Driva Företag|Kundberättelser

Publicerad: 3 februari 2022|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

Det går fort i hockey – men även för Brödernas

Händer som håller en burgare
2018 började Brödernas snabba framgångssaga, en saga och burgare som har spridit sig över hela Sverige. Allt har gått i raketfart och siktet är just nu inställt på 100 restauranger. Företaget genomsyras av mycket idrottshjärta, driv och själ. Vi har pratat med Sebastian Idoff, en av de drivna själarna. För honom underlättar det mycket att jobba i en molnbaserad plattform som Fortnox.

Hockeybröder driver företaget framåt

De två hockeytokiga bröderna Jonas och Joakim Wiklander började med att driva Bankomat i Stockholm. Men de kände att de hellre ville satsa på burgare, och Brödernas föddes. 2018 startade de upp den första restaurangen i Stockholm. Det blev en succé och fler och fler restauranger öppnades. Efter det har allt gått som på räls och företaget har expanderat i raketfart. Så här säger Sebastian Idoff, som bland annat jobbar med ekonomi på Brödernas;

- Det blev en riktig sagoresa och nu har vi cirka 55 restauranger. Jag har inte koll på exakt antal så här direkt, när det går så fort som det gör, säger Sebastian.

Sebastian är precis som Jonas och Joakim, och många andra på Brödernas, gammal hockeyspelare. Han fick chansen att leva på idrotten – spelade i Allsvenskan och utomlands, bland annat i Frankrike och i Norge. När han var 28 år avslutade han den professionella hockeykarriären. Han saknade familj och vänner och flyttade hem.

- Ägarna av Brödernas visste vem jag var och jag fick en tjänst. Jag började på golvet och nu jobbar jag med drift och ekonomi.

 

Stort driv och själ i arbetet

Bröderna Wiklander fick med sig två andra idrottstokiga bröder på framgångsresan – entreprenörerna Monir Kalgoum och svenska NHL-proffset Mika Zibanejad. De har varit en stor del av företagets expansion och bland annat hjälpt till med mycket marknadsföring

- Förutom att vi fick hjälp av två till bröder, har vi fått hjälp av ett investorbolag. Med deras kunskap har vi kunnat ta över stora delar av landet. Men det viktigaste har ändå varit vårt eget driv i företaget. Alla ger sin själ i allt vi gör.

Brödernas finns utspritt över hela Sverige och har därmed en hel del anställda, runt 700 personer. Siktet är nu inställt på att växa ännu mer, och målen är stora.

- Inom ett halvår vill vi ha 100 restauranger. Snart har vi till exempel tänkt ge oss in i fjällvärlden. Drivet är väldigt stort från ägarna. Det brukar gå fort i hockey som man säger, men även för oss. Vi brukar säga att "det händer saker på Brödernas".

Brödernas har ett unikt koncept och något som får dem att stå ut lite extra. Deras arbete med kända profiler har fått stor uppmärksamhet. På sin meny har de månadens burgare med en kändis, och en del av intäkterna går till välgörenhet.

- De flesta hockeyspelare, eller idrottspersoner, känner ofta ett ansvar att ge tillbaka när de fått äran att göra något de älskar. Har vi chansen att ge tillbaka så gör vi gärna det. Det har legat oss nära, våra så kallade hockey hearts. Vi får såklart ut varumärket, men allt handlar inte om att expandera och växa, vi vill ge tillbaka med.

 

"Vi får en väldigt bra koll i Fortnox"

Sebastian Idoff är en av tre som sköter ekonomin på Brödernas. Dagligen sitter han med Fortnox program.

- Det fanns ingen vi ville jobba med förutom Fortnox. Vi är otroligt nöjda och kundsupporten är riktigt bra. Jag har en speciell person jag brukar prata med och han har hjälpt mig så mycket, med minsta lilla. Det är inte bara han, många i företaget är väldigt hjälpsamma. Fortnox har också många bra utbildningar och det är väldigt positivt.

Brödernas använder främst Fortnox Bokföring och Fakturering. Detta ger dem stenkoll på alla restauranger i företaget.

- När vi bokför är det enkelt att skapa allt och det är så tydligt. Vi fakturerar en hel del och det går också hur bra som helst. Vi går in och kollar att allt är betalt, skickar betalfiler, kollar statistik dagligen. Vi får en väldigt bra koll i Fortnox på alla våra restauranger. Det ger en väldigt bra översikt när det är mycket man ska hålla reda på. Det finns verkligen inga problem alls med dessa program. Allt är så lättillgängligt, exempelvis med färger och hur man söker upp saker.

Fortnox sparar Sebastian och hans kollegor en del tid. Att jobba i molnet förenklar verkligen.

- Allt underlättar när det är molnbaserat, det gör jobbet mycket enklare. Informationen finns väldigt tillgänglig då. Det sparar mig mycket tid att vi har Fortnox program, allt finns ju där, exempelvis organisationsnummer. Fortnox är ett väldigt bra utvecklat program, och även lättjobbat när man kan det. Där har vi mycket att tacka supporten för, som har guidat och väglett på ett bra sätt, avslutar Sebastian.

 

sebastian
Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.