De som inte kommit så långt:


De här kunderna har inte kommit så långt i sin digitaliseringsresa ännu. De lämnar fortfarande in en påse med osorterade kvitton en gång i månaden. Här gäller det att välja några enklare saker att börja med, men som ändå ger ett stort värde.

Tips 1.

Visa kunden Fortnox App och låt dem fotografera alla kvitton. Appen är gratis för kunderna och de behöver inte betala någon programlicens. Istället för att lägga kvittot i en påse, går det att fotografera det och med några knapptryck skicka in underlaget till bokföringen. Byrån kan sedan logga in på kundens Fortnox och koppla det inskickade underlaget mot en verifikation. Det enkla steget kommer att underlätta för kunden och sparar er mycket tid. Appen finns för era kunder att ladda ner via App Store och Google Play.

Tips 2.

Låt dina kunder skapa fakturan direkt i Fortnox Fakturering. Jobbar de med till exempel hushållsnära tjänster kan de enkelt skapa en faktura med avdrag för ROT/RUT-arbete och även skicka ansökan till Skatteverket. Skickas fakturorna dessutom via Fortnox Fakturaservice så möjliggör du för kunderna att få betalt i tid och få koll på vad som är betalt och obetalt.

 

De som har kommit en bit på väg:

En kvinna från en redovisningsbyrå för att illustrera kapitlet om administrativ hjälp
De här kunderna har börjat använda några tjänster som underlättar för dem, men har inte koll på alla möjligheter ännu. Här kan byråer vinna mycket genom att utbilda kunderna i programmet och förklara vilka olika flöden som finns, och hur de kan samarbeta kring dessa.

Tips 1.

Slipp den manuella hanteringen av leverantörsfakturor genom att skicka dem på tolkning. Kunder som får sina leverantörsfakturor via vanlig post och i pdf-format till företagets mailadress, kan istället ge leverantörerna den unika e-postadressen till sitt Fortnox-abonnemang. Vinsten blir tydlig då kunden slipper hålla på och manuellt hantera fakturor. Istället får kunden sina leverantörsfakturor digitalt, tolkade och klara, rakt in i sitt Fortnox.

Tips 2.

Med hjälp av Leverantörsfakturaattest kan ni öka ert digitala samarbete ytterligare. Leverantörsfakturaattest innebär att kunden får en pushnotis i telefonen när det är dags att attestera en faktura, vilket underlättar och snabbar upp arbetsflödet. Kunden kan attestera fakturor både direkt i Fortnox App eller på datorn.

 

De som har kommit långt:


De här kunderna har förstått hur mycket digitalisering och automatisering kan hjälpa och underlätta för dem. De är nyfikna på det som är nytt, så här gäller det för byrån att presentera nyheter i programmen och även att vara påläst och veta vilka funktioner kunderna behöver. 

Tips 1.

Om din kund manuellt betalar sina leverantörsfakturor på sin Internetbank, är betalfiler via en automatisk koppling mellan kundens Fortnox och dennes bank en stor tidsbesparare. Kopplingen innebär att utbetalningsfiler kan skickas rakt in till banken för kundens godkännande, samt att återrapportering av banktransaktioner automatiskt skickas till Fortnox. Dessa kan sedan du som redovisningskonsult enkelt och snabbt bokföra.

Tips 2.

Arbetar din kund med exempelvis kassasystem, webbshopar eller arbetsordersystem? Koppla då ihop det med Fortnox. När programmen integrerar med varandra behöver kunden lägga mindre tid på administration och dubbelarbetet minskar. Ni på byrån kan dessutom erbjuda era kunder kundspecifika lösningar.

 

Är du nyfiken på hur du kan digitalisera ditt arbetssätt både för dig själv och dina kunder? Läs mer här
Kontakta även gärna Fortnox Byråsupport så hjälper vi dig! Du når oss via chatten i ditt Fortnox.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

4.7777777777778 9 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Coronapandemins påverkan på branschen

Deklarera enkelt digitalt

Konsten att vara rådgivare

Emelie håller kunden i handen

Våga vara säljande!