Hur fungerar rot- och rutavdrag för dig som företagare?
Vad är rot- och rutavdrag?
Rot står för reparation, ombyggnad och tillbyggnad. Rotavdrag innebär att dina kunder kan få högst 30 procent avdrag på din arbetskostnad. Rut står för rengöring, underhåll och tvