Driva Företag|Kundberättelser

Publicerad: 3 februari 2022|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

Fakturera från Kuba – såklart!

carl på bizkit
Något som går hand i hand och lirar med Bizkits filosofi, digitalisering, är just Fortnox. De kan sköta ekonomin helt digitalt i molnet, var och när de vill, som att skicka kundfakturor från Kuba. Att använda Fortnox i företaget var dessutom självklart. Carl har använt Fortnox sedan länge. Han har drivit olika bolag och har använt programmen till och från sedan 2008. I år fyller Fortnox 20 år, och det är kunder som Carl och Bizkit som Fortnox har att tacka för det.

För några år sedan, 2018, grundades digitaliseringsbyrån Bizkit  av David Berglund. Han såg ett behov av att hjälpa företag med digitalisering, digital affärsutveckling och konsultation i e-handelsfrågor. På den vägen är det. Efter en kort tid fick David sällskap av den erfarne företagaren Carl Conradsson.

– Vi insåg att vi hade många beröringspunkter i dessa frågor, så efter en tid blev vi partners och började driva Bizkit tillsammans. Med tiden har företaget växt ännu mer, två nya medarbetare har anslutit och kundbasen har utökats, säger Carl.

Digitaliseringsbyrån som har en lång erfarenhet av affärsutveckling och användande av digitala verktyg, arbetar långsiktigt med sina kunder. Kunderna de arbetar med ser väldigt olika ut.

– Vi hjälper våra kunder med allt från utformning av digitala strategier till att ta fram tekniska lösningar. Vi kliver in i olika skeden under kundens digitaliseringsresa. Ibland hjälper vi dem precis när de ska börja med e-handel. Ibland kliver vi in i ett senare skede och pratar konverteringsoptimering eller strategier för sociala medier.

 

Vana företagare

Att driva företag är inget nytt för varken David eller Carl. De har båda drivit bolag länge, på varsitt håll.

–  När jag pluggade på Linnéuniversitetet var jag samtidigt med och startade ett bolag. Efter examen startade jag sedan en byrå med inriktning på design och layout.

Att driva eget är Carls grej, han får göra det han vill och älskar. Just nu jobbar han främst som kundansvarig och affärsutvecklare. Men även med marknad och försäljning. Att han är en bidragande orsak till utveckling är något han drivs av.

– Det är jag som avgör vår utvecklingstakt och hur vi ska prioritera våra resurser. Det finns många fördelar som väger upp nackdelarna med att driva företag. Att driva ett mindre bolag passar mig som person väldigt bra.

 

”Jag har varit med på Fortnox resa länge”

Växjöföretaget jobbar med Fortnox-programmen Bokföring, Fakturering, Kvitto & Resa och Lön. Carl kör främst fakturering och David tar hand om löner.

– Våra anställda använder även Fortnox när de exempelvis ska kolla sina löner eller lägga in kvitton.

Valet av Fortnox var enkelt för Bizkit.

– Det är ett Växjöbolag och vi vill gärna stötta lokala bolag i den mån som det går. Produktportföljen passar dessutom vårt behov väldigt bra.

Bizkit har använt Fortnox sedan start 2018 men Carl har använt programmen längre än så.

– Jag har varit med på Fortnox resa sedan 2008. När jag började använda Fortnox var de endast 5-6 personer och satt i små lokaler, inte långt ifrån mitt kontor. Det har hänt en hel del sedan dess. Jag minns att jag uppskattade den lätta tillgången till bokföring och fakturering, som vi använde då. Att vi kunde använda programmen var vi än befann oss. Fortnox var väldigt tidiga med det. Nu när jag använder Fortnox i Bizkit så kan man se att mycket hänt, mycket mer än bara ett fräschare gränssnitt.

 

Sparar mycket tid

Just nu blir det inte så mycket resande för Carl, inte som det var innan pandemin blossade upp. Trots mindre resande och färre kvitton, är Kvitto & Resa ändå något som han uppskattar väldigt mycket och kommer använda en hel del framöver.

– Kvitto & Resa är väldigt smidig, det är den produkt jag personligen uppskattar mest, för den sparar mycket tid för mig. Innan använde jag den hela tiden när jag reste, flera gånger i veckan. Det är så smidigt att lägga in allt och sen slippa tänka på det.

Det är inte bara Kvitto & Resa som sparar Carl tid, Fortnox som helhet ger dem mer tid över.

– Fortnox sparar väldigt mycket tid för oss, i förhållande till om vi skulle göra allt manuellt. Vi använder inga papper alls i vårt företag och vi vill ha allt digitalt, då det är det vi själva förespråkar.

När Carl får tid över finns det en hel del han kan göra, både som företagare men även på fritiden.

– Om jag får tid över ägnar jag det gärna åt personlig utveckling. Jag lyssnar gärna på poddar, lär mig mer om olika ämnen, eller nätverkar. Nätverkande är något som ofta får ta stryk när man har mycket att göra annars. Eller checkar jag ut tidigare. Jag tar gärna min kamera och går ut och fotograferar. Jag tränar också väldigt mycket, gärna crossfit.

 

Möjligheten att växa

Förutom tiden Fortnox sparar dem, pratar Carl om smidigheten och att de kopplat på fler program i Fortnox när företaget växt.

– Det är så smidigt att man kan koppla på fler användare i takt med att vi växer. Men även att man kan koppla på fler program och tjänster. I början var vi bara två, jag och David, men nu är vi fler och har kopplat på fler program, exempelvis Lön. Vi la också till Kvitto & Resa när vi insåg att vi la för mycket tid på detta tidigare.

Dessutom kan Carl använda Fortnox precis var han vill, när han vill.

– Jag har skickat kundfakturor från Kuba. Det är fantastiskt att man kan sitta var man vill och att man inte behöver vara på samma ställe hela tiden.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.