Digitalisera Byrån|26 September 2022

Smarta integrationer skapar framgångsrika företagare och byråer

I Fortnox finns det hundratals smarta integrationer som gör att du som redovisningskonsult kan stötta dina kunder i alla delar av deras företagande. Men bland Sveriges en miljon företag finns det lika många sätt att driva bolag på – och lika många olika behov och förväntningar på vad Fortnox plattform ska göra för dem.

– Integrationer är ett sätt för oss att bygga vidare på vår plattform. Vi är bra på mycket, men inte på allt. Vårt jobb är att se till att andras smarta lösningar integreras i vår plattform, så att fler företag kan få sitt pussel att gå ihop, säger Anna Wretlind, partner- ansvarig på Fortnox.

Kopplar ihop olika system

En integration är en koppling mellan ett eller flera system, som gör att den som jobbar i fler än ett system – och det gör många, både byråer och företagare – inte behöver mata in uppgifter på olika ställen. Något som annars tar tid, är trist och lätt blir fel. Ett exempel är en webbshop, som har olika system för olika delar av verksamheten: en e-handelsplattform, en betalningslösning, ett system för smidig frakt och ett CRM-system för att vårda relationen med kunderna. Med hjälp av integrationer kan man koppla ihop alla dessa delar. Förutom en effektivare vardag kan integrationer bidra till ökad tillväxt, genom att ge stöd för hur man till exempel kan öka sin försäljning och nå ut på nya marknader. Integrationer kan också vara ett stöd i företagens beslutsfattande.

Genom att samla in data och insikter från exempelvis Fortnox, analysera och ställa samman olika rapporter kan företagare fatta välgrundade beslut för framtiden.

Viktig del av vår strategi

Integrationer har länge varit en viktig del i Fortnox strategi. Genom att integrera smart funktionalitet från andra leverantörer i vår företagsplattform kan f ler få pusslet som företagare att gå ihop. – Vårt fokus är och har hela tiden varit kunderna. Att de ska kunna jobba på ett sätt som får vardagen att funka. Eftersom vi redan har granskat de integrationer som finns på vår marknadsplats kan de dessutom känna sig trygga med att det är säkert, säger Anna Wretlind. Allt samlat på marknadsplatsen Sedan 2020 finns alla Fortnox integrationer samlade på vår marknadsplats, som man når både i inloggat läge och på fortnox.se/kopplingar/integrationer. Det är i inloggat läge du som redovisningskonsult kan aktivera och , i vissa fall köpa, integrationer för dina kunders räkning, i de fall du är systemadministratör.

Anna Wretlind – Partneransvarig på Fortnox

Här finns system och verktyg som är anpassade för alla de stora branscherna i Sverige, men också för företagandets olika delar, som hållbarhet, HR och pension. Om du har kunder som vill aktivera och köpa integrationer gör du det enkelt via appmarknaden i inloggat läge. Här liksom på fortnox.se kan man både söka bland integrationer och få rekommendationer om vilka som passar olika behov bäst. Här använder vi AI – som ser till att man väljer rätt utifrån andra användares upplevelser. Ekosystemet kring vår företagsplattform växer ständigt. Framåt planerar vi att göra det ännu enklare att hitta och välja bland våra partners olika system och lösningar – allt för att hjälpa våra gemensamma kunder att bli än mer framgångsrika företagare.

Populära integrationer Fortnox topplistor

1. E-handel:
Minimal handpåläggning när order och lager flödar direkt till och från Fortnox:
– WooCommerce
– Shopify
– Abicart
– Starweb

För smidig betalning:
– Klarnas check-out med stöd för Swish
– Nets Easy för kortbetalningar
– Briqpay om du säljer mot andra företag
– Klarna PayCollect åter- rapporterar betalningar till bokföringen

När paketen är på väg
– PostNox skapar fraktsedlar direkt från order i Fortnox
– Ongoing warehouse när du behöver växla upp din logistik

2. Restauranger:
Välj ett kassasystem som skickar över dagsrapporten direkt till Fortnox:
– Trivec
– Qopla

För smart take away:
– Weiq
– Favrit

Planering av vem som jobbar:
– Planday

3. HR & medarbetare: Smart schemaläggning och planering av personal i mobilen:
– Planday
– Alexis HR
– Huma