För redovisningsbyrån

Publicerad: 20 april 2023|Senast uppdaterad: 21 september 2023

LEBA: “Bli ett med kunden”

På LEBA Ekonomibyrå i Norrköping går telefonerna varma. Vd:n Bahjat Mourad tar upp sin telefon, svarar och ber att få återkomma.

– Våra kunder vill ofta ha snabb respons och en av våra styrkor är att vi är bra på att återkoppla. Vi anpassar oss naturligtvis efter hur brådskande ärendet är, men kunden får alltid svar, och vi tar oss alltid tid att lyssna, säger Bahjat. LEBA startade för cirka sju år sedan, har idag sex medarbetare och drygt 200 kunder. 2022 blev de utsedda till Årets tillväxtbyrå i Östergötland, en utmärkelse som delas ut av Revisionsvärlden till redovisnings- och revisionsbyråer som omsätter minst 2 miljoner kronor, och har ökat omsättningen tre räkenskapsår i följd.

Trygghet kring förväntningar
Bahjat Mourads recept för att få nöjda kunder, förutom snabb respons, är att bli ett med kunden. – För oss är det allra viktigaste att sätta oss in i kundens verksamhet och behov. Sedan gäller det att omvärldsbevaka, ligga steget före, utmana och uppmärksamma kunden på vad som finns i form av regler och möjligheter. Kunden ska känna sig trygg i att vi är med dem hela vägen och aldrig känna osäkerhet kring vad de kan förvänta sig av oss, säger Bahjat Mourad.

Hitta engagemanget
Behovet av samarbete, proaktivitet och rådgivning hos byråer ökar stadigt, menar Bahjat. Därför pratar han och hans medarbetare ofta om vikten av att hitta engagemanget för kundens företag och dess utmaningar. – Vi är en extra kollega till kunden. Många företagare har ingen att bolla ekonomi med och det är viktigt att vi finns där som ett naturligt stöd. Ju mer engagerade vi är, desto nöjdare blir kunden, säger Bahjat.

Bahjats tips för att få nöjda kunder

  • Återkoppla. Även om inte ärendet är akut behöver kunden få en bekräftelse på att du sett att de hört av sig, och få vet när de kan vänta sig ett svar.

  • Red ut eventuella “stenar i skon” direkt, så att de inte växer till större problem hos kunden.

  • Prata kontinuerligt med dina medarbetare om hur ni kan skapa mervärde och engagemang.