Vad är Digital brevlåda?

Via en digital brevlåda får man digital tillgång till post från bland annat myndigheter och kommun, istället för på papper.

En digital brevlåda ger dig, både som privatperson och som företagare, tillgång till din post från myndigheter och kommun digitalt via en webbsida eller en app. 

För att kunna använda en digital brevlåda behöver du ett personnummer eller ett organisationsnummer samt en e-legitimation. Just att du måste ha en e-legitimation, exempelvis Mobilt bank-id, för att komma åt din digitala brevlåda gör att den är säker att använda. Ingen annan har tillgång till din digitala brevlåda, såvida du inte aktivt väljer att dela den med någon.

Via den digitala brevlådan kan du få post från till exempel Skatteverket, Bolagsverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. I visa digitala brevlådor kan du även få post från företag, kommun och landsting. Det innebär bland annat att du kan få kvitto, lönespecifikationer och vårdkallelser via en digital brevlåda. Hur du får reda på att du har fått ett brev till din digitala brevlåda kan skilja sig åt mellan de olika brevlådeoperatörerna. Det vanligaste är att ett mejl eller ett sms skickas ut. Den som har en digital brevlåda kan när som helst avsluta tjänsten och återgå till att få post i en fysik brevlåda igen.

Fördelar med en digital brevlåda

Det finns många fördelar med att använda en digital brevlåda. Med en digital brevlåda kan du få tillgång till din post på ett säkert och snabbt sätt var du än befinner dig. En digital brevlåda är en kostnadsfri tjänst som även möjliggör en mer miljövänlig postgång. 

Digital brevlåda för företag

Med Fortnox Företagsbrevlåda skickas din företagspost direkt in i Fortnox – helt digitalt. Det gör att du samlar posten på samma ställe där du har din bokföring. Med hjälp av våra smarta tjänster för tolkning och förslag på bokföring automatiseras din posthantering helt och hållet.