Driva Företag

Publicerad: 14 juni 2019|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

12 tips på hur du hittar nya kunder till ditt företag

Vem vill inte ha nya kunder till sitt företag? Och få ett försprång gentemot konkurrenter? Sponsra, nätverka, bli en expert, ta hjälp av influencers, ja listan kan göras lång på saker som du kan göra för att nå dit. Vi har listat 12 tips som kan göra att du utökar din kundbas.

1. Lär känna din målgrupp

Börja med att få riktigt bra koll på din målgrupp. Vilka är det egentligen som är, eller kan vara, intresserade av dina produkter eller tjänster? Om du har bra koll på din målgrupp kommer det bli mycket enklare att anpassa ditt budskap, vilket är mycket mer effektivt än ett generellt säljbudskap. Se alltså till att lägga mycket tid på att lära känna din målgrupp.

2. Samarbeta med partnerföretag

Ett annat bra sätt att skaffa nya kunder är att samarbeta med partnerföretag, de som delar samma målgrupp men som inte är dina konkurrenter. Då kan ni exempelvis rekommendera varandras företag för kunder, eller länka till varandra från era webbplatser. Om du jobbar som frisör skulle du kunna samarbeta med en makeup-artist, eller om du driver ett gym skulle du kunna slå dig ihop med en sportbutik.

3. Sponsra organisationer och föreningar

För att hitta nya kunder kan sponsring vara ett bra sätt. Du kan exempelvis sponsra en idrottsförening. Det är dock viktigt att du inte enbart nöjer dig med loggan på deras kläder eller vattenflaskor, ta också chansen att nätverka på event som de anordnar – gå på den där fotbollsmatchen och snacka med folk.

4. Glöm inte bort dina befintliga kunder

Dina redan befintliga kunder är superviktiga, glöm inte bort dem bara för att du vill skaffa nya. Om dina kunder är nöjda och sprider ett gott rykte kan det leda till många nya kunder. De kan dels sprida det via ord till sina vänner, men du kan också använda deras recensioner i marknadsföring.

5. Ta hjälp av affiliates

Det innebär att någon annan marknadsför dina produkter eller tjänster på sin webbplats. Enda gången som du betalar provision är när kunden köper eller beställer något. Det finns flertal affiliatesnätverk men det går också bra att bygga upp det själv, exempelvis med några samarbetspartners.

6. Nätverka med andra företagare

Det finns oftast nätverk för företagare i staden där man bor. Träffarna går ut på att skapa affärer till varandra, och få tillbaka sedan. Du kan exempelvis hitta bra event hos Företagarna eller Nyföretagarcentrum. Så se till att gå på en massa nätverkskvällar!

7. Skicka nyhetsbrev

Nyhetsbrev skickas oftast till befintliga kunder, men det går även att vinna nya kunder på detta sätt. Du kan exempelvis ha en ruta i brevet som gör att prenumeranten lätt kan skicka vidare det till en vän. Du kan också se till att fylla nyhetsbrevet med annat än reklam för din tjänst eller produkt, det kan exempelvis vara en artikel eller fem snabba tips där du hjälper kunden utifrån den kunskap du som företagare har inom ditt område. Innan du skickar iväg nyhetsbrevet är det bra om du döper det till något intressant i ämnesraden, något som lockar till att öppna mailet.

8. Ta hjälp av en återförsäljare

Genom att ta hjälp av en återförsäljare eller flera, kan du få fler kunder. Något som är bra med just detta är att återförsäljaren redan hunnit etablera sitt varumärke och redan har en trogen kundkrets. På så sätt kan du snabbt nå ut till nya kunder. Fundera ut vilka återförsäljare som du tror kan hjälpa ditt eget varumärke framåt, de ska representera dina produkter eller tjänster på ett bra sätt. Några av de frågor du kan ställa dig är vilken målgrupp vänder de sig till? Hur marknadsför de sig? Vad har de för omsättning och resultat? Vilket utbud och vilka varumärken har de?

9. Var där potentiella kunder söker efter hjälp

Se till att synas på ställen där potentiella kunder söker efter hjälp, och som du kan hjälpa dem med. Det kan exempelvis vara köp- och säljsajter på Facebook. På så sätt kan du direkt komma i kontakt med nya kunder. Se till att vara först och beskriv tydligt hur du kan hjälpa dem. Eller kan du ta ta hjälp av marknadsplatser såsom Offerta.se. De är Sveriges största förmedlare av uppdrag till tjänsteföretag, och hjälper företagare att hitta och få nya kunder varje dag.

10. Bli en expert

Genom att vara expert på ditt område kan du lättare och snabbare få fler kunder. Varför? Jo, för det väger tungt att vara kund hos någon som är mest kunnig inom ett område. Kanske låter det svårt, men det du behöver göra är att bli riktigt bra på det område som gäller din produkt eller tjänst. Du kan exempelvis hålla ett seminarium inom ditt företags huvudområde eller blogga om det.

11. Ta hjälp av influencers

Att ta hjälp av influencers är ett väldigt bra marknadsföringsknep. Oftast är det lite kändare personer som fungerar bäst, många lyssnar på dem när de ska köpa något. Hitta personer som andra följer och låt de använda dina tjänster eller produkter gratis, samtidigt som de berättar om ditt företag, tjänster eller produkter i sina sociala kanaler. Vilka personer skulle kunna fungera i din bransch?

12. Skaffa bra referenskunder

För att få nya kunder att inte tveka på dina produkter eller tjänster är det värdefullt att ha bra referenskunder. Placera positiva utlåtande av befintliga kunder på din hemsida och i andra kanaler, exempelvis sociala medier eller nyhetsbrev. Nya kunder litar mer på andra kunder än om det kommer från dig. Du kan också ge kunder möjlighet att ge omdöme på ditt företag, produkter eller tjänster, exempelvis på Google, Facebook eller på ratingsajter.


Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.