Publicerad: 13 september 2022|Senast uppdaterad: 31 maj 2023

Vad är en affärsidé? Markus förklarar – och slår hål på 3 myter

Porträttbild på en man i kavaj
Här berättar vi vad en affärsidé är och varför den är viktig i ditt företags startskede. Och vi avlivar tre vanliga myter om en affärsidé, med hjälp av entreprenören och rådgivaren Markus Brattfeldt. Du får dessutom en formel för att testa om din affärsidé håller ekonomiskt.

För att reda ut vad en affärsidé är har vi träffat Markus Brattfeldt. Han har under de senaste tio åren inspirerat och väglett tusentals företagare, både personligen och genom sina föreläsningar. Han har drivit och byggt ett flertal företag inom marknadsföring, ekonomi och utbildning. Markus är ofta anlitad som rådgivare till mindre företag där fokus är att växa och öka lönsamheten.

Vad är en affärsidé?

Enkelt förklarat är en affärsidé en idé för hur du skapar affärer – alltså hur du tjänar pengar i ditt företag.

Vad ska en affärsidé innehålla?

Att prata om att tjäna pengar kan ibland upplevas knepigt, men det är en väldigt viktig del i sammanhanget, understryker Markus Brattfeldt.

– För att kunna tjäna pengar måste det finnas någon som är villig att betala för din produkt eller tjänst. Därför behöver affärsidén även fånga din kund.

Att fånga kunden innebär att identifiera vad kunden har för problem, eller vad hen önskar uppnå. Och på vilket sätt din produkt eller tjänst hjälper till att göra detta.

En annan viktigt del i affärsidén är hur du ska ta betalt och vad värdet är för kunden. Om det till exempel är värt 1 000 kr för kunden att få sitt problem löst, och du kan sälja lösningen för 700 kr – ja, då har du i de flesta fall en affär.

Hur kommer man på en affärsidé?

Affärsidén kan uppstå som en ren tillfällighet, till exempel att du plötsligt ser en möjlighet till en affär. Markus betonar att idén ska ses som en levande del – att den kan börja som något, men fortsätta och sluta som något helt annat. Faktum är att långt ifrån alla företag håller fast vid den idé allt startar med, säger Markus.

– Affärsidén är startpunkten för att du ska komma igång med ditt företagande. Sen kan det krävas utveckling och förbättring av idén för att den ska hitta sin roll på marknaden. Det går med andra ord inte alltid att planera sig hela vägen fram.

Och en affärsidé måste inte vara helt ny. Ett vanligt misstag är att vänta på en “het” idé som ska ta marknaden med storm.

– Du kan ta en befintlig affärsidé och få det att funka eftersom det finns en efterfrågan i grunden. På det viset måste du inte nödvändigtvis vara innovativ för att få igång ett välfungerande bolag, säger Markus.

Hur skriver man en affärsidé?

Det spelar faktiskt inte så stor roll hur du skriver ned eller formulerar din idé. Varför inte? Jo, tricket är att få något att hända med idén. Att göra verklighet av den.

– Du kan formulera din affärsidé i en enda mening som fångar känslan och vad du vill göra. Det är helt okej, säger Markus

Varför är det viktigt att ha en affärsidé?

Återigen: Affärsidén är idén om hur affären ska gå till för att veta hur du ska tjäna pengar i företaget. Markus säger att affärsidéns viktigaste funktion är att den är gnistan som sätter igång företagandet. Att den inspirerar dig att gå framåt.

– Det viktiga är inte vad utan att idén finns. Den kommer för att putta dig i en riktning.

Exempel på en affärsidé som räddar företaget

Vi tar ett exempel: Ett finskt spelutvecklingsbolag som sedan bolagets start 2003 hade gått knackigt. Under 2009 var läget så illa att en konkurs lurade runt hörnet, trots att bolaget under sin livstid släppt ett 50-tal spel. Och trots att investerare fanns. Där och då bestämde de sig för att göra ett sista försök, med en sista idé.

Idén var mobilspelet Angry Birds, som blev en riktig lyckoträff.

– Det är sällan det man tror ska funka som faktiskt funkar i slutändan. Och det bevisar att en viktig del är att vara öppen och lära sig längs vägen: Om sig själv och var man kan göra nytta, och om vad kunderna behöver och vill ha, säger Markus.

Hur vet man om en affärsidé är bra?

Markus skickar tillbaka frågan: Vad är bra? Att bolaget blir stort eller lönsamt?

– Om det finns kunder som är beredda att betala för det du erbjuder, då är affärsidén bra. Det måste inte vara nytt för att det ska vara bra. Det som får det att funka är rätt person på rätt plats, med rätt inställning och vilja.

Vanliga misstag när man tar fram en affärsidé

Ett vanligt misstag i idéfasen är att nystartade företag tenderar att underskatta vad det kostar att driva en verksamhet, säger Markus. Konsekvensen blir att företaget från start tar för lite betalt av kunderna, och därefter inte har möjlighet att justera sin prismodell.

– En för låg prissättning sker ofta i ett slags ovana att inte tänka som en företagare. I de fall jag har sett räknar man på det mest grundläggande, men tänker inte på de utvecklingskostnader som tillkommer i framtiden.

Ett enkelt sätt att undvika den här fällan är att se till att ha en tillräckligt hög bruttomarginal. Vi förklarar mer om detta senare i artikeln – och Markus bjuder dessutom på en formel för att testa om din affärsidé håller ekonomiskt! 

Vad är nästa steg när jag har en affärsidé?

Oavsett om du har en affärsidé, eller ännu inte hunnit så långt, är Markus tips att starta lite innan du är redo för det. Låter det ologiskt? Nej, det ligger helt i linje med karaktären hos många företagare – att du ibland behöver agera innan du har alla fakta på bordet. Att när du vet på ett ungefär vad du vill göra – ja, då har du tänkt tillräckligt långt.

– Våga starta upp, brukar jag säga. Du lär dig mycket mer på att starta än du gör på att planera att starta. Det är klart att det är viktigt att planera, men du kommer inte lära dig att driva ett företag om du fastnar i den fasen, säger Markus.

Du kommer med andra ord till en punkt där du måste testa. Och fortsätta framåt. Är du redo?

Mall för affärsidé: Testa din idé med Markus formel

Nyckeln är att sätta igång. Och att sätta priserna rätt. Med hjälp av Markus formel kan du testa bruttomarginalerna för din affärsidé – oavsett om du ska sälja produkter eller tjänster. Med en bra bruttomarginal ger du ditt nya företag chansen att både bli lönsamt och ha en god tillväxt.

3 myter om affärsidéer

Markus förklarar och avlivar tre myter som han ofta stöter på i sin roll som entreprenör och rådgivare.

Idén måste vara “het” eller innovativ

Nej, en affärsidé måste varken vara het eller innovativ. Du behöver inte vara rädd för att satsa på något som någon annan redan gör. Det finns ofta utrymme för flera företag och företagare som gör samma sak. Och kanske kan du göra det på annorlunda sätt, som erbjuder kunderna ett större värde? Har du en affärsidé är det bättre att sätta igång än att vänta.

Jag har inte tillräcklig utbildning

När du ska starta företag är det i de allra flesta fallen viktigare att agera, än att vara den som har mest formell utbildning. Vi tenderar att ha en övertro på analys och eftertanke, men underskattar förmågan av handlingskraft.

Självklart är det viktigt att du har den utbildning eller certifiering som krävs för en viss bransch. Men du ska för den skull inte gömma dig bakom att du behöver utbilda dig i åratal för att kunna starta företag.

Många av de allra största företagarna har faktiskt hoppat av sina formella utbildningar för att satsa på sina affärsidéer: Mark Zuckerberg hoppade av sin utbildning under andra året, i samband med att Facebook lanserades. Microsoft-grundaren Bill Gates fullföljde inte heller sin utbildning. Förmågan att agera gör att du lär dig på vägen, och du lär dig av dina misstag. 

Det måste vara stort för att det ska vara bra

Det finns en tro på att omsättning alltid är viktigare än vinst. Och det finns en prestige i att ha en hög omsättning. Omsättningen för sig avgör dock inte om ett bolag är välmående eller inte. Det är lönsamheten som får det att funka. I forskningsstudien “Questioning the Growth Dogma: A Replication Study” från 2022 har två forskare studerat 650 000 små och medelstora företag i 28 länder. Resultatet är tydligt, oavsett land och bransch: Företag som kommer från hög lönsamhet och låg tillväxt har större chans att bli högpresterande, medan företag med tillväxtfokus och låg lönsamhet riskerar att bli lågpresterande.

Affärsplanen – steg 2!

När du har en idé – och allra helst även har räknat på bruttomarginalerna – är det dags att sätta igång på allvar. Första steget är att ta fram en affärsplan. Och även där finns vi vid din sida.

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.