komma igång med Fortnox. Kontakta oss om du inte hittar svar på det du söker.

Hur kommer jag igång med programmet?

Fortnox är enkelt att komma igång med – men givetvis finns hjälp att få längs vägen. Vi har ett användarstöd i programmet och personlig support via telefon och chatt – helt kostnadsfritt. 

Därutöver har vi digitala kurser och företagsanpassade utbildningar som hjälper dig att komma igång och arbeta på bästa möjliga vis i programmet.

Läs mer om våra utbildningar


Hur fungerar abonnemangen?

När du startar ett nytt abonnemang hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp. Du kan binda abonnemanget kvartalsvis eller årsvis beroende på vilket betalningsintervall som passar dig bäst. Priserna är differentierade beroende på bindningstid. Du kan säga upp abonnemanget när som helst, dock senast 30 dagar före nästa faktureringsperiod påbörjas.

Första fakturan skickas via e-post 30 dagar efter att du genomfört din beställning.

Kan jag hantera flera företag i Fortnox?

I Fortnox hanterar man ett organisationsnummer per abonnemang. Det finns inget sätt att skilja två olika bolags eller bolagsformers bokföring åt i ett och samma abonnemang. 

Med vår lösning Bolagshanteraren kan du dock samla dina olika företag under ett och samma inlogg så att du enkelt kan navigera mellan de olika abonnemangen.

Läs mer om Bolagshanteraren ›


Kan även större företag använda Fortnox?

Utöver våra egna program och tjänster finns över 400 externa system att koppla till Fortnox – till exempel kassasystem, webbshoppar och workflowsystem. Möjligheterna att bygga ert alldeles egna affärssystem med Fortnox som plattform är därmed närmast obegränsade, vilket gör att vi passar även för större företag.

Lösningar för större företag ›


Hur byter jag till Fortnox?

Har du redan ett bokföringsprogram men känner att Fortnox bättre passar dina behov? Inga problem! Vi hjälper dig att byta system snabbt och smidigt när det passar dig, du behöver inte vänta till ett nytt räkenskapsår.

Läs mer om hur du byter till Fortnox  ›

Besök vårt användarstöd

Relaterat innehåll

Kundberättelse
Integrationen som gör det enklare att följa hållbarhet

Genom att integrera Hållbarhetskollen till Fortnox, har Ekbergs Fönsterputs & Städ fått överblick över sitt klimatavtryck. Integrationen har gjort arbetet enklare och mer kostnadseffektivt – och gett dem förutsättningar att minska sina utsläpp med minst 80% till 2030.

Kundberättelse
Fakturaköp underlättar tillväxten för Strömsdal kök

Sedan 1940-talet har Strömsdal Kök utanför Borås tillverkat och levererat högklassiga kök till den skandinaviska marknaden. 2010 valde Patrik Näsström, VD för Strömsdal Kök, Fortnox affärssystem, och sen dess har han aldrig tittat tillbaka. Särskilt nöjda är de med Fortnox nya tjänst Fortnox Fakturaköp.