Som nystartad byrå är det mycket att tänka på. Bestäm dig för vilken byrå du ska vara och vilken roll du ska spela i kundernas liv. Jobba på ett sätt som gör att du når dina mål och som linjerar med vem du är. Då kommer din byrå garanterat att sticka ut. Kör hårt!

1. Hur löser du kundernas utmaningar och problem?

Hur ska jag få kunder? Det är den viktigaste frågan för alla nya företagare. För en redovisningsbyrå är det lite extra knepigt eftersom konkurrenterna erbjuder ungefär samma saker som du; löpande bokföring, bokslut, lönehantering och redovisning.

Samtidigt som byråernas core business liknar varandras finns det idag fler möjligheter än någonsin att sticka ut. Och allt börjar med teknik. Bestäm dig för att minimera tiden du lägger på löpande arbetsuppgifter som smarta verktyg löser automatiskt på nolltid. Genom att jobba digitalt prioriterar du tid med kunderna och det som gör skillnad för dem – samarbete och rådgivning som bidrar till att lösa företagens utmaningar och problem.

2. Hur tar du betalt?

När du på riktigt drar fördel av dagens smarta teknik öppnar sig också fler möjligheter att ta betalt. Fastpris, löpande eller en kombo. Vad som ingår och hur mycket det kostar bestämmer ni tillsammans.

Fördelen med fastpris för kunden är trygghet, att hen undviker otrevliga och dyra överraskningar i slutet av månaden. För byrån är grejen att ju snabbare man jobbar, desto mer lönsamt blir det. Du drar in samma peng på kortare tid helt enkelt.

3. Vilka är byråns styrkor och vad kan du göra annorlunda?

Utgå inte från att du har koll på vad som är värdefullt för dina kunder, utan ha som mål att lära känna dem mer på djupet. Tänk alltså utifrån-och-in när du sätter ihop ditt affärserbjudande. Vilka utmaningar och problem har just dina kunder och hur kan just du hjälpa till och lösa dem?

Det är också viktigt att identifiera och lyfta byråns främsta styrkor, det ni är riktigt vassa på i kunderbjudandet.

Glöm inte heller att de kunder du tar in också ska stötta dina mål. Är din vision en digital byrå med konsulter som jobbar mer som en PT än som administratör är det kunder som är hyfsat mogna när det kommer till digitalisering som gäller.

4. Hur marknadsför du dig?

Det är 2021 och kunderna förväntar sig att hitta din byrå i de digitala kanaler där de (och alla andra) är. För att Google och kunderna ska hitta ditt erbjudande måste du ha en webbsida och synas i sociala kanaler. Där kan du dessutom rikta marknadsföringen direkt till målgruppen, lära dig mer om dina kunder och inte minst skapa en relation till dem.

Lyft de goda exemplen, där du och ditt sätt att jobba har fått företagare och företag att växa och använd det i din marknadsföring.

5. Hur är du som arbetsgivare?

Om byrån går som tåget och du (kanske) vill utöka personalstyrkan är det bra att fundera igenom vad det här med att vara arbetsgivare innebär. Samtidigt som du vill ha in “rätt” kunder, behöver du medarbetare som strävar mot samma mål som du. För att kunna välja och vraka bland stjärnorna i branschen måste du jobba aktivt med att skapa en arbetsplats där man vill börja, stanna och utvecklas.

 

Läs mer om hur du blir en digital byrå här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket
5 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Fortnox + Agoy = komplett erbjudande till Sveriges...

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Så jobbar du rätt i Digital byrå (guide)

“Jag jobbar inte med siffror längre. Jag jobbar me...

Coronapandemins påverkan på branschen

Våga vara säljande!