Driva Företag

Publicerad: 8 maj 2025

Så vinner du fler affärer – 5 tips i ditt offertarbete

Offerter är en central del i försäljningsprocessen och fungerar som en bro mellan företagets tjänster och kundens behov. Men en väl utformad offert är inte bara en lista över tjänster och priser, utan snarare en möjlighet att visa ditt företags förståelse för kundens specifika behov och utmaningar.

Vi har pratat med Klas Glaumann som arbetar som Customer Success Manager på Offerta. Förutom en gedigen erfarenhet av att hjälpa både redovisningsbyråer och företag med försäljning och offerter, så har Klas tidigare drivit eget företag. I den här artikeln delar han med sig av sina bästa tips på vad du ska tänka på i offertarbetet, och hur du kan vinna fler affärer. 

1. Full fokus på kunden i behovsanalysen

Det första steget till en lyckad affär är behovsanalysen. Här vill du ta kontakt med kunden och ställa de frågor som behövs för att veta precis vart förväntningarna ligger. Det finns många sätt att kontakta kunden på, såsom sms eller email. Men klart bäst är ett telefon- eller videosamtal, om det inte finns möjlighet att ses i verkligheten förstås. 

- Det är inte ovanligt att man känner sig nervös inför det första samtalet när man ska pitcha in företagets tjänster, berättar Klas och fortsätter. Men försök att lyfta fokuset från dig själv, till kunden. Ställ öppna frågor! Vad finns det för ambition, förväntningar och mål med projektet? Ju bättre förarbete du gör med behovsanalysen, desto större är chansen att offerten speglar just det som kunden är ute efter.  

2. Tydlig och enkel offert

När behovsanalysen är klar är det dags att sätta ihop offerten. Nu har du förhoppningsvis fått en tydlig bild över vad kunden förväntar sig av projektet och hur målbilden ser ut. 

- När det kommer till offertens utformning är tydlighet a och o. Tänk på att kunden kanske har fem andra offerter att läsa igenom, och valet faller oftast på den offert som är tydligast och enklast att förstå.  Det skadar aldrig att vara kort och koncis, speciellt inte i det här sammanhanget, säger Klas. 

3. Boka offertmöte

När offerten är klar är det dags att presentera den för kunden. Att boka ett möte, vare sig det är på distans eller i verkligheten, där du tillsammans med kunden går igenom offerten kan vara avgörande för att lyckas få den signerad. 

- Så fort du skickar iväg offerten så förlorar du kontroll över vad som ska hända, säger Klas och fortsätter. Det är vanligt att känna att man har en bra dialog med kunden, men när offerten har skickats iväg så försvinner den. Därför är ett offertmöte guld värt. Då kan ni tillsammans se över offerten och räta ut de frågetecken som kan dyka upp. Om allt känns bra är det mycket möjligt att du får den signerad, säger Klas. 

Kontakten med kunden är avgörande. Ju mer tid man investerar, desto bättre blir ofta utfallet. 

- Den som stänger flest affärer är den som tar sig tid till offertmöten. Det ger dig ett gyllene tillfälle att skapa förtroende och lära känna kunden bättre, säger Klas. 

4. Ett nej är inte ett nederlag

Att få ett nej på en offert kan vara en besvikelse, men det är också en möjlighet att lära och förbättra sig. Kanske motsvarade inte offerten riktigt kundens behov, eller ville de helt enkelt bara testa priser hos olika firmor. Kom ihåg att ett nej kan ge klarhet och frigöra resurser, vilket i sin tur öppnar upp för att fokusera på andra potentiella kunder. 

- Att boka in offertmöten har egentligen två funktioner. I bästa fall så kan du få offerten signerad och klar. Eller så får du ett nej, vilket också kan vara skönt i det här stadiet. Då kan du släppa det och gå vidare med andra kunder. Man vill inte hamna i ett läge där man har många lösa trådar, säger Klas. 

5. Ta hjälp av Offerta 

Är ditt företag på jakt efter fler jobb? Offerta matchar dig med kunder som söker dina tjänster. I appen får du ta del av jobb som publiceras inom din bransch och i din region. Sedan kan du själv välja att svara på de jobb som passar dig och ditt företag. Helt på dina villkor! 

Förutom tillgång till nya leads så kan du få hjälp med offertarbetet av kunniga säljare. 

- Hos oss får du en kontaktperson som du har en direktlänk till, som dessutom har koll på din historik. Vi fungerar lite som ett bollplank genom hela processen och hjälper gärna till med allt från att lyssna på en säljpitch, till att granska en offert innan den ska skickas, avslutar Klas. 

Offertprogram & Orderprogram i ett 

Med Fortnox Offert & Order får du full koll på offert- och orderhanteringen. Du kan enkelt skicka offerter till både nya- och blivande kunder. När kunden har accepterat offerten, kan du lika enkelt skicka en bekräftelse på ordern. Dina offerter och ordrar skickas smidigt till kunderna via e-post direkt från programmet.