Lön

Publicerad: 26 mars 2019|Senast uppdaterad: 5 juli 2022

5 tips för att lyckas med löneförhandlingen som arbetsgivare

Som arbetsgivare bör du alltid ha som mål att både du och din anställde ska vara nöjda efter en löneförhandling. Men i vissa fall kan det vara svårt att komma fram till en bra överenskommelse. Därför är det extra viktigt att du som arbetsgivare är väl förberedd innan samtalet – att du har koll på den anställde och vet vad du ska säga och göra.

En löneförhandling kan bli aktuell när du nyanställer, eller om en nuvarande medarbetare får en förändrad arbetssituation, exempelvis nya arbetsuppgifter. De flesta arbetsplatser har också ett lönesamtal varje år, med syfte att bestämma lön för kommande år. Genom ett löneavtal har dina anställda rätt till lönesamtal. För de arbetsplatser som inte har ett sådant avtal kan lönesamtal ändå vara aktuellt, men det är ingen rättighet för den anställde.

1. Bedömning av årets prestation

Innan löneförhandlingen bör du göra en bedömning över den anställdes prestation under året. Har ni haft haft ett utvecklingssamtal tidigare och gjort en överenskommelse för året? Då utgår du ifrån det samtalet.

2. Prioritera – vem är värd vad?

Efter att du bedömt alla medarbetare måste du prioritera löneökningen bland dem. Vissa medarbetare kanske får en liten ökning medan andra får en större. Har din anställde inte levt upp till förväntningarna? Eller inte skött sitt arbete? Då är det rimligt att inte ge någon löneökning alls. På detta sätt visar du att medarbetaren behöver utvecklas. Men om du har kollektivavtal kan det finnas regler som säger att medarbetaren ska få löneökning oavsett prestation.

3. Börja med ett lägre bud

Det är du som chef som ska komma med det första budet. Du ska alltså inte fråga den anställde vad den tänkt sig i löneökning, det ger din anställde ett övertag som du måste anpassa dig till. Löneförhandling handlar om att kompromissa och den anställde kommer med stor sannolikhet att lägga ett högre bud än ditt. Erbjud något lägre än vad du kan tänka dig, så finns det ett visst förhandlingsutrymme. Förutom högre lön kan du även erbjuda andra saker, exempelvis en tjänstebil eller fler lediga dagar. För många är det mer värt än högre lön. Se därför till att ta reda på dina anställdas behov och önskemål innan löneförhandlingen.

4. Lyssna och låt den anställde motivera

Om din anställde vill ha mer i lön än det du erbjuder, måste du be personen utveckla varför och komma med konkreta exempel. Använd helst öppna frågor under samtalet, så som ”berätta mer” och ”hur ser du på din egen utveckling under året?” istället för att bara fråga ”varför vill du ha mer?”. Ge dina anställda utrymme till att prata och ge sitt perspektiv och sina behov, en bra förhandlare lyssnar nämligen mer än den pratar.

5. Plan för vad den anställde behöver göra

Om du inte kan möta den anställda med den lön som önskas, behöver du utgå från den information du har om personens prestation, men även andra kriterier, exempelvis vad andra i branschen tjänar. Du måste kunna ge svar på vad som behövs göras för att personen ska kunna nå önskad nivå framöver. Ta gärna fram en utvecklingsplan som gäller framåt för att ni båda ska veta vad som gäller. Sammanfatta i slutet av förhandlingen vad ni kommit överens om. Om ni inte kommer överens måste du boka in ett nytt möte.

Behöver du ett smidigt och enkelt löneprogram som även ger dig mer tid över till annat? Fortnox Lön ger dig bra koll på lönehanteringen, allt från lönebesked till kontrolluppgifter.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.