Kundberättelser|Partners|Driva Företag

Publicerad: 9 februari 2024

Integrationen blev ett stort lyft för Curexgruppen

Susanne, grundare för Curexgruppen
Curexgruppen har under många år använt bokningstjänsten Boka för att förenkla kundernas upplevelse vid bokningar. Men det var först när tjänsten kopplades samman med Fortnox som företaget tog form och ökade i tillväxt.

Susanne Berglund startade Curexgruppen, 1998, med målet att öka välbefinnandet på arbetsplatser. Idag är företaget en stor leverantör av friskvård och företagsmassage i Sverige.

-Under de första åren arbetade vi manuellt. Till en början fungerade det bra, men efter ett tag insåg jag att vi inte kunde fortsätta sätta fler personer på att administrera alla bokningar, betalningar och bokföringsposter, säger Susanne. 

Valet av bokningstjänst

Med den hårda konkurrensen kände Susanne att arbetet behövde bli mer effektivt och började se sig om efter en lösning – ett system som kunde underlätta det administrativa arbetet och samtidigt ge kunderna bra service. 

-Vi ville ha en helhetslösning som skulle göra oss mer effektiva. Vi tittade på olika bokningssystem. Men insåg snabbt att vi inte ville sälja våra tjänster med en dyr mellanhand, där vi dessutom skulle gå under deras varumärke, förklarar Susanne.

Målet var att fortsätta bygga på Curexgruppen. Och att vara en underleverantör till en extern bokningstjänst var inget alternativ.

-Till slut hittade vi Boka, en beprövad bokningstjänst som var lätt att använda och hade alla funktioner vi behövde för vår verksamhet. Dessutom hade vi möjligheten att anpassa bokningstjänsten till vår egen “look and feel” så kunderna skulle uppleva att bokningen gick genom oss och inte via en mellanhand, fortsätter Susanne.

“Snabbt, rätt och enkelt”

Idag använder majoriteten av Curexgruppens kunder Bokas integrerade betaltjänst i samband med bokning. I samma ögonblick som pengarna betalas ut till Curexgruppen bokförs de också i Fortnox via integrationen.

-För våra kunder är Boka det stora lyftet. Men för oss anställda så är det kopplingen mellan bokningstjänsten och Fortnox som förenklar vardagen, förklarar Susanne och fortsätter, det är snabbt rätt och enkelt. Jag ställer själv in vilket konto pengarna ska bokföras på och sen sker det hela automatiskt – resten fakturerar vi arbetsgivaren för och det gör vi också genom Fortnox.

Kopplingen mellan Bokningstjänsten och Fortnox har gett Curexgruppen en helhetslösning för att fortsätta framåt. Det administrativa arbetet har minskat samtidigt som både kundservicen och försäljningen har ökat.

-Boka är väldigt lyhörda när det gäller nya funktionaliteter och kopplingen till Fortnox fungerar utmärkt. Det märks att Fortnox är ett företag i framkant med bra support. Det kan nog faktiskt inte bli så mycket bättre, avslutar Susanne.

Ge dina kunder en unik kundresa

Boka är ett komplett bokningssystem för tjänster, gruppbokningar, uthyrning och event. Du kan enkelt anpassa systemet efter din grafiska profil så dina kunder känner igen sig och får rätt upplevelse.