Mycket av det som kallas rådgivning gör många byråer redan idag, utan att kalla det för just rådgivning. De ställer samman siffror, gör beräkningar och summerar resultat för sina kunders räkning. Men dagens smarta mjukvaror gör allt det där plus levererar korrekta och snygga underlag betydligt snabbare och med ännu större precision. Det gör att dagens redovisningskonsulter har så mycket mer att rapportera och prata med sina kunder om.

En förutsättning för att kunna prioritera och ta din rådgivning till nästa nivå är därför att använda tekniken fullt ut. Att automatisera bort alla manuella arbetsmoment och frigöra tid som du kan lägga på kunderna. Och ofta är det betydligt fler delar i den löpande redovisningen som kan automatiseras bort än de flesta tror.

Samtidigt är det inte bara din tid kunderna vill ha. De vill ha uppdateringar i realtid om hur deras företag går. Samt goda råd om vad som är och hur de ska ta sig an nästa steg i sitt företagande. Det innebär att både du och de behöver veta hur resultat- och balansräkningen ser ut idag. Inte förra månaden eller föregående år.

Så om du vill prioritera din rådgivning är det kanske viktigaste tipset att börja göra månadsbokslut för dina kunder. Då stämmer du av regelbundet så att allt som ska vara bokfört verkligen är bokfört och korrekt. Du kollar också av så att saldot på kundens bankkonto stämmer med både bokföringen och balans- och resultaträkningen.

När allt är genomgånget och klart ställer du samman en månadsrapport och levererar till kunden. Då har hen korrekta siffror i realtid att fatta beslut på.
 

Grunden i ett modernt samarbete

Genom att jobba löpande med avstämningar och rapportering på det här sättet kan du som redovisningskonsult ligga steget före i relationen med kunderna. Du blir mer av en samarbetspartner, som kunderna kan bolla nästa steg med. Du kan till exempel stötta dem genom likviditetsproblem och i investeringar som att till exempel ta in nya delägare i företaget eller förvärva andra bolag. Precis som det ska vara i ett modernt samarbete mellan företag och redovisningsbyråer.

För byråer som ännu inte jobbar med årsbokslut kan det här sättet att jobba också sänka trösklarna till att börja göra det. När allt underlag redan är färdigt känns det inte lika avlägset att ta steget till att göra årsbokslut. Byrån kan då utveckla och bredda sitt erbjudande till kunderna.
 

Du blir en attraktiv arbetsgivare

Förutom ett tajt samarbete med kunderna innebär det här arbetssättet att det mesta av jobbet redan är gjort när det är dags för årsbokslut fram på vårkanten. Det ger jämnare stressnivåer över året och en skönare jobbvardag på byrån.

Det – tillsammans med att byråns medarbetare får Sveriges roligaste och mest varierande och utvecklande jobb – gör dig till en attraktiv arbetsgivare. Som lockar till sig både dagens och morgondagens stjärnor. Hurra!

 


 

Kom igång med Avstämning & Rapportering 

Avstämning & Rapportering är basen i Fortnox Bokslut & Skatt. Det är byggt av konsulter som förstår hur branschen vill jobba och som gör jobbet med period- och årsavslut så mycket enklare. Tillsammans kan du och kunderna fokusera på nya uppdrag och möjligheter.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket
5 5

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Representation – allt du behöver veta!

Så gör du bokslut och årsredovisning (steg för ste...

Deklaration – detta gäller 2021 för olika bolagsfo...

Allt du behöver veta om momsdeklaration

Våra bästa tips för en lyckad inventering (guide)...

Vad är en avdragsgill kostnad – och vad är avdrags...