Så startar du en e-handel (guide)

Två kvinnor packar lådor på ett lager
Två av tre personer handlar på internet under en genomsnittlig månad. Om ditt företag finns på nätet och har en e-handel, kan du fånga kunder som annars inte hade hittat din fysiska butik. En e-handel kan förbättra ditt företags resultat bland annat genom ökad försäljning och bättre kundservice. Vi delar med oss av hur du startar en e-handel, steg för steg.

Kort om e-handelsbranschen

Att starta och driva e-handel idag är enkelt. Vet du vad du ska göra och vill börja med ett mindre företag så kan du komma igång på bara några dagar. Men om du är helt ny inom branschen så rekommenderar vi dig att sätta dig in i vad det innebär att driva en e-handel och se över marknaden för vad du kan sälja innan du kör igång.

Sverige är ett av de länder som är mest uppkopplade i Europa, till och med i hela världen. Enligt en undersökning av IIS  (Internetstiftelsen i Sverige) från 2018, låg internetanvändandet på 94 procent. I stort sätt alla mellan 12 och 65 års ålder använde internet, 100 procent av 16-25 åringarna och 98 procent av 56-65 åringarna. I en annan studie av IIS , uppgav två av tre svenskar att de handlar på nätet en genomsnittlig månad. Några av anledningarna till att konsumenterna i undersökningen handlade på just nätet var utbudet, priset och bekvämligheten.

Har du, eller ska du starta ett företag som säljer produkter eller tjänster? Då kan det vara en fördel att starta en e-handel, med tanke på alla potentiella kunder du kan få. Med ditt företag synligt på internet ökar du synligheten och kan sälja dina produkter eller tjänster i större grad. En e-handel kan öka ditt företags resultat genom ökad försäljning. Det kan även förbättra och förenkla kundservicen, kundorder och andra processer. Med e-handel kan du nå ut till fler personer runt om i världen, när som helst på dygnet, och konkurrera enklare med större företag.

Inriktningar inom e-handel

Innan du startar e-handel behöver du fundera på din affärsmodell, vem är webbshopen för?

Sen kan du också ha olika intäktsmodeller i din e-handel, nedan är några exempel på intäktsmodeller:

Hur startar man upp en e-handel?

Vi tar det från början. Precis som alltid när du startar företag behöver du göra en affärsplan när du ska starta upp din e-handel. Du behöver också fundera över hur du vill positionera din e-handel och dina produkter. Hur vill du att marknaden ska uppfatta ditt företag? Med vår checklista kan du bocka av alla viktiga delar i starten:

Checklista när du startar en e-handel
  • Affärsplan och budget: Här är det bra med en tydlig huvudstrategi, dina konkurrensfördelar, vilket sortiment som ska finnas, frakt, betalningslösning, och hur budgeten ska se ut. Du bör även skriva ner hur bygget kring din e-handeln ska se ut, om du ska bygga den själv, hyra in någon, eller köpa en paketlösning. Ta hjälp av vår mall när du ska skriva din affärsplan. Ladda ner mallen här.

  • Bestäm företagsform: Många börjar med en enskild firma parallellt med andra inkomstkällor, men det finns även fördelar med att välja aktiebolag – speciellt om du planerar att anställa. I vår företagsguide om lön och löneadministration har vi samlat allt du behöver veta om att anställa.

  • Registrera företaget (eller köp ett): När du startar ett aktiebolag från grunden behöver du registrera ditt företag hos Bolagsverket. Men om du väljer att köpa ett lagerbolag så är företaget redan registrerat. Läs mer om lagerbolag.

  • Viktiga lagar och regler kring e-handel: Som e-handlare finns det mycket att vinna av att ha koll på lagar och regler. Du minskar tvisterna och skyddar både ditt företag och dina kunder. Några av de viktigaste lagarna som styr e-handeln är konsumenträttsliga lagen, dataskyddsförordningen (GDPR) , avtalslagen och marknadsföringslagen . Se över din webbshop så att den överensstämmer med de lagar och regler som gäller kring e-handel. Är du osäker på om du följer regelverket bör du kolla med någon som är kunnig. Du kanske har någon i din närhet som kan hjälpa dig?

    Allmän information om hur du startar eget företag (guide)

När du ska starta e-handel kommer du stå inför en del utmaningar. Branschen är generellt sätt av högre konkurrensgrad än en fysisk butik. Och konsumenterna har höga krav när det gäller leveranser, information, köpupplevelse och kundservice. Det tar tid att bygga upp en e-handel och du behöver ha tålamod. Nedan är fyra viktiga delar att tänka på innan du lanserar din webbshop:

Val av säljkanal och e-handelsplattform

Som e-handlare måste du ha koll på vad du ska sälja och säkra tillgången till det du säljer. Fundera över leverantörer som tillhandahåller produkterna eller materialet du vill sälja i din webbshop. Skaffa dig sedan kunskap om det som ska säljas – är det en vara som efterfrågas på marknaden, till exempel. 

