Starta företag som nyanländ eller asylsökande

Bild som illustrerar blogginlägg
08 mar, 2019

Är du asylsökande eller nyanländ med uppehållstillstånd? Funderar du på att starta eget företag? Precis som en svensk medborgare har du rätt starta företag i Sverige. Vi har samlat några tips som kan vara bra att kolla igenom innan du påbörjar din dröm om att driva eget.

För dig med uppehållstillstånd

Du som nyanländ kan starta företag på precis samma villkor som en svensk medborgare. Med nyanländ menar vi dig som precis fått ett permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd. Glöm inte att folkbokföra dig så snart du kan efter att du fått ditt tillstånd. Om du är folkbokförd kan du nämligen ta del av det svenska socialförsäkringssystemet, börja studera sfi (svenska för invandrare) och skaffa svensk identitetshandling, vilket bland annat behövs för att du ska kunna öppna ett bankkonto. Du måste också ansöka om F-skatt och registrera dig hos Skatteverket.

 

För dig som asylsökande

Du som är asylsökande kan starta företag samtidigt som din asylprövning pågår. Börja med att ansöka om F-skatt hos Skatteverket, för att du själv ska kunna betala in preliminärskatt och sociala avgifter. Är du asylsökande måste du dessutom ha ett samordningsnummer, vilket motsvarar det svenska personnumret. Detta får du när du blivit godkänd för F-skatt. Om du startat ett företag som asylsökande är det viktigt att du tänker på att du inte kan söka arbetstillstånd om du får avslag på din asylansökan, vilket du kan göra som anställd.

 

Tips inför uppstarten

 

Börja med affärsidén

Affärsidén är hela grunden till ditt företag. Kanske kan du förbättra en redan existerande produkt eller tjänst? Och hitta något litet som gör din idé unik. Det är nämligen sällan man kommer på helt nya affärsidéer. Skriv gärna ner din idé – vad du ska sälja, till vem ska du sälja, hur du ska sälja, vad som gör ditt företag unikt, och hur du ska tjäna pengar.
 

Gör en affärsplan

En affärsplan är en plan för hur din affärsidé ska utvecklas på sikt. Det är inte obligatoriskt att skapa en affärsplan men det kommer underlätta för dig. I planen behöver du bland annat ha med din affärsidé, mål, bolagsform, marknadsföring, budget, omvärldsbevakning, beskrivning av dina kunder och information om produkten/tjänsten du erbjuder.
 

Hitta finansiering

Under första tiden kan du behöva klara dig på väldigt liten inkomst eller inget alls, tills du kommit igång med ditt företag. Ta reda på hur mycket startkapital du behöver, och vilka löpande utgifter du kommer ha under cirka sex månader. Räkna även ut hur mycket kapital du behöver för att kunna betala dina privata kostnader samtidigt. För att finansiera uppstarten kan du bland annat jobba extra eller jobba kvar i din nuvarande anställning ett tag. Om du är arbetslös finns det möjlighet att du kan få ett Starta eget-bidrag (Stöd till start av näringsverksamhet) genom Arbetsförmedlingen, om du uppfyller deras krav. Läs mer om bidraget här.
 

Välj företagsform

När du startar företag ska du välja en företagsform. Vilken typ av företagsform du ska välja beror bland annat på vad du ska arbeta med och hur många personer som ska starta företaget. Du kan välja att starta ett aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening, eller enskild näringsidkare. Läs mer om de olika företagsformerna här.

 

Kom på ett företagsnamn och registrera företaget

Ett bra namn kommer göra det lättare för dina kunder att hitta ditt företag. När ditt företag är registrerat hos Bolagsverket skyddar du dig dessutom mot att liknande namn registreras. Sök efter företagsnamn för att se om ditt namnförslag är ledigt eller redan registrerat. Registrera ditt företag smidigt och enkelt på Verksamt.se.

 

Skydda ditt företag

Det är inte bara företagsnamnet du kan och bör skydda. Du kan även skydda ditt varumärke, vilket kännetecknar den vara eller tjänst du säljer. När du gör det får du ensamrätt. Läs mer om varumärkesskydd på Patent- och Registreringsverket. Du bör även kolla upp försäkringsskydd med ett försäkringsbolag, eftersom din privata hemförsäkring inte gäller. Personuppgifter är något annat viktigt du bör ha koll på om du kommer hantera det i ditt företag. Det är uppgifter som kan kopplas till en levande person, exempelvis en mailadress till en kund. Dataskyddsförordningen (GDPR) styr vilka uppgifter du får samla in om andra personer och hur du ska hantera dem. Det viktigaste du bör tänka på är att enbart samla in uppgifter som är nödvändiga, och ha ett syfte med insamlingen. Läs mer om GDPR här.

 

Ta hjälp av en rådgivare

Om det känns svårt att starta företag, eller om du känner att du behöver mer tips och inspiration, kan du träffa en rådgivare. Några rådgivare du kan ta kontakt med är:

  • Almi: De har rådgivare på flertal orter i landet och erbjuder rådgivning i att starta företag.
  • IFS (Internationella Företagarföreningen i Sverige): Föreningen kan ge dig kostnadsfri rådgivning, bland annat kring din affärsidé, affärsplan, och olika regler. Rådgivningen finns på olika språk, på flertal platser runt om i landet.
  • NyföretagarCentrum: De erbjuder kostnadsfri rådgivning och finns också på flera orter i landet.

 

Få koll på bokföring

Bokföring innebär att du registrerar olika ekonomiska händelser (affärshändelser) i företaget, exempelvis inköp och försäljning. Alla företag är bokföringsskyldiga enligt lag, du kan antingen bokföra själv, eller ta hjälp av en redovisningsbyrå. Fortnox erbjuder ett enkelt bokföringsprogram, som tillsammans med Fortnox Fakturering gör att du klarar grundläggande uppgifter och myndighetskrav.

 

Läs här om du vill ha ytterligare information och inspiration när du ska starta eget företag

 

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
© 2019 FORTNOX AB