Ta bort tidstjuven – digitalisera leverantörsfakturorna

11 Dec, 2018

Om hanteringen av leverantörsfakturor fortfarande görs manuellt, finns en stor potential till framtida kostnadsbesparingar. Det är en delprocess av bokföringen som tar mycket tid och kraft, och därmed finns en stor potential för effektivisering. Dessutom är det väldigt enkelt att komma igång!

1. Bättre kundrelation

Både du och din kund kommer att vinna mycket på att digitalisera leverantörsfakturorna. Då hanteringen av dessa fakturor ofta är en stor och viktig del i ert samarbete finns mycket tidsbesparingar att hämta. Som konsult kan du istället lägga mer kraft på analys och uppföljning, och kunden kan fokusera mer på sitt företag och mindre på papper och administration.
 

2. Ökad service

Eftersom ni arbetar webbaserat så kan din kund se och attestera leverantörsfakturorna var som helst och när som helst, via sin mobil eller webben. Som konsult får du via Fortnox Digital byrå automatisk information att det finns inkomna eller attesterade fakturor, vilket gör att du slipper gå in på kundens Fortnox för att ta reda på detta. Därmed blir det enklare att hantera leverantörsfakturorna löpande och få bokföringen löpande uppdaterad och du kan därmed ge realtidsinformation om obetalda fakturor och hur likviditeten ser ut.
 

3. Lägre kostnader

Genom att sluta hantera pappersfakturor minskar kostnaderna. Det mest kostnadseffektiva är att ta emot en e-faktura, och i andra hand få leverantören att skicka in fakturan till kundens Fortnox via mail. Kostnaden för att manuellt hantera en pappersfaktura, från att öppna posten till att få den betald, kan ligga på flera hundra kronor per faktura. Genom att införa digital hantering är det enkelt att halvera den här kostnaden.
 

4. Högre kvalitet

Med redan färdiguppställda regelverk, såsom fördefinierade motkonto på leverantör, automatkonteringar, automatiskt kopplade attestflöden, så minskar den manuella handpåläggningen. Detta gör att bokföringen garanteras bli mer konsekvent och dessutom blir det enklare för dig som konsult att samarbeta med kollegor vid t ex sjukdom och ledighet. Fortnox håller helt enkelt reda på regelverket och man missar inte någon attest tack vare de automatiska påminnelserna som skickas ut.
 

5. Kopplat till banken

Det finns också väldigt mycket tid och pengar att spara genom skicka leverantörsbetalningar via fil till din kunds internetbank. Hur automatiserat det kan göras beror på vilka betaltjänster man valt och vilken bank kunden har, men i de flesta fall kan detta ske automatiskt utan att du behöver logga in på kundens bank. När filen är skickad får kunden ett mejl att de har betalningar på banken att attestera. Väljer du dessutom att få återrapportering på fil spar du ytterligare tid genom att få en automatisk avprickning av betalningarna på leverantörsfakturorna.

 

Läs mer om effektiv fakturahantering

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2019 FORTNOX AB