Viktigt med rätt företagsförsäkring – Fortnox gör det enkelt

26 okt, 2018

Många småföretagare är underförsäkrade och tar en stor ekonomisk risk. Tillsammans med Trygg-Hansa jobbar Fortnox för ett nytänk inom försäkringar.

Över hälften av landets småföretagare saknar en företagsförsäkring, enligt en undersökning som Trygg-Hansa gjorde i våras. Det samtidigt som en majoritet av de tillfrågade i undersökningen tror att de har ett tillräckligt försäkringsskydd.

– Många tror att hemförsäkringen täcker även firman. Men det är många situationer för en företagare som kräver en specifik företagsförsäkring, säger Per Nikolausson som är ansvarig för nya partnerskap inom Trygg-Hansa Partnership. Som exempel tar han att om företagsdatorn blir stulen på en tjänsteresa så täcks den inte av hemförsäkringen.

– Det kan bli otryggt för företagaren utan ansvar- och rättsskydd. Det är inte ovanligt att en företagare blir stämd eller hotad med stämning. Rättsskydd stöttar ekonomiskt vid en tvist.

Målarna först ut

Fortnox första försäkringserbjudanden gällde målare, elektriker, konsulter och reklambranschen. Där handlar det bland annat om att ansvarsförsäkringen kan täcka det som en företagare blir skyldig att ersätta om bolaget blir skadeståndsskyldigt, exempelvis om det spills målarfärg på något som är dyrbart eller tar tid att åtgärda.

– Du får också hjälp att reda ut om du har ett ansvar eller inte, säger Per Nikolausson. Försäkringen hjälper också till ifall en företagare får avbrott i verksamheten exempelvis på grund av brand, stöld eller inbrott.

För att försäkringsfrågan ska få högre prioritet och bli enklare har Fortnox levererat en tjänst där Fortnox automatiskt, via information som finns i redovisningssystemet, kan komma med relevanta försäkringserbjudanden. Ett företag som växer eller förändrar sin verksamhet kan få skräddarsydda förslag om hur försäkringsskyddet ska se ut.

– Tillsammans med Fortnox kan vi erbjuda försäkringar på ett väldigt enkelt sätt. Det blir ett dynamiskt, smart skydd som lätt går att sköta på webben. Fortnox är en förebild inom digitalisering och på det här sättet vet vi att kunderna lätt får överblick och har försäkringar samlat på ett ställe.

Vad har byråer för ansvar att hjälpa kunderna med en bra försäkring?

– När de ser att kunden inte betalar någon försäkring så har de möjligheten att uppmana dem att se över sitt försäkringsskydd. Det är en viktig fråga som behöver högre prioritet.

 

Vanliga missuppfattningar för småföretagare

1. ”Som hyresgäst ansvarar jag inte för skador på lokalen – det gör min hyresvärd”.

Oftast har du själv ansvaret för skador på lokalen. Har du en företagsförsäkring som innefattar din lokal så täcker din försäkring kostnader som täcker dessa, oftast gällande skyltfönster och dörrar.

2. ”Jag känner mina kunder så jag behöver ingen rättsskyddsförsäkring”.

Även om du känner dina kunder väl kan det hända att ni inte är överens. Se till så att du har en gällande rättsskyddsförsäkring så att du får juridisk hjälp ifall du hamnar i en tvist.

3. ”Jag behöver ingen speciell reseförsäkring när jag är på tjänsteresa, det skyddet har jag via min hemförsäkring”.

Hemförsäkringen undantar oftast resor i tjänsten. Du och dina anställda behöver därför en speciell försäkring som gäller för dig när du reser i tjänsten, så kallad Tjänstereseförsäkring.

Källa: Trygg-Hansa

 

Läs mer om Fortnox Försäkringar!

Följ oss för fler nyheter och tips

Vill du kontakta oss?

Har du frågor om våra program eller någon annan fundering? Vi har samlat alla kontaktuppgifter på en sida.

Kontakta oss     0470 - 78 50 00
Några av våra Partners
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av unika erbjudanden, information om vad som är på gång och få tips som förenklar ditt företagande.
© 2017 FORTNOX AB