Mycket vi stöter på privat nuförtiden är digitalt, såsom bankärenden, shopping och tv-tittande. Ändå är det fortfarande många företag som jobbar manuellt. Speciellt med sin administration. Visst, internetbanken används till betalningar, och beställningar kan läggas direkt i leverantörens system, men samtidigt sköts delar av exempelvis redovisningen som det alltid har gjorts. Med papper och kopior hit och dit. Det känner vi redovisningskonsulter till som lägger tid på att sortera upp högarna. När jag som konsult föreslog ett annat arbetssätt i en modern plattform, stötte jag ibland på patrull. Alla företagare vet ju vilket jobb det är att byta ”bokföringsprogram”! Men ofta är det inte programmet som avgör en förändring. Från analogt till digitalt, från manuellt till mer automatiserat – snarare är det problemen det löser eller effekten det får, som påverkar beslutet.

Ta till exempel faktureringen som kan vara ett gissel eller hur smidigt som helst. Jobb görs, produkter säljs och underlag skapas, kanske på en ordersedel eller en bit papper. Läggs in i ett faktureringssystem, skrivs ut och kanske till och med kopieras till en pärm för andra berörda. Sen skickas den till kund och till redovisningskonsulten som får knacka in den för hand. I reskontran och i bokföringen. Ett arbetssätt som bara görs och flyter på utan att vi tänker på alla momenten som faktiskt är ganska många! Kan vi tillsammans, konsult och företag, kapa de momenten så skapar vi utrymme för annat. För överblick och analys, för arbete som inte annars blir gjort eller till och med för en stunds återhämtning. Beroende på var behovet finns. För det finns alltid någonstans. Det vet alla som driver verksamhet.

Trots allt är redovisning ett sidospår hos många företag. En del skulle nog till och med kalla det ett nödvändigt ont. Åtminstone vägen fram till rapporterna och kvittot på det goda jobbet som lagts ned. Det är kärnverksamheten som upptar, och som ska uppta, den huvudsakliga tiden. Att sälja, köpa och tillverka. Ju mer fokus och tid på kärnan desto stabilare verksamhet. Sällan upplever företagaren att tiden räcker till just det. Så sno möjligheterna från administrationen och rikta dem mot det som är viktigt. Du som konsult vet oftast precis vilka de är! Visa vilka problem de löser och effekter det får. Att det inte bara är ett programbyte utan en förändring med kick-back.

Cecilia

 

Cecilia AnderssonOm Cecilia Andersson: 

Att hitta sätt att underlätta vardagen för företag blev Cecilia Anderssons passion, när hon efter ekonomistudierna blev headhuntad av en av Sveriges största redovisnings- och revisionsbyråer – PwC (numera Aspia). När den första molnbaserade kundplattformen kom, fick hon vara med från allra första början. Redovisning och rådgivning var sedan Cecilias stora intresse i nästan 18 år, speciellt i rollen som auktoriserad redovisningskonsult. 2016 bytte Cecilia siffrorna mot bokstäver och frilansar numera som storyteller. Som krönikör på Fortnox blogg kombinerar hon sina roller och berättar om företagande, digitalisering, redovisning och allt däremellan förstås.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Deklarera enkelt digitalt

Emelie håller kunden i handen

Våga vara säljande!

Konsten att vara rådgivare

10 smarta tips från Byråsupporten