Vad är ett bokslut?

Om du driver en näringsverksamhet måste du upprätta en bokföring, vilket betyder att alla företagsformer är bokföringsskyldiga. Det innebär att du som företagare behöver sammanställa årets bokföring efter ditt räkenskapsår är slut. Bokslutet görs för att du ska få en rättvis bild över hur ditt företag har presterat. När du ska skicka in bokslutet beror på vilken bolagsform du har. Kolla in Skatteverkets sida för viktiga datum, för att se när du ska vara klar med ditt bokslut.

Vilken typ av bokslut gäller för ditt företag?

Det är bolagsformen och/eller företagets omsättning som avgör vilken typ av bokslut du behöver göra och om den måste skickas in till Bolagsverket. För de flesta med enskild firma räcker det till exempel att upprätta ett förenklat årsbokslut. Det här gäller i olika situationer:

Aktiebolag

Ett kille som funderar för att illustrera kapitlet om aktiebolag eller enskild firma

Har du ett aktiebolag ska du göra en årsredovisning, som du sedan skickar till Bolagsverket. Vad för uppgifter som krävs beror på om ditt företag räknas som ett stort eller litet bolag. För att räknas som ett stort bolag ska minst två av dessa tre kriterier uppfyllas:

  • Medelantalet anställda har under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 50.
  • Balansomslutningen har för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren uppgått till mer än 40 miljoner kronor.
  • Nettoomsättningen i företaget har för vart och ett av de senaste två räkenskapsåren uppgått till mer än 80 miljoner kronor.

Enskild firma

Grundregeln för bokslut i enskild firma är att du ska göra ett så kallat förenklat årsbokslut om din omsättning inte överstiger 3 miljoner. Om omsättningen är högre än så krävs en årsredovisning.

Handelsbolag eller Kommanditbolag

Om du har någon av dessa bolagsformer ska du upprätta ett årsbokslut eller en årsredovisning beroende på bolagets storlek. Ett handels- eller kommanditbolag med en eller flera juridiska personer som ägare, ska avsluta redovisningen med en årsredovisning.

Ekonomisk förening

Driver du en ekonomisk förening ska du alltid upprätta en årsredovisning och ha en revisor.

En årsredovisning ska upprättas senast 7 månader från räkenskapsårets slut, och ska enligt Årsredovisningslagen (ÅRL) innehålla balansräkning, resultaträkning och en förvaltningsberättelse. En årsredovisning ska även innehålla tilläggsupplysningar som kompletterar informationen i balans- och resultaträkningen, till exempel information om vilka redovisningsprinciper som har använts och hur företaget har värderat sina tillgångar och skulder. Den ska skickas in till Bolagsverket som sedan offentliggör den.

Guide för att göra bokslut och årsredovisning

Är du osäker på hur du ska göra din årsredovisning eller ditt bokslut? Vår guide hjälper dig att göra rätt, steg för steg.

  1. Steg 1: Förberedelser inför bokslutet

    Redan flera veckor före bokslutsdagen kan du förbereda årshantering, kontrollera styrelse och att alla grunddata finns samt är korrekta i bokslutsprogrammet.

    • Börja med avstämning av konton med få transaktioner och där det inte kommer att vara några fler rörelser.
    • Samla ihop fakturor för nyanskaffade inventarier och uppdatera anläggningsregistret.
    • Har du ett lager som måste inventeras är det bra att planera arbetet i god tid. Lägg upp rutiner och förbered de medarbetare som ska vara med vid inventeringen.
    • Håll dina leverantör- och kundreskontralistor uppdaterade. Finns det gamla fakturor som inte är betalade trots upprepade påminnelser bör dessa kanske reserveras som osäkra? Finns det gamla kreditfakturor i leverantörsreskontran bör du kontakta leverantören och få det utagerat i god tid innan balansdagen.
    • Håll koll på skattereglerna! Är det ett fåmansbolag? Hur ser gränsvärdena ut och vad är mest förmånligt?

     
    Några dagar innan bokslutsdagen är det dags att gå igenom följande:

    • Var uppmärksam på de fakturor som kommer i år, men som avser kommande räkenskapsår. Periodisera dina fakturor direkt.
    • Rensa anläggningsregistret – kanske finns det fullt avskrivna inventarier som inte längre finns kvar i verksamheten som bör rensas bort?
    • Finns det anställda med pensionsförsäkringar? Samla ihop underlag för dina pensionsinbetalningar och håll koll på vilka av dessa som är löneskattegrundande. Spara en kopia på underlagen till beräkningen av löneskatt vid bokslutsdagen.
  2. Steg 2: Gå igenom balanskonton

    En balansvåg med frågetecken i för att illustrera kapitlet om att förstå balans och resultatrapporternaDet första du ska göra nu är att gå igenom alla balanskonton, som är alla de konton som ingår i balansräkningen. Det här är de konton som visar verksamhetens eget kapital, tillgångar och skulder.

    I BAS-kontoplanen är balanskontona numrerade 1000–2999. De som börjar med siffran 1 är tillgångar, medan startsiffran 2 är skulder och kapital. Kontona delas upp i två klasser: tillgångskonton och skuldkonton, som ökar respektive minskar på debet och kreditsidan. Vid räkenskapsårets slut ska båda delarnas summor vara identiska – alltså i balans.

    Vilka konton och kontoserier du ska använda dig av beror delvis på din verksamhet. Du behöver kontrollera att dina saldon på dina konton för arbetsgivaravgifter, skatt och moms stämmer. Det gör du enklast genom att jämföra dina underlag från Skatteverket och banken med aktuella saldon på skattekontot och bankkontot. Se till att du vet vad ditt kontosaldo består av och att värdena är korrekt.

  3. Steg 3: Bokslutsdispositioner

    Det finns vissa dispositioner du får göra för att skjuta upp beskattning av resultatet till ett senare tillfälle. På så sätt kan du jämna ut resultatet och beskattningen mellan olika år, t.ex. genom att kvitta vinst ett år mot förlust ett annat. Dina tillgängliga alternativ beror på vilken företagsform du har. De vanligaste bokslutsdispositionerna är:

    • Periodiseringsfond – Fysiska personer, inklusive delägare i handelsbolag och enskilda näringsidkare (enskild firma) får sätta av upp till 30% av inkomsten i näringsverksamheten. Juridiska personer (som aktiebolag) får avsätta upp till 25% av det skattemässiga resultatet.
    • Koncernbidrag – Koncernbidraget innebär att du kan flytta ett överskott från ett bolag till ett annat bolag som ingår i samma koncern. På så vis kan vinst i ett bolag kvittas mot förluster i ett annat för att minska den totala beskattningen.

     
    Kolla upp aktuella regler och vad som gäller för dig på skatteverkets hemsida.

  4. Steg 4: Beräkna och bokför skatt på årets resultat

    När du gått igenom din balansräkning och gjort de justeringar som du ska göra kan du sammanställa resultatet före skatt, vilket är summan av din resultaträkning, bortsett från eventuella skatter. Det här kallas för det ”skattemässiga resultatet” och skiljer sig från det ”bokföringsmässiga resultatet”, som är företagets resultat innan justeringar gjorts.

    Utgångspunkten för det skattemässiga resultatet är alltså årets resultat före bokslutsdispositioner, minus eventuella bokslutsdispositioner du använde dig av. Ej avdragsgilla kostnader och schablonintäkt på periodiseringsfonder ökar det skattemässiga resultatet, medan outnyttjat underskott från föregående år och ej skattepliktiga intäkter sänker resultatet.

    Runda av ditt skattemässiga resultat nedåt till närmaste tiotal så har du företagets beskattningsbara inkomst. Inkomsten multipliceras med aktuell bolagsskattesats, d.v.s. 21,4% 2019 (enligt plan ska bolagsskatten sänkas till 20,6% från 2021).

    Efter detta ska du bokföra skatten som en kostnad. Sedan kan du sammanställa resultaträkningen.

  5. Steg 5: Sammanställ bokslutet eller gör årsredovisning

    En datorskärm med grafer för att illustrera kapitlet om kontoplanNu har du kommit till den punkt då du ska sammanställa bokslutet. Bokslutet ska skrivas under av alla styrelseledamöter om ditt bolag har en styrelse, den enskilde näringsidkaren, eller alla delägare om du har ett handelsbolag.

    Om du har fler än 10 anställda och/eller har tillgångar över 24 miljoner kronor ska du göra en årsredovisning som du skickar in till Bolagsverket. Ska du inte göra en årsredovisning betyder det att du ska skriva ut en resultaträkning och en balansräkning enligt den uppställning du valt. Utöver det ska du skriva ut underlag från lagerinventering, avskrivning och värdering.

    När allt är klart är det dags att bokföra årets resultat. Årets resultat är verksamhetens vinst eller förlust under verksamhetsåret och summan av alla intäkter och kostnader.

När ska årsredovisning och bokslut lämnas in?

Senast sju månader efter räkenskapsårets slut ska årsredovisningen kommit in till Bolagsverket. För att ta reda på vilket datum som gäller ditt företag, kolla in Bolagsverkets hemsida. Datumen gäller aktiebolag.

Om du är enskild näringsidkare (enskild firma) behöver du inte skicka in årsredovisningen till Bolagsverket om inte näringsverksamheten räknas som ett större företag. Detsamma gäller handelsbolag, med tillägget att årsredovisning ska upprättas och skickas in om bolaget har minst en juridisk person som delägare.

Några tips på saker att tänka på kring årsredovisningen:

  • Lämna in årsredovisningen i tid och slipp förseningsavgiften. Det finns ingen laglig möjlighet att förlänga tiden.
  • Det måste finnas ett fastställelseintyg på årsredovisningen, som är underskrivet i original av styrelseledamot eller vd. Läs mer på Bolagsverkets hemsida.
  • En del företag behöver inte lämna in en revisionsberättelse samtidigt som årsredovisningen. Du kan läsa mer här vad som gäller dig.
  • Skicka bestyrkta kopior på årsredovisningshandlingarna. Det betyder att det ska finnas minst en person som intygar att kopian överensstämmer med originalet. Intyget ska vara undertecknat i original.

Fixa årsredovisningen själv eller ta hjälp?

En företagare med pengar, fakturor, miniräknare och frågetecken kring sig för att illustrera kapitlet om bokföring i praktiken

Känner du att du har bra koll på din bokföring? Eller vet du inte alls hur du ska göra? Då finns det två bra vägar att gå. Gör det själv och använd tjänster som kan hjälpa dig med din årsredovisning, eller ta hjälp av en redovisningsbyrå.

Väljer du att göra det själv, kan vi rekommendera Årsredovisning online. Då kan du snabbt, enkelt och prisvärt skapa en årsredovisning som följer regelverket, och blir godkänd. Du kan även skicka in det digitalt. Årsredovisning online har en koppling till Fortnox, och relevant data förs över automatiskt, något som minskar risken för fel och du sparar tid.

Om du känner dig osäker på att göra en årsredovisning finns det flera redovisningsbyråer som arbetar i Fortnox, som gärna hjälper dig. Leta upp en byrå nära dig här.

Årsredovisning i Fortnox program

Fortnox har integrationer med ett antal olika program som automatiskt för över all relevant information och hjälper dig att smidigt skapa företagets årsredovisning. Läs mer om våra kopplingar här.

Vill du lära dig mer om företagande?

Vi vill ge dig som företagare inspiration i med- och motgång och kunskap när något känns svårt. På så sätt kan du känna dig tryggare i ditt entreprenörskap. Därför har vi lanserat Fortnox Företagsguide. Där kan du bland annat lära dig mer om bokföring, fakturering och löneadministration.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

4.25 16 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Allt du behöver veta om momsdeklaration

Tänk på det här när du väljer bokföringsprogram (checklista)

Enskild firma? Dags att deklarera

Ny som företagare? Så fixar du bokföringen på enklaste sätt (5 tips)

Bokföring – inte bara ett nödvändigt ont!

Så vinner du tid i bokslutsarbetet