Digitalisera din byrå snabbt och enkelt

Det har naturligtvis inte undgått någon som arbetar i redovisningsbranschen att digitalisering och automatisering förändrat vardagen för alla. Några kanske fortfarande upplever det här som lite jobbigt, men så behöver det inte alls vara.

Fortnox erbjudande till redovisningsbranschen kallas Fortnox Byråpartner. Enkelt kan man säga att det är plattformen med program och tjänster som möjliggör ett digitalt, automatiserat arbetssätt och samarbete. Syftet är såklart att förenkla vardagen och spara tid åt såväl konsulter som deras kunder. När manuella arbetsuppgifter ersätts av digitala och automatiska processer kommer man helt enkelt att möta ett nytt sätt att arbeta där fokus istället ligger på att fördjupa samarbetet med kunderna och där rådgivningen får ta en allt större roll.
 

Det nya sättet

När pärmar, papper, verifikationer, fakturor och mycket annat blir digitalt förändras såklart vardagen i grunden. Med hjälp av den nya samarbetsplattformen bestämmer man enkelt vem som gör vad och konsulten och dess kund delar upp arbetsuppgifterna mellan sig efter behov. Allt sker digitalt och mer och mer blir automatiserat.
 

Missa inget – få med allt

Digital byrå, hjärtat i samarbetsplattformen, erbjuds en överblick över alla löpande uppdrag och som konsult får man bra koll på vad som ska göras under dagen tack vare en prioriterad Att göra-lista. Dessutom får man automatiska notiser och påminnelser skickade till sig.

– Det finns också möjlighet att skapa egna tjänster för extra flexibilitet. För fasta inlämningsdatum t ex från Skatteverket ger Digital byrå dig automatisk rätt inlämningsdatum. Detta skapar en extra trygghet att man aldrig missar något, berättar Anna Olandersson som är Business Owner på Fortnox.

 

 

 

Ersätter Klienthanteraren

Under hösten kommer Fortnox Klienthanterare att helt ersättas av Digital byrå. För de som idag använder Klienthanteraren, eller har använt båda programmen parallellt under en tid, kommer det inom kort att krävas en uppgradering.

– Det kommer att bli en uppgradering som knappt kommer att märkas – om man inte vill. Men för den som är redo att anamma ett ännu mer digitalt och automatiserat arbetssätt öppnar sig en helt ny värld av möjligheter och fördelar i och med alla nya funktioner som finns tillgängliga i Digital byrå, konstaterar Anna Olandersson.

Fokus under utvecklingen av Digital byrå har varit att erbjuda redovisningsbyråerna ett program med bibehållen kontroll, men också en rad nya möjligheter för ökad effektivitet i varje uppdrag, inte minst för den löpande redovisningen och lönehanteringen.

 

Ökad kontroll på uppdragen

Jämfört med den tidigare Klienthanteraren erbjuder Digital byrå massor av ny funktionalitet. Att automatiskt få hjälp att hålla reda på vad man ska göra för kunderna och när det ska vara klart är kanske den största förändringen och fördelen. En annan del är tillgängligheten av information.

– Väljer du att arbeta digitalt i Fortnox med att exempelvis få leverantörsfakturor automatiskt tolkade och registrerade, läggs dessa som en aktivitet på kunden i Digital byrå. Du kommer alltså att slippa gå in i kundens Fortnox för att ta reda på om det kommit in underlag, det får du automatiskt en notis om.

– Ett annat konkret exempel är den överblick som erbjuds byråledaren. Det kan handla om hur man ligger till med momsdeklarationerna som ska in eller hur många av kontorets löneuppdrag som är klara respektive kvar att göra. Det här arbetssättet underlättar mycket när man ska samarbeta mellan flera konsulter eller om någon på byrån är sjuk eller slutar.

 

Utökad funktionalitet

I nya uppdaterade Fortnox Byråpartner ingår nu även Fortnox Lön Plus för byråns alla kunder. Detta eftersom lönehanteringen ofta är en del av uppdraget man har med sin kund. Om din kund skulle sakna en egen licens för Fortnox Lön kommer det att kosta 15 kronor per skapat lönebesked. Naturligtvis kommer kundens anställda att kunna se sina lönebesked genom att logga in med BankID via webben eller i Fortnox app utan extra kostnad.

– Vi vill också slå ett extra slag för de nya funktionerna för kommunikation. Genom ett integrerat kommunikationsverktyg kan du och din kund, eller du och dina kollegor på byrån, kommunicera med varandra på ett mer effektivt sätt. Att kunna ha en löpande dialog direkt inne i programmet, kopplat till en specifik händelse eller post, leder till ett mer effektivt arbetssätt. Det är något som också underlättar om man blir sjuk eller om flera samarbetar i samma uppdrag.

 

Appen gör allt mer tillgängligt och effektivt

Med kommunikationsverktyget kan dina kunder få en notis om ett meddelande direkt i mobilen. Detta kan t ex vara extra bra när man stämmer av månaden och märker att man saknar ett underlag. Skicka bara en snabb förfrågan via verktyget och få snabbt svar tillbaka. Eller om det behövs något kompletterande dokument till en verifikation – be din kund att fota av underlaget och ladda upp via appen.

 

Nöjda användare

Många av Fortnox Byråpartners använder redan Digital byrå och är nöjda med programmet. En av dem, MPC Consulting i Stockholm, var en av de första byråerna att köra igång det. Delägaren Per Gränström beskriver det som att Digital byrå ersätter alla checklistor som en byrå traditionellt använt sig av:

– Digital byrå visar inte bara när allting är gjort utan också delstegen som man gör. Man behöver inte bocka i allting själv utan programmet sköter det löpande. Är en faktura attesterad så bockar den i det. Det finns intelligens i systemet och det är vad en byrå strävar efter. Man vill ha en integrerad tjänst så man kan se vilka som gjort vad och exakt vad som är gjort hos en kund.

– När man fått ordning på infrastrukturen och kan köra helt digitalt så vinner man otroligt mycket. Allt som inte är digitalt när det kommer till byrån scannas in. Men man måste tänka till runt den processen och hur infrastrukturen blir.

 


Anna Olandersson
Business Owner på Fortnox

Läs mer om nya Fortnox Byråpartner här

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB