Kundberättelser|Driva Företag

Publicerad: 15 maj 2025

Bytet till Fortnox gav Tapasbaren full kontroll på verksamheten

Sedan februari 2023 har Ida Bengtsson (till höger) varit delägare i Tapasbaren, tillsammans med sin man Christian Johnsson och Béatrice Björk. När hon klev in i rollen kände hon att det var dags för en förändring i hantering av bokföringen. Ida ville sköta mer av arbetet inhouse, och få bättre kontroll över hur det går för företaget. Då bestämde hon sig för att de skulle byta bokföringssystem till Fortnox.

I hjärtat av majorna i Göteborg ligger familjära Tapasbaren . Här serveras gästerna smårätter och mellanrätter där bra råvaror från mindre producenter och bönder i närområdet står i centrum. Förutom smaksäker mat har Tapasbaren även ett stort fokus på vin. Konceptet har lett till ett högt engagemang med många återkommande gäster.

Som restaurangägare är tiden knapp särskilt för en mindre restaurang som har öppet alla dagar i veckan. Därför kändes det extra viktigt för Ida att optimera tiden för bokföring och administrativt arbete.

"Tiden jag la tidigare på att skriva ut pappersfakturor, är samma tid jag lägger i Fortnox idag."

Tapasbaren har funnits sedan en lång tid tillbaka, och vissa rutiner har helt enkelt bara flytit på genom åren. Men när Ida klev in som delägare kände hon att det var dags för en förändring. 

- Vår bokföring sköttes tidigare externt i ett ganska uråldrigt system, säger Ida och skrattar. Vi hade mer eller mindre ingen koll, och allt skedde manuellt. Vid varje månadsslut skrev jag ut en hel bunt pappersfakturor, satte in i en mapp och mötte upp vår revisor för att lämna över materialet, fortsätter hon. 

Under våren 2024 tog Ida kontakt med Fortnox, som hjälpte Tapasbaren att flytta över tidigare bokföring och annan nödvändig information från det gamla systemet. Det frigjorde tid för Ida, som numera slipper handskas med alla manuella processer. 

- Fortnox har underlättat mitt arbete jättemycket. Tiden jag tidigare la på att skriva ut pappersfakturor är den tid jag lägger på den dagliga bokföringen i Fortnox idag, säger Ida.  

Fortnox - Ett självklart val 

En stor anledning till att Tapasbaren ville byta bokföringssystem var att de ville sköta mer av det administrativa själva, för att få en större kontroll över hur det går för företaget. Ida hade sedan tidigare bara hört gott om Fortnox från sina branschkollegor. Och att det skulle bli just Fortnox var för henne en självklarhet.

- Eftersom jag vill sköta bokföringen själv krävs ett system som är enkelt och användarvänligt. Fortnox har alltid cirkulerat i mitt huvud och jag har tänkt att om jag ska gå över till något, så är det Fortnox som gäller. Det kändes tryggt och som en kvalitetssäkring att många jag känner har varit nöjda med systemet. Det visade sig att de hade helt rätt, säger Ida. 

Personlig guidning gav nya insikter 

Att helt plötsligt stå på egna ben kändes utmanande för Ida. Men tack vare guiden Ida fick från Fortnox, pedagogiska videos i systemet och ett stort eget driv att utveckla sina bokföringskunskaper lyckades hon komma igång snabbt - trots begränsad erfarenhet. Som en del av byta-tjänsten fick Ida dessutom en personlig guidning i systemet. 

- Även om jag redan klurat ut en hel del på egen hand så fick jag se systemet från ett nytt perspektiv och med nya funktioner, som jag inte hade upptäckt ännu. Bland annat blev jag introducerad för funktionen kontoavstämning som verkligen underlättar mitt arbete idag i att upptäcka avvikelser i bokföringen, berättar Ida. 

Värdet i en personlig kontakt 

Genom byta-tjänsten fick Ida tillgång till en personlig kontakt, vilket har varit mycket uppskattat.

- Det är alltid skönt att man kan ringa honom om det skulle dyka upp något! Det gillar jag jättemycket, att man har en person som vet all ens historik. Han har varit med från start och har full insikt i hur det har gått för oss genom hela bytet. För mig är det helt unikt, säger Ida. 

Förutom den personliga kontakten så har Ida även varit i kontakt med Fortnox Support flera gånger.

- Jag tycker att det har fungerat jättebra. Som nybörjare uppstår det mycket frågor, så jag har hört av mig till supporten många gånger och alltid fått snabb hjälp. Det är väldigt smidigt att man kan skriva vad man vill ha hjälp med, sedan ringer en medarbetare upp och jag får den hjälp jag behöver, berättar Ida.  

Automatisk bokföring ger resultat i realtid

Att Ida numera sköter bokföringen på egen hand i Fortnox har gett henne en betydligt större förståelse för företagets ekonomi. 

- Om vi har en stor vinleverans på gång kan jag se hur den kommer att påverka vår ekonomi, innan den ens har lastats av! Vi kan mer eller mindre se resultat i den takt som jag bara har fått in en faktura. Det är inte ens betalt, men allt är ju redan bokfört. Att få en så bra inblick i sitt eget företag är guld värt. Vi är jättenöjda, avslutar Ida. 

Letar du också efter ett nytt bokföringssystem? Låt Fortnox hjälpa dig! Vi ser till att du får med dig din bokföringsdata från tidigare ekonomisystem, med tydliga steg för steg-guider och fri support om du kör fast. Dessutom kan du, precis som Ida, få tillgång till en egen kontaktperson som har kontroll på hela bytet.