Så bygger du ett starkt employer branding

kollegor sitter tillsammans
Har du svårt att hitta nya medarbetare, eller behålla dina mest värdefulla? Idag söker många mer än bara ett jobb. Man söker en mening, en företagskultur och en arbetsplats att växa tillsammans med. Därför är employer branding viktigt. Här går vi igenom vad employer branding är, fördelarna och hur du lyckas med det.

Vad är employer branding?

Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke, handlar om att forma, vårda och kommunicera företagets identitet som arbetsgivare . Många kopplar employer branding till stora företag och koncerner , men det är minst lika viktigt för mindre företag. 

På samma sätt som man marknadsför sina produkter och tjänster kan man marknadsföra företaget som en attraktiv arbetsplats. Employer branding riktar sig inte bara mot potentiella medarbetare, utan är lika viktigt för att kunna värna om anställda. Det handlar om hur ditt företag uppfattas som arbetsgivare.

Skillnaden mellan employer branding och marknadsföring

Många ser marknadsföring och employer branding som nära sammankopplade. Vanligtvis för att man kan använda sig av marknadsföring för att nå en specifik målgrupp när man vill få spridning på företagets Employee Value Proposition (EVP) – det unika värde som företaget erbjuder sina medarbetare. Dessutom kan ett starkt EVP också stärka företagets varumärke, då en positiv uppfattning av arbetsplatsen enkelt kan smitta av sig på företagets produkter och tjänster.

Det som skiljer marknadsföring från employer branding är syftet och målgruppen. Employer branding syftar till att sälja företaget som en attraktiv arbetsplats medan marknadsföring är ett bredare begrepp som handlar om att sälja produkter eller tjänster.

Mer om marknadsföring

Målet med marknadsföring är att skapa ett intresse och efterfrågan för en produkt eller tjänst genom att kommunicera företagets erbjudande. Målgruppen är då befintliga och potentiella kunder. Marknadsföring kan se olika ut. Det kan vara ett e-postutskick, inlägg på sociala medier eller annonsering. Läs mer om marknadsföring här >

Mer om employer branding

Employer branding handlar om att kommunicera företagets EVP. Det innebär att bygga upp företaget som en attraktiv arbetsgivare så att det blir lättare att rekrytera och behålla medarbetare. Målgruppen är då potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Det finns flera olika sätt att nå ut med employer branding, bland annat genom en karriärsida som visar medarbetarintervjuer och företagskulturen, annonser eller genom att låta anställda berätta om sin vardag i sociala medier. 

Fördelarna med employer branding

Det finns flera fördelar med att investera i employer branding. Nedan listar vi fyra fördelar för ditt företag: 

Smidigare rekrytering: Du får fler kvalificerade kandidater som söker sig till ditt företag – vilket i sin tur minskar behovet av dyr annonsering eller att anlita ett rekryteringsbolag.

Minskad personalomsättning: Om man trivs på en arbetsplats stannar man oftast längre. Det innebär att kostnader för rekrytering och introduktion minskar.

Ökat engagemang: Medarbetare som är stolta över en arbetsplats och identifierar sig med företagets värderingar har vanligtvis ett högre engagemang och presterar bättre.

Starkare varumärke: Som tidigare nämnt kan ditt employer brand påverka hur dina kunder och partners uppfattar företaget. Med ett gott rykte som arbetsgivare kan även ditt varumärke stärkas utåt.

4 steg för att stärka ditt employer brand (guide)

Att bygga ett employer branding är en löpande process. De interna upplevelserna är grunden, därför är det viktigt att du inte bara fokuserar på extern kommunikation. Ta del av vår guide för att stärka ditt employer brand.

1. Analysera nuläget

Innan du kan förbättra något måste du veta hur det ser ut idag. Börja med att se över var företaget står idag, hur det uppfattas internt och vad som ska värdesättas. För att få en så bra bild som möjligt av nuläget behöver du undersöka medarbetarupplevelsen (employer experience), det vill säga allt från första kontakt till eventuellt avslut. 

Undersökningen kan göras på olika sätt. Du kan till exempel skicka ut anonyma undersökningar till dina medarbetare, hålla intervjuer eller fokusgrupper för att ta reda på vad som är bra men också vad som kan förbättras. 

2. Definiera din målgrupp och ditt EVP

Målgruppen och företagets Employee Value Proposition är en central del i att stärka employer brand. Fråga dig själv vilka du vill attrahera, vilken typ av medarbetare är det du söker? Här kan du se det utifrån både kompetens, erfarenhet men också personlighet och värderingar. Därefter behöver du fundera på företagets unika erbjudande som arbetsgivare. Varför ska man välja just ditt företag? Företagets EVP är en kombination av allt företaget erbjuder: kultur, förmåner, utvecklingsmöjligheter, ledarskap, socialt ansvar och arbetsmiljön.

Läs mer om hur du kan skapa en bra arbetsmiljö >

3. Utveckla en strategi

När du har satt grunden är det dags att skapa en kommunikationsplan. Hur ska du nå ut med företagets EVP, både internt och externt? Det kan vara allt från att låta medarbetarna berätta sina egna historier till att visa upp en arbetsdag i sociala kanaler. Här är tre förslag på hur du kan kommunicera företagets EVP: 

Gör dina medarbetare till ambassadörer: Dina medarbetare är dina bästa marknadsförare. Om din personal trivs, känner sig sedda och har möjlighet att växa på företaget är det sannolikt att man delar vidare sin positiva erfarenhet med sin omgivning. 

Bygg en karriärsida: Se till att det finns en plats som berättar mer om företagskulturen, värderingarna och vad just ditt företag söker.

Använd sociala medier: Nå din målgrupp via olika plattformar. Se till att vara autentisk och dela vardagen, intervjuer med medarbetare och företagets personlighet.

4. Mät, följ upp och förbättra

Som tidigare nämnt så är employer branding en löpande process. Därför är det viktigt att hela tiden följa upp arbetet. Ett tips är att sätta upp nyckeltal som du kan utgå ifrån när du gör en uppföljning. Det kan vara allt från antal ansökningar per tjänst till personalomsättning. Genom att aktivt arbeta med företagets EVP kan du forma en positiv bild av ditt företag – vilket kan bli avgörande på marknaden.

Vanliga frågor om employer branding

Varför är employer branding viktigt?

Det finns flera anledningar till att employer branding är viktigt. Bland annat för att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare. Men också för att stärka företagets varumärke, öka produktiviteten och engagemanget i företaget samt skapa en fin företagskultur.

Hur snabbt ser man resultatet av employer branding?

Employer branding är en långsiktig process. Resultatet syns inte över en natt. Efter några månader kan du se mindre resultat som till exempel ökningar i antal ansökningar per tjänst eller en positiv respons hos dina medarbetare. Men det kan ta upp till ett år eller mer innan man ser större förändringar, som till exempel minskade kostnader per anställning eller starkare varumärke.

Behöver alla företag employer branding?

Ja, employer branding är rekommenderat för alla företag – även mindre företag. Men det är inte alla företag som väljer att investera i det.

Hur påverkar employer brand min befintliga personal?

Med ett starkt employer brand kan din personal påverkas positivt. Det kan öka både engagemang och motivationen i arbetet. Men det ökar också lojaliteten, man stannar längre om man trivs.

Vilka kanaler är bäst för att sprida mitt employer brand?

Vilken kanal som passar bäst för att sprida EVP beror helt på din målgrupp och hur du vill kommunicera det. Generellt så är sociala medier effektiva för att få spridning. Men sen är det också bra att använda sig av en karriärsida för att kunna prata mer detaljerat om företagets värderingar och arbetsmiljön.

Allt om lön och löneadministration

Att rekrytera personal handlar om ansvar och administration. I vår guide delar vi med oss av allt du behöver veta, från lagar och löner till semester och frånvaro. Till guiden om lön och löneadministration >

Dela den här artikeln