Valet av e-handelsplattform är viktigt. Se till att plattformen uppfyller dina mål med företaget, och välj den plattform som ger dig en högre grad av skalbarhet och flexibilitet än du tänkt från början. E-handelsplattformen ska vara enkel att använda. Men även som nystartad gynnar det dig i längden att välja en internationell plattform. 

Två stora e-handelsplattformar är Shopify och WooCommerce . Men det finns ett brett urval och beroende på din affärsmodell så kanske det är någon annan plattform som passar dig bättre.

Skaffa domännamn och webbhotell för din e-handel

Det finns ingen rak och tydlig väg till hur man startar e-handel, utan det går att göra på många olika sätt. Du kan göra det mesta själv, eller ta hjälp. Se till att skaffa dig kunskap innan du kör igång, granska marknaden, vilka funktioner som finns och vad det kostar.

Men om du inte redan har en existerande webbplats idag som du ska utveckla till en e-handel, behöver du ett domännamn. Ett domännamn är det namn som din webbplats ska heta, till exempel Fortnox.se. Du kan välja mellan olika toppdomäner, exempelvis .se, .com, .org. Tänk på att namnet du väljer ska vara samma eller väldigt likt ditt företagsnamn, då blir det lättare att hitta dig och associera webbshoppen med ditt företag. Om du inte utgår från företagsnamnet bör domännamnet innehålla ett eller flera viktiga sökord för din e-handel. Du kan exempelvis använda Google Trends eller Google Ads sökordsplanerare, för att få bättre koll på ord som dina kunder kan tänkas söka på.

Du ska även välja ett webbhotell, en plats på en server där din e-handel ska ligga. För detta betalar du en avgift för platsen, och de ansvarar för drift och säkerhet. Kolla upp ett webbhotell som kan passa dig, vissa kostar, vissa inte. Oftast brukar det vara tillräckligt att placera webbshoppen på ett webbhotell, men om du ska ha en mer omfattande e-handel som kräver väldigt mycket utrymme, kan du behöva kolla efter en egen server.

Bygg upp din e-handel

För att dina kunder ska stanna på din webbshop bör den bland annat vara enkel, snabb och ha ett bra innehåll. Om du är kunnig inom programmering och webbdesign kan du bygga din e-handel själv, men vi rekommenderar att du tar hjälp av en programmerare och webbdesigner, exempelvis på en webbyrå. Programmerare och webbdesigners är specialister på att bygga och designa webbplatser och e-handlar, och kan hjälpa dig att förstärka ditt företags budskap. Ett annat bra alternativ är att ta hjälp av ett företag som erbjuder färdiga e-handelssystem, som du antingen kan hyra eller köpa.

Frakt och betalsätt

Det finns olika sätt att ta betalt av dina kunder. Genom att erbjuda flera olika betallösningar erbjuder du också bra service till dina kunder. Nedan hittar du de vanligaste betalsätten i Sverige när man driver e-handel: 

  • Egen faktura: Du fakturerar själv efter att kunden har beställt och du har skickat iväg varorna. 

  • Fakturering via partner: Du överlåter faktureringen åt en annan part som ofta tar hela risken och även erbjuder delbetalning.

  • Betalkort: Bankkort och kreditkort

  • Direktbetalning: Kunden betalar genom att logga in i sin bank via din webbshop och pengarna dras direkt från kundens bankkonto till ditt, tekniken ser till att allt blir rätt. 

  • Swish: Kunden swishar för sin beställning. 

Du bör även bestämma om du ska ha frakt eller inte på din e-handel. Om du bestämmer dig för gratis frakt kan du lägga till detta på produktens grundpris istället, det kostar nämligen ganska mycket att skicka paket. Ett bra sätt att köra fraktfritt på, är att kunden får det när den handlat för en viss summa. Detta kan göra att kunden handlar mer än vad den tänkt, för att nå gränsen för fri frakt. I samband med kundens köp bör den även få information om leveransvillkor och förväntad leverans. Du bör därför skicka med det tillsammans med ett tack för beställningen.

Förutom information kring frakt, leverans och betalning bör du informera kunden på din e-handel om processen när de handlar, från ett köp till en eventuell reklamation. Glöm heller inte att informera om cookies, för att din e-handel ska vara laglig ur GDPR-synpunkt.

Få fler köp med rätt betallösningar.

Starta företag med Fortnox

Köp ett lagerbolag eller bilda ett aktiebolag från grunden med Fortnox. Vi sköter all kontakt med Bolagsverket och finns med dig hela vägen när du startar företag.

Har du nyligen startat ditt företag? Fortnox bjuder på valfritt paket i ett halvår.

Utveckla din e-handel

För att lyckas inom e-handel behöver se till att du har en smidig och användarvänlig webbshop, där dina kunder enkelt kan hitta det de letar efter och genomföra köp. En stor del ligger i att kunna leverera sånt som ditt företag lovar, till exempel snabba leveranser, bra produkter och en enkel returpolicy. Ju mer du engagerar dig i att skapa en bra köpupplevelse, desto större är chansen att kunderna återvänder och rekommenderar din butik till andra.

Marknadsför din webbshop

En annan del som är viktig för att du ska lyckas med din e-handel är att du avsätter tid och pengar till marknadsföring. Under resans gång är det viktigt att du underhåller och utvecklar din e-handel. Du kan inte släppa taget om den när den är lanserad och klar. Något du kan göra är att se till att dra in trafik till din e-handel. Du måste visa att du finns genom marknadsföring, något som kan kosta både pengar och tid. Börja med att skapa en marknadsföringsplan, så du vet vilka kanaler du ska marknadsföra i, vilka dina mottagare är, hur ofta du ska uppdatera, och vilket budskap du ska förmedla. Har du pengar i budgeten för marknadsföring, kan du skapa annonser via Google Ads, betala för annonser på sociala medier eller köpa annonsutrymme i traditionella medier, exempelvis i tv. Ett annat alternativ för att synas är marknadsplatser, det vill säga e-handelsplatser med produkter från olika leverantörer – CDON och Fyndiq. Marknadsplatser kan vara ett bra komplement till din egen e-handel.

Om du inte har så mycket pengar till marknadsföring finns det bra alternativ för det. Du kan skapa bra innehåll på dina sociala kanaler och på din webbshop, som sedan kan hittas av sökmotorer. Genom att jobba med sökord kan du rankas högre bland sökmotorer, exempelvis Google, därför bör du sökordsoptimera regelbundet. Google Ads sökordsplanerare kan visa dig vilka ord dina potentiella kunder söker på. Skriv ner vilka dina viktigaste sökord är och rangordna dem, och se till att de finns med i din webbshop.

Läs vår guide för att få fler tips om hur du kan marknadsföra din e-handel.

Få ett sömlöst flöde med allt kring din webbshop

Med e-handel är det bra att ha koll på order och lagerhantering, försäljning och att flödet fungerar – från order till betalning. Fortnox går att koppla ihop med ett flertal system och program. Tillsammans med våra partners kan vi erbjuda anpassade lösningar för dig som jobbar inom eller vill starta e-handel . Även när det gäller betalningslösningar och kassasystem erbjuder Fortnox flertal integrationslösningar.

Vanliga frågor om att starta och driva en e-handel

Vad är skillnaden mellan en e-handel och en webbshop?
E-handel och webbshop används ofta som synonymt, men det finns en skillnad:

E-handel är ett begrepp för alla former av handel som sker digitalt och beskriver egentligen hela affärsprocessen. Det vill säga försäljningen av varor och tjänster via en webbplats, digitala betallösningar, marknadsföring, kundservice och logistik. 

När man pratar om webbshop, eller webbutik så syftar man vanligtvis på en specifik plattform – det vill säga själva hemsidan eller butiken, där produkterna visas upp och där köpet genomförs. Webbshopen är alltså en del av e-handeln, men e-handeln är mer än bara webbshopen.

Vad är skillnaden mellan e-handel och dropshipping?
Det är vanligt att blanda ihop begreppet e-handel med dropshipping, eftersom båda handlar om att sälja produkter i en webbshop. Men de skiljer sig från varandra, då dropshipping är en metod inom e-handel. 

Dropshipping är en specifik affärsmodell inom e-handel. Dropshipping innebär att du samarbetar med leverantörer som skickar varorna direkt till kunderna när en beställning har skapats, det betyder att du aldrig håller i lagerdelen själv när du har en dropshipping. Läs mer om hur du startar en dropshipping här >

Vad säljer bäst på e-handel?
Det är svårt att säga exakt vilka produkter som säljer bäst på en e-handel, allt beror på tid, trender, säsong och konsumentbeteende. Men det finns några kategorier som sticker ut och vanligtvis presterar bättre, till exempel skönhet och hälsa, kläder, skor och hemelektronik.

Hur mycket kostar det att starta en e-handel?
Kostnaden för att starta en e-handel varierar och det beror helt på vilken ambitionsnivå du har och vilken affärsmodell du väljer.

Dela den här artikeln