Allt började för flera år sedan. Ebba hade hållit på med hästar sedan hon var liten. När det var dags att ta körkort skiftade hennes fokus till andra hästar – nämligen bilar och hästkrafter.

–  Jag ville inte bara köra. Jag ville förstå allt, till exempel vad som händer när man gasar eller kopplar. Detta satte igång mitt intresse för bilar, säger Ebba Stark Wickström, vd och ekonom på Laudio.

Ebba visste länge att hon ville starta eget företag. Hon läste ekonomi på gymnasiet och redan då började hon fundera på hur det skulle vara att driva bolag. Men hon visste inte vilken typ av företag. Några år efter studenten började hon jobba tillsammans med sin nuvarande kollega Robin, på ett billjudföretag, och då föddes företagsidén.

– Vi kände båda två att vi ville jobba med det vi gjorde, men på vårat sätt. På den vägen är det.

 

En butik har blivit till ett community

Året 2020 började storslaget. Ebbas och Robins företag med verksamhet inom billjud, bilvård, belysning och motoroptimering, startade igång 1 januari. Växjöföretaget Laudio var fött, och många timmar med bilar var att vänta.

– Från början tänkte vi enbart sälja via webben och ha ett lager, men det blev så mycket mer. Vi upptäckte att det även fanns en stor efterfrågan på en fysisk butik. Kunderna önskade att få kolla på produkterna i verkligheten, och prata med oss. Nu är den största verksamheten butiken, säger Ebba.

Att ha en butik har gett dem väldigt mycket, de har fått en bra kontakt med sina kunder. Trots pandemin har de haft träffar i mindre skala, där alla har kunnat hänga och prata om sitt största intresse – bilar.

– Vi hade en försenad invigning i juni. Efter det har vi haft öppet längre vissa onsdagskvällar. Då har kunder kommit till Laudio med sina bilar, ställt frågor, kollat på andra bilar och bara umgåtts. Det har blivit lite som ett community, men det är även ett bra sätt för oss att uppmärksamma företaget på.

 

Bollplank och kontaktnätet har underlättat

Innan Laudio öppnades var Ebba supertaggad och la mycket fokus på research.

– Jag är sådan som person som läser på hur allt fungerar, precis som med bilar. Jag läste alltså på mycket, använde mig av verksamt.se och tog hjälp av NyföretagarCentrum. Det var superskönt att få personlig rådgivning, att kunna fråga ”är detta en bra idé?”. Jag rekommenderar verkligen att ha ett bollplank när man startar upp ett företag.

Att starta eget har inte bara varit spännande och kul. Det har även varit tufft för Ebba och Robin, men något som underlättat för dem har varit deras kontaktnätverk.

– Både jag och Robin jobbade i branschen innan vi startade Laudio. Därför hade vi redan ett bra nätverk. Vi har också haft bilar som hobby i flera år, så det är ingen ny bransch för oss. Vi vet hur branschen är och vi tror att det har hjälpt oss ganska mycket. Många visste redan vilka vi var.

 

Allt ihopkopplat med kassa och e-handel

Laudio började arbeta i Fortnox direkt när företaget kickade igång. Hur valet föll på Fortnox, går tillbaka till skoltiden.

– Jag fick prova på Fortnox i gymnasiet. Då jobbade vi inte så mycket i programmet men jag minns att det var lätt. Jag jobbade även i programmet på min förra arbetsplats, och tyckte det fungerade bra. Vi tycker också om att jobba med lokala företag.

Ebba och Robin delar på många arbetsuppgifter, såsom försäljning och montering av produkter. Ekonomin är det dock Ebba som sköter. I dagsläget jobbar hon med programmen Offert och Order, Fakturering, Bokföring, Leverantörsfakturaattest, Lön, och Lager Plus.

– I Fortnox är det enkelt. Man får en enkel överblick och en enkel design och layout. Det blir så tydlig och lätt att jobba i då.

Utöver programmen som hon använder har de även kopplat ihop Fortnox med Quickbutik, en plattform för e-handel. Kassasystemet Zettle är också integrerat, för att importera försäljningsdata dagligen till Fortnox.

– Det är så skönt att ha företagets ekonomi samlat, särskilt tillsammans med Quickbutik och Zettle. Det underlättar verkligen

 

Husrenovering + Fortnox = smidigt

Som egenföretagare tycker Ebba att det är supersmidigt att man kan jobba i Fortnox hemifrån, eller på annat ställe.

– Det är skönt att det är webbaserat. Jag kan kolla upp saker snabbt där jag är. Man behöver inte vara på någon specifik plats

Eftersom man kan jobba var man vill, när man vill har Ebba kunnat jobba en del hemifrån och även hunnit med andra viktiga saker.

– Om Fortnox inte varit så smidigt kanske allt ekonomijobb tagit så mycket längre tid. Nu får man in andra grejer med. Jag håller till exempel på att renovera mitt hus. Det är en utmaning att göra samtidigt som jag driver företag, men jag jobbar mycket hemifrån och kan sitta med administrativa delar där. Robin jobbar mycket i butiken, och jag kan stötta honom hemifrån. Det är en fördel med att vara egenföretagare, man kan styra mycket själv.

 

Är du i tankarna att starta eget företag precis som Ebba? Läs gärna mer om hur du gör i Fortnox Företagsguide

 

Ska du starta företag? Kom igång med Fortnox paket

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Utdelning eller lön i aktiebolag – vad är mest gyn...

Viktiga datum för skatter och moms 2021

Nya lagar och regler 2021

Belopp och procentsatser för 2021

Förmånsbil – så fungerar bilförmån (Guide)

Deklaration – detta gäller 2021 för olika bolagsfo...