– Redovisning kan bli gratis om några år. För att kunna överleva krävs det att vi tvingar in både kunder och medarbetare i den nya tekniken för att få till effektiviseringen. Det handlar om att dra nytta av tekniken och de nya systemen för att kunna hjälpa kunden.

Men hur går man från att vara redovisningskonsult till en rådgivande roll? Camilla och Birgitta betonar att redovisningskonsulter redan sitter på mycket kunskap om kunderna och deras verksamhet. Det gäller bara att använda den och ställa kloka frågor till kunden.

– Rådgivning behöver inte vara så stort, det kan till exempel vara att hjälpa kunden att hitta rätt lösningar i redovisningen. Hitta de specifika nyckeltalen som hjälper kunden att styra verksamheten. Hjälpa till med budget, prognos och likviditetsplanering.

– Man bör ha en god relation med kunderna så att man kan fånga deras behov. Försöka ta en ny roll, en roll där man fungerar mer som controller eller ekonomichef åt sina kunder.
 

Nya sätt att möta kunder

Idag finns det en osäkerhet hos många i branschen när det gäller att gå in i en mer rådgivande roll. Camilla och Birgitta menar att det handlar om att man måste hitta nya sätt att möta kunderna på. Att samtala med sina kunder och få en efterfrågan på tjänster som man hittills kanske inte tagit betalt för.

– Många kunder ringer säkert redan idag och får råd och stöd, det är också rådgivning. Med det är viktigt att vi paketerar frågorna och vågar ta betalt. Sen kommer vi självklart fortsätta hantera bokföringen, men det kräver mindre handpåläggning när vi drar nytta av tekniken.

Hur kan man som redovisningskonsult bli bättre på rådgivning?

– Man måste träna på att vara rådgivare. Våga lyfta blicken och fokusera på framåtriktad rådgivning.
 

Ställ frågor om framtiden och var lyhörd

Redovisningsbranschen befinner sig idag på olika steg i den digitala utvecklingen. Det finns fortfarande byråer som inte alls börjat sin digitaliseringsresa, samtidigt som det finns byråer som arbetar helt digitaliserat. Camilla och Birgitta tycker det är viktigt att alla börjar sin digitaliseringsresa nu, då utvecklingen går snabbare än vad man trott.

– Om man inte startat sin resa än, så är vårt medskick att börja sin framtidsresa nu. Omställningen tar tid att göra. Men det är ett beslut som man måste fatta på byrån.

När systemen finns på plats och används fullt ut frigörs tid för redovisningskonsulter då många traditionella arbetsuppgifter kan automatiseras med hjälp av digitalisering. Den tiden gör det möjligt att ägna sig mer åt rådgivning.

– När systemen införs måste man prata med kunden och hitta lösningar tillsammans. Kunden gör en del själv i de nya systemen. Men man ska inte förvänta sig att man får hjälp av kunden att driva utvecklingen och vilka stödsystem de vill använda. Man måste själv ha drivet att bli mer digitaliserade.

– På vår föreläsning pratade vi om exempel på hur man kan hjälpa kunden att öka lönsamheten. Att hitta de produkter och tjänster som är mer lönsamma än andra, finns det kostnader som sticker ut? Vilka nyckeltal är lämpliga att följa, hur finansieras nästa investering?
 
Läs mer om hur du digitaliserar din byrå här

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Deklarera enkelt digitalt

Emelie håller kunden i handen

Våga vara säljande!

Konsten att vara rådgivare

10 smarta tips från Byråsupporten