Marknadsföring du bör satsa på 2019

22 jan, 2019

Det blir allt viktigare för företag att jobba med digital marknadsföring, för att synas och sticka ut. Men vad bör du satsa på för att synas 2019? Vilka trender är det som gäller?

Skapa mer rörligt material

Det är ingen tvekan om att du ska satsa på mer rörligt material 2019. Man har bland annat kunnat se att videoannonser på Facebook är mer populärt än en annons med bild och text. Instagram satsar allt mer på rörligt, då de nyligen lanserades IGTV, liknande YouTube. Tubular Insights har förutspått att 2019 är ett år då 80% av innehållet på webben kommer bestå av videos.

Vad kan detta bero på? Något som kan påverka är att det inte behövs lika hög budget och produktion för att skapa reklamfilmer. Det räcker att du tar fram din smartphone för att berätta om den senaste nyheten. Förutom att det är billigt blir det dessutom mer personligt.

Video väntas alltså bli en riktig hit 2019. Så glöm inte att publicera rörligt material i ditt företags kanaler. Men hur ska du göra? Du kan lägga upp annonser på Instagram, Youtube, Facebook, LinkedIn, eller samarbeta med en influencer för produktplacering i deras videos. Du kan även satsa på livevideo för exempelvis intervjuer eller event. Men överdriv inte. Användare av sociala medier ser flertal videos varje vecka, därför är kortare videoklipp med ett enkelt budskap att föredra. Det blir effektivare och roligare för mottagaren.

 

Ge mer kärlek till content

Fler och fler har börjat inse hur viktigt det är med content, alltså att skapa bra innehåll. 2019 väntas bli året då företag fokuserar på content istället för reklam. Man skulle kunna säga att bra content är kärnan i digital marknadsföring. Genom att blogga och skapa bra innehåll kan trafiken fyrdubblas. Vem vill inte det? Bussiness insider har tidigare förutspått att 30% av användarna på internet 2018, kommer använda annonsblockerare, vilket betyder att det blir svårare att nå kunder via annonser. Vilket gör det ännu mer viktigt att jobba med företagets content. Det blir även allt viktigare att personalisera marknadsföringen. Allt ska vara anpassat till varje enskild kund. Något som blir enklare att göra idag, tack vare all data som finns.

Att skapa innehåll kanske låter enkelt, men det finns en hel del saker att tänka på innan du klickar på publicera. Du måste skapa informativt och relevant innehåll som mottagarna verkligen gillar, och som gör dem engagerade. Lyckas du med det ökar chansen att synas. Bra innehåll skapar nämligen mer trafik och ökar konventeringen.

 

Låt AI ta över en del uppgifter

Under den senaste tiden har det pratats en hel del om AI (artificiell intelligens) och vi vet att det inte kommer sluta pratas om än. Artificiell intelligens väntas bli ännu viktigare för företag under 2019. AI kan analysera sökmönster, konsumentbeteende och använda data från sociala medier och bloggar. Det gör att företag enklare kan förstå hur deras produkter och tjänster blir hittade.

Maskininlärning som är en del av artificiell intelligens blir allt vanligare. Det bygger på att system kan lära sig av data. AI maskiner identifierar olika mönster och fattar egna och bättre beslut, i stort sätt utan mänsklig inblandning. AI har även blivit populärt inom programmatiska annonsköp, eftersom annonser kan köpas effektivt och samtidigt nå en mer korrekt målgrupp.

Artificiell intelligens gör att rätt kunder kan nås lättare, med rätt innehåll och i det rätta ögonblicket. Företag som använder sig av AI kommer att minska sina kostnader och öka tillväxten. Så använder ditt företag inte den smarta tekniken? Dags att börja.

 

Satsa på Programmatisk marknadsföring

Programmatisk marknadsföring blir som sagt allt vanligare. Det väntas utgöra huvuddelen av alla kostnader för digital marknadsföring. Men vad är det? Programmatisk marknadsföring handlar om datoriserad annonsleverans med minimalt mänsklig inblandning, som utifrån bestämda regler riktar annonser mot rätt målgrupp. Köpen görs programmatiskt via budgivning i displaynätverken. Under 2016 spenderade ungefär hälften av alla marknadsförare mer än 50 procent av sin årliga budget på programmatisk marknadsföring. Det är den snabbast växande sektorn inom digital marknadsföring, och under året väntas det utgöra 50 procent av den totala försäljningen av digitala annonser.

 

Skaffa en chatbot

En chatbot drivs av AI med syfte att simulera ett mänskligt samtal. Under året kommer det utgöra en viktig del inom digital marknadsföring, och du kan räkna med att se det på allt fler webbplatser. Oftast föredrar kunder att prata med en chatbot eftersom de ger mer exakta svar, är tillgängliga dygnet runt och är snabbare. Runt 1,4 miljarder interagerar redan idag med en chatbot. 80% av företagen använder eller planerar att använda en chatbot innan 2020. Att skaffa en chatbot är därmed att rekommendera, för allt fler vill hellre prata med dem, än en riktig människa.

 

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
© 2019 FORTNOX AB