Driva Företag|Kundberättelser|20 May 2022

Framåt och uppåt för Ballongverkstan med smarta kopplingar

En bild på en kvinna som är omgiven av ballonger
Ballonger är verkligen urtråkigt! Så tänkte Pialena Ander när hon iklädd clownkostym delade ut ballonger på Vattenfestivalen i Stockholm 1992. Men mycket vatten har runnit under broarna sedan dess. Idag driver hon Ballongverkstan, Sveriges största ballongföretag och har varit med och skapat en ny bransch. Sedan 2021 använder hon Fortnox affärssystem, vilket gett henne mer tid till det hon brinner för – att utveckla verksamheten och ta fram smarta lösningar till sina kunder.

Foto: Matilda Hedblom

Pialena Ander kommer från en entreprenörsfamilj. Föräldrarna drev en bilverkstad när hon växte upp och en av hennes bröder såg tidigt en möjlighet med ballonger på Vattenfestivalen. Från början ville han sälja folieballonger, men fick nej. Det ledde till en ny idé. Att göra ballongerna till en reklamplats för företag, och dela ut dem gratis. Coca cola tackade ja till konceptet och clownen som skulle dela ut dem blev Pialena.

– Åh, det var så långtråkigt! Jag var verkligen inte rätt person för det jobbet, men min bror fick blodad tand. Nästa festival var det fler företag på ballongerna och fler clowner. Medan ballongidéen växte till ett helt företag som involverade resten av familjen åkte jag iväg till USA för att läsa grafisk visuell design på college.

När Pialena kom hem 2001 hade hennes bror tröttnat på ballongerna och tyckte att Pialena kunde ta över. Åren utomlands hade gett henne välbehövliga kunskaper men också en större mognad och med en ny blick på verksamheten såg hon möjligheterna.

– Där och då var det självklart att engagera mig och det har jag aldrig ångrat.

Skapade en ny bransch

Någon spikrak väg för Pialena och företaget väntade dock inte, på den tiden fanns det inte ens någon ballongbransch i Sverige. Men efter några år fick de chansen att bli distributör för ett av världens främsta ballongmärken. Det var en fantastisk möjlighet, men till vem skulle de distribuera? Svaret var enkelt och kanske också ganska kännetecknande för Pialena. Ville de ha kunder fick de skapa den bransch som saknades. 

– Vi började utbilda helt enkelt. Vi tog hit kursdekoratörer och jobbade målmedvetet för att skapa ett intresse och bygga upp något hållbart, säger Pialena.

Strategin visade sig vara framgångsrik, för sedan dess har intresset för och efterfrågan på ballonger och partyartiklar fullkomligt exploderat.

"Det har verkligen blivit skillnad"

En större efterfrågan innebär stora möjligheter för ett litet företag att utvecklas, ta marknadsandelar och positionera sig, men det innebär också utmaningar och en större komplexitet. Det är lätt att en allt större del av tiden går till administration, manuell hantering och rättning av uppkomna fel.

– Vi bytte till Fortnox affärssystem 2021 och den största anledningen var att vi sökte ett system som kunde koppla ihop våra olika delar med butik, webshop och grossistdel på ett sömlöst sätt. Vi ville att så mycket som möjligt skulle ske per automatik så att vi kunde lägga vår energi på att utveckla verksamheten snarare än att knacka in koder på kvällarna. Innan var det jättejobbigt, men det har verkligen blivit skillnad sedan vi började med Fortnox.

Mer tid för verksamheten – och kunderna

Genom att använda smarta kopplingar, integrationer mellan olika tjänster och produkter bildas ett system med hög grad av automatisering. För Pialena innebär det att många manuella steg har försvunnit, det blir också enklare att säkerställa att det blir rätt och dessutom är det lättare att få en snabb överblick nu, istället för att som tidigare behöva gå in och titta på varje del separat.

– Jag har släppt in en robot, men det är en robot jag litar på. Nu kan jag lägga tiden på att utveckla min business. Och kör jag fast, vilket kan hända, så är supporten helt fantastisk. Jag får snabbt svar och kommer vidare. Att börja använda Fortnox har gett vardagen på Ballongverkstan ett helt annat flow.

Vad är det då Pialena vill lägga sin kraft på? Jo, allt som utvecklar verksamheten och värnar relationen med kunderna.

– Olika kunder har olika behov och vi blir allt bättre på att bemöta dem och lösa deras problem. Det är alltid kul att hitta nya produkter, men nu har vi tagit det ett steg till och börjat designa egna ballonger, det är sånt vi har mer tid för nu. 

Och vad som är nästa steg, ja det får vi se, för på väg framåt, det är Pialena alltid.

Relaterade artiklar