361
2019-06-24T08:43:27+02:00 2019-06-24T08:43:03+02:00 Digitalisering Fortnox Fortnox Fortnox
Fortnox
Fortnox 2019 sv

Emelie håller kunden i handen

Bild som illustrerar blogginlägg

Digitalisering | 24 juni, 2019

Idag är det otroligt viktigt att digitalisera och hänga med i utvecklingen, och som redovisningsbyrå är det inget undantag. Men det är många som undrar hur man får kunden att vilja digitalisera. Emelie Söderlund på redovisningsbyrån Ekonova i Växjö har en konkret lösning.

Redovisningsbyrån Ekonova som startade för sex år sedan, flyttade nyligen in ett gammalt glasmästeri i centrala Växjö. Den snabbväxande byrån som använt Fortnox sedan start, har två våningar i den ljusa lokalen med stora fönster mot en av stadens mest livliga gator. De nio personerna på Ekonova jobbar med ekonomi och affärsutveckling. En av de tre delägarna jobbar med mode, så lokalerna pryds inte bara av datorer och nätverkssladdar, utan även med stiliga klänningar och tygpåsar.

 

Ett ungt gäng på byrån

Påfallande många på Ekonova är relativt unga, till exempel redovisningskonsulten Emelie Söderlund, 30 år.

– Det är ett skifte på gång i branschen. Flera av oss här på Ekonova har våra rötter i systemutveckling och IT. Det har vi nytta av när vi lär våra kunder att utnyttja systemen till fullo och att bli digitala, säger Emelie.

På Ekonova var man tidigt ute med att automatisera och digitalisera. Att få med kunderna på den resan är ibland klurigt.

– Vi ställer alltid upp för företagaren. Vi hjälper dem igenom hela processen, man håller handen helt enkelt. Allt från att se till så att leverantörerna skickar fakturorna via mejl direkt till Fortnox till att företagaren kommer igång med kvitto och reseappen.

 

Vad är det allra första steget i digitaliseringsprocessen?

– Vi börjar med leverantörsfakturorna i Fortnox och testar tolkningen där. När kunden ser hur programmet hanterar fakturorna och hur mycket tid det sparar så är man hemma. I mångt och mycket handlar det om tid och pengar. Det är där kunden vill se effekt, säger Emelie Söderlund.

Ekonova försöker utnyttja programmen från Fortnox så mycket som möjligt. Digital byrå används som ett arbets – verktyg som talar om vad som finns att göra, när det ska göras och vem som ska göra det. Emelie Söderlund tycker det är smidigt att slippa gå in på varje kund och kontrollera upp – dragen, istället kommunicerar programmet på ett enkelt sätt genom notiser och tydliga scheman vad som är på gång.

– Vi använder oss av Digitala tjänster i Digital byrå som upp dateras automatiskt. På det sättet ser vi om det kommit in tolkade leverantörsfakturor eller om det skickats in kvitton utan att vi behöver logga in i kundens Fortnox. Det är väldigt smidigt.

 

Bra mallar i programmet

Hon framhåller att det är tidseffektivt med mallarna som finns i programmet. Det gör det enkelt att komma igång med nya kunder utifrån vad man kommit överens om i uppdragsbrevet. Hon vill också passa på att hylla tjänsten Fakturabelåning. Den gör så att kunderna får in sina pengar snabbare och att inbetalningar registreras löpande.

– För kunder som står inför en större investering eller behöver öka likviditeten är det väldigt smidigt.

 

Emelie Söderlund 

Följ oss för fler nyheter och tips
Är du intresserad av Fortnox?
Läs mer om hur Fortnox behandlar personlig information här.

Läs vidare

Digitalisering | 04 feb, 2019

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Levererar du till offentlig sektor? Då är det ett krav att du skickar elektroniska fakturor från och...

Digitalisering | 22 jan, 2019

Marknadsföring du bör satsa på 2019

Det blir allt viktigare för företag att jobba med digital marknadsföring, för att synas och sticka u...

Digitalisering | 06 maj, 2019

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

De redovisningsbyråer som inte följer med på den digitala resan utan fortsätter ”stansa” kommer få d...