Starta Företag|Fakturering|Driva Företag

Publicerad: 13 mars 2023|Senast uppdaterad: 14 december 2023

Få fler köp med rätt betallösning

En person som tar betalt genom sin mobiltelefon mot en kortläsare
Hur vill dina kunder betala? Ja, det är knäckfrågan när du ska välja betallösning – oavsett om du har en fysisk butik eller en e-handel. Vi går igenom alternativen och vad du behöver fundera på för att hitta den optimala lösningen utifrån ditt företags behov.

Betalsätt och betallösning – vad är skillnaden?

Betalsätt är de alternativ kunden har för att betala för dina produkter eller tjänster – till exempel kortbetalning, Swish eller faktura. En betallösning är däremot den tekniska lösningen i “bakgrunden”, med hårdvara och mjukvara, som hanterar betalningarna. De är nära förknippade eftersom du som företagare behöver ha en betallösning som svarar upp mot de betalsätt som kunderna föredrar.

Vi tar ett exempel från e-handelsvärlden: Under det andra kvartalet 2023 övergavs runt 80 % av alla varukorgar på sajter i de nordiska länderna , enligt statistik från Statista, som är specialiserade på marknads- och konsumentdata. Och en av de vanligaste anledningarna till att en varukorg överges är för att sajten inte har det betalsätt som besökaren föredrar , enligt BigCommerce.

Med andra ord: ju fler betalsätt, desto fler köp. Men hur kan det se ut i praktiken?

Betallösningar för butik – hur funkar det och vilka delar behöver du?

Kassasystem

Ett kassasystem är kortfattat ett system som omfattar det du behöver för att hantera och registrera försäljningen i din butik. Kassasystemet kan även hjälpa dig att hålla koll på lagerstatus, beställningar, kundregister och ge dig statistik över försäljningen. Driver du en butik är ett kassasystem A och O för verksamheten. I de allra flesta fall omfattar ett kassasystem också en kortterminal.

Det finns många fördelar med att välja ett kassasystem som erbjuder en digital och modern lösning för din butik. Med ett kassasystem som har en koppling till ditt ekonomisystem kan du automatiskt få in till exempel dagsrapporten direkt i systemet.

Kortterminal

Vill du ta betalt med kort? Eller ännu viktigare: Vill kunderna betala med kort? Då behöver du en kortterminal. Faktum är att 90 % av den svenska befolkningen gjorde ett kortköp någon gång under en 30-dagarsperiod under 2022, enligt Riksbankens Betalningsrapport 2022 .

Välj en kassakopplad kortterminal, så slipper du knappa in summan två gånger. Det finns både mobila och stationära kortterminaler, där den stationära är vanligaste i butiker. De flesta moderna kortterminaler tillåter också kontaktlösa betalningar där kunden kan blippa kortet eller sin mobiltelefon (om kortet är anslutet till en lösning för mobilbetalning).

Du kan välja att hyra eller köpa en kortterminal, eller välja en betallösning där kortterminalen ingår i ett paket. Innan du bestämmer dig för att hyra eller köpa är det viktigt att du jämför olika alternativ.

Att hyra har sina fördelar: hård- och mjukvara är lättare att hålla uppdaterad, du kan lättare byta ut terminalerna när de får några år på nacken och du kan få kompletta paket samt inlösenavtal med samma leverantör. En nackdel är att du binder upp dig till leverantören – ju kortare tid, desto dyrare – och att det oftast är dyrare än att köpa en terminal. Att köpa kan löna sig om verksamheten är mer säsongsbetonad, eller om du har väldigt få kortköp i butiken.

Inlösenavtal

Betallösningar som hanterar kortbetalningar kräver ett inlösenavtal. Ett inlösenavtal är ett avtal med en bank eller annat part som hanterar transaktionen mellan kunden, kortutgivaren och bankerna. Avtalet styr bland annat vilket bankkonto pengarna ska föras över till och vilka olika kort som accepteras – till exempel debitkort, kreditkort och företagskort.

I och med mobilbetalningarnas intåg på marknaden under de senaste åren är det viktigt att se till att du har ett inlösenavtal som även täcker till exempel Apple Pay och Google Pay.

Här kan ett medlemskap i Svensk Handel löna sig eftersom du kan få ett förmånligare avtal med lägre avgifter.

Swish Företag och Swish Handel

Swish-betalningarna blir fler och fler, enligt Riksbankens Betalningsrapport 2022 . Även om de ännu inte är lika vanliga som kortbetalningar (83 % under 2022 jämfört med 90 %) så är trenden tydlig.

Swish erbjuder i praktiken två alternativ: Swish Företag samt Swish Handel.

Swish Handel är framtaget för e-handel och butiker, där Swish integreras i kassasystemet.

Du väljer Swish som betalsätt i kassan, och då visas en QR-kod på kundskärmen som kunden kan skanna med sin mobil. Du kan även ange kundens mobilnummer manuellt i kassasystemet. Kunden får därefter ett meddelande om betalningen med belopp och mottagare – direkt i Swish-appen på mobilen. När kunden godkänt transaktionen med mobilt BankID får du en bekräftelse, direkt i kassan, att betalningen genomförts.

Om kassasystemet dessutom är integrerat med ett ekonomisystem – till exempel Fortnox – kan Swish-transaktionerna dagligen samlas på ett samlingsverifikat, som sedan bokförs. Principen blir som ett dagskasseavslut.

Swish Företag är lösningen när ett kassasystem eller kortläsare saknas. Din butik får ett unikt Swish-nummer som kunderna kan swisha sina betalningar till. I och med att det inte finns en koppling till ett kassasystem måste du kontrollera att kunden har utfört betalningen med rätt belopp, och att den har gått igenom.

Oavsett vilken Swish-lösning du väljer, beställer du den av din bank. Avgifterna – både per transaktion och per månad – varierar mellan olika banker.

Vilka delar behöver du?

Det är som sagt viktigt att ha en betallösning som motsvarar dina kunders önskemål om betalsätt. Eftersom olika betalsätt har olika avgifter – både för transaktioner och i rena månadsavgifter eller inköp – är det även viktigt att se till försäljningen i din butik. Till exempel kan beloppet för snittköp spela roll för vilken lösning du väljer – få köp till höga belopp kontra många köp till låga belopp.

Betallösningar för e-handel och online – hur fungerar det och vilka delar behöver du?

Det finns en uppsjö av plattformar och betallösningar för e-handel, som går att kombinera på många olika sätt. För att välja den mest effektiva lösningen för ditt företag behöver du väga in flera faktorer såsom transaktionsavgifter, teknik, support och möjligheten att integrera med andra system. Och självklart vad ditt företag – men framförallt kunderna – föredrar.

Checkouter

Förr var faktura och kortbetalning vanliga betalsätt i webbshopparna. Idag är det i stort sett nästan bara rena checkouter som gäller. Och det finns en anledningen till det. En checkout är en komplett betallösning, där hela kassan sköts av ett system eller en leverantör. Det är som en hårdvara och en mjukvara ihop, helt online. Styrkan med en checkout är att den innehåller flera olika betalsätt: Kortbetalning, banköverföring, Swish, faktura, delbetalning, BNPL (buy now, pay later) och så vidare.

Drivkraften bakom checkouten är enkelheten – för visst tar det emot att behöva resa sig och hämta plånboken, och sedan knappa in hela kortnumret? Med en checkout slipper kunden det (om den inte väldigt gärna vill betala med kort, förstås).

Vilka checkouter finns?

Det kanske enklaste sättet att exemplifiera en checkout är helt enkelt att säga: Klarna. Det är en populär betallösning som de flesta kunder älskar. Dock är Klarnas checkout ganska dyr – vilket det kan vara värt eftersom den är populär och därmed sannolikt leder till fler köp eftersom kunderna redan är bekanta med den.

Tack vare populariteten har idag många e-handelsplattformar Klarnas checkout inkluderad i priset för sin lösning. Om du har en e-handel med mycket volym kan du ha en chans att förhandla ned transaktionskostnaden.

Det finns även flera utmanare till Klarna – bland annat Avarda och Nets Easy – som kan vara väl värda att jämföra med.

Kan du integrera med ditt ekonomisystem?

En annan viktig sak att väga in är vad du kan vinna på en betallösning som du kan integrera med ditt ekonomisystem. Det finns flera steg som kan förenklas och automatiseras – till exempel bokföring och återrapportering av betalningar.

Exempel: Butik och e-handel smart sammankopplade

“Vi sökte ett system som kunde koppla ihop våra olika delar med butik, webbshop och grossistdel på ett sömlöst sätt. Vi ville att så mycket som möjligt skulle ske per automatik så att vi kunde lägga vår energi på att utveckla verksamheten. Det har verkligen blivit skillnad sedan vi började med Fortnox.”

För Pialena Ander på Ballongverkstan har många manuella steg försvunnit tack vare smarta integrationer mellan butiken, webbshoppen och Fortnox. Det blir också enklare att säkerställa att det blir rätt. Och dessutom är överblicken en helt annan.

Att integrera med Fortnox

Hur funkar det för dig med butik?

Har du butik där du säljer över disk, kan du välja ett kassasystem som är integrerat till Fortnox plattform, samt en kassakopplad terminal. Smarta kassasystem skickar då över dagsrapporten, konterad och klar till bokföringen. Har du Swish Handel integrerat i kassan följer även de transaktionerna med – bokförda under rätt betalsätt.

Hur funkar det för dig med e-handel?

En e-handelsplattform som är integrerad med Fortnox plattform kan synka artiklar, kunder, ordrar och fakturor till Fortnox. När en order läggs i webbshoppen och kunden betalar i checkouten reserveras beloppet av checkouten. När ordern är packad och på väg till kunden, kan många e-handelssystem automatiskt uppdatera checkouten så att det skapas en faktura av ordern, som skickas till kunden.

Då är allt klart för att du som handlare får betalt, oavsett om och när kunden betalar till betalväxeln. Om du dessutom lägger till en lösning för automatisk avprickning av betalningarna från din checkout, så blir allt korrekt direkt och du sparar värdefull tid.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox? Vi har lösningar för alla typer av behov.

Större lösningar
Bygg ditt eget affärssytem

Fortnox är motorn. Till det har vi över 400 partner-appar som du kan koppla på – till exempel kassasystem, webbshoppar och workflowsystem. 

Fortnox Företagsguide
Fördjupa dina kunskaper

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller som vill ta ditt bolag till nästa nivå.