– Ofta när man tar över kunder så finns det fordringar från 4–5 år tillbaka. Man har skickat fakturor manuellt och inte skickat betalningspåminnelser för att man glömt eller helt enkelt vill vara snäll. Till slut har det gått för lång tid och då är risken hög att man har problem med att få in sina pengar.

Vid kusten i Ängelholm har Richard Landén sitt kontor. Här har han på bara några år byggt upp sin byrå Avayo – Digital bokföring & Rådgivning. Idag är de två som arbetar i företaget och tillsammans tar de hand om över 150 kunder.

– Ju mer digital man är ju lättare är det att ta in fler uppdrag. Med våra gamla kunder är det en övergång där vi slussar över dem successivt. Målet är att de sista tio procenten av våra kunder ska bli helt digitala under detta året och att jag därmed når målet om att kunna arbeta som platsoberoende digital redovisningskonsult.
 

Introducerar nya kunder i Fortnox

Avayo – Digital bokföring & Rådgivning är en byråpartner till Fortnox och arbetar bara i Fortnox program. När de tar in nya kunder är kravet att de ska arbeta helt digitalt och vara kunder till Fortnox. Alla deras fakturor ska också gå via Fortnox Fakturaservice, något som Richard tycker underlättar både för kunderna och byrån.

– Vi presenterar upplägget och fördelarna så fort vi får en ny kund. Genom att jobba helt digitalt och i Fortnox program kan vi sätta ett bättre pris och fokusera mer på rådgivning och effektivisering.

– Många kunder blir förvånade över hur lätt det är att skapa och skicka en faktura, för att sedan kunna välja att belåna den med ett knapptryck om man behöver. En annan fördel som många tycker är bra är att de inte behöver skicka inkassokravet själva.
 

Koll på ekonomin

Med hjälp av Fortnox har både Richard och kunderna full koll på företagens ekonomi och vet var kundernas tillgångar finns och när de kan förväntas få in pengar. Fördelen med att ha en uppdaterad kundreskontra och få koll på sitt företags ekonomi i realtid blir tydlig för många kunder när de med Richards hjälp går över till digital bokföring och Fortnox program.

– En kund hade fakturerat för hand i Excel. Då är det svårt att själv hålla koll på alla fakturor som inte blivit betalda och även att skicka krav. Man kanske också vill vara snäll mot sina kunder och så vidare. Han hade bland annat en gammal fordran som han inte krävt in. När han skickade krav bestreds det, eftersom det gått långt tid, vilket ledde till att kunden inte fick in pengarna. Det problemet hade inte funnits om man haft en uppdaterad kundreskontra. Då är risken lägre och man tappar mindre pengar.
 

Vikten av en uppdaterad kundreskontra

Med en uppdaterad kundreskontra vet företag var man har pengar, vilka fordringar som kommer in och vilka fordringar som är osäkra. Använder kunderna Fortnox fakturatjänster kan de också enkelt välja vad de vill göra med sina olika kundfakturor.

– En stor fördel med Fortnox fakturatjänster är att man kan göra valet direkt i Fortnox system. Man behöver inte göra fakturan först och sedan logga ut och ladda upp fakturan i ett annat system. Det underlättar väldigt mycket för våra kunder.
 
”En
 
Efter Coronautbrottet har Richard märkt att det är extra viktigt för företag att ha en uppdaterad kundreskontra. Detta då många nu sitter med likviditetsbudgetar och försöker planera framåt, ibland så kort som bara några dagar framåt eller en vecka.

– Har man inte koll på pengar in, så blir det svårt att överleva en kris. Det märks tydligt vilka som är mer uppdaterade och inte sitter med papper. En fördel med tjänsten Fakturaköp är att pengarna kommer inom 48 timmar. Har man skickat kundfakturan via Fortnox fakturatjänster så kan man följa processen hela vägen. Det är extremt viktigt, speciellt nu när många företag kanske har stort behov av att få in pengar.

– Tidigare kanske man heller inte har haft den kollen och behövt gå in manuellt och påminna. Att skicka påminnelser kanske inte är något man tänker på när man själv är mitt i en kris.
 

Använder funktionerna i Fortnox

Med bara ett knapptryck kan Richards kunder själva välja vad de vill göra med sina kundfakturor, om de vill skicka iväg dem som vanligt via Fakturaservice eller kanske sälja eller belåna dem för att snabbt få in likvida medel i sitt bolag. Richard uppskattar att ungefär 20 procent av hans kunder belånar sina fakturor och under Coronakrisen har antalet ökat ytterligare.

– Många belånar sina fakturor via Fortnox nu. Det är jättetydligt. Jag har lagt mycket tid och rådgivning på det nu, då många gör det för att stärka sin likviditet.

– Just nu kanske det också inte är läge att belåna fakturor som ska till exempelvis branscher som restauranger. För vips så kommer regressen, ifall restaurangen inte betalar i tid. Då är det bättre att i första hand välja Fakturaköp och få in pengarna direkt.
 

Hur viktigt är det för företag att kunna belåna sina fakturor just nu under Coronakrisen?

– Det är jätteviktigt. Förut när den möjligheten inte fanns i Fortnox fick man gå via en samarbetspartner. Nu är det enkelt och det har gjort ett tydligt avtryck på marknaden.

– Men det handlar inte bara om belåning. Fortnox Fakturaservice i sig underlättar väldigt mycket. Kunder som tidigare bara skickat någon enstaka faktura frågar nu om de kan använda Fakturaservice för att få in pengar. Jag har kopplat på mycket fler kunder än vad vi brukar göra.
 

Många fördelar för konsulterna

Men det är inte bara kunderna som har fördelar av att använda Fortnox fakturatjänster och ha en uppdaterad kundreskontra. Richard Landén menar att hans byrå inte hade vuxit så snabbt om det inte hade varit för Fortnox Fakturaservice och belåningsmöjligheten som är inbyggt direkt i Fortnox.

Med hjälp av Fortnox program automatiseras en stor del av hans arbete, vilket gör att han kan lägga tid på annat som ger större vinstmarginal i hans företag.

– Självklart kollar jag kundernas reskontra, men jag behöver inte gå in manuellt som man behövt göra tidigare. När jag inte behöver lägga tid på sådant kan jag som byrå istället öka min vinstmarginal genom att lägga tid på andra sätt att effektivisera.

– Ta bara en sådan detalj som att kunder lämnar in leverantörsfakturor på papper en gång i månaden. Det är en oerhörd arbetsbelastning som läggs på oss som byrå då. Nu kan jag istället med digitalt arbetssätt bokföra dem så fort de når mig digitalt och på så sätt sprida ut arbetsbelastningen på hela månaden.

Läs mer om hur både kunden och byrån sparar tid på att fakturera med Fortnox Fakturaservice.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få unika erbjudanden, information och tips!


Genom att skicka in din e-post godkänner du användandet av dina personuppgifter enligt Fortnox Integritetsmeddelande.

Fortnox Företagsguide

Funderar du på att starta företag eller vill du ta ditt företag till nästa nivå?

Fortnox företagsguide

Kom igång med Fortnox

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?

Välj ditt paket

Vad tyckte du om den här sidan?

Relaterade artiklar

Integrationer frigör redovisningsbyråns tid

Coronapandemins påverkan på branschen

Deklarera enkelt digitalt

Konsten att vara rådgivare

Emelie håller kunden i handen

Våga vara säljande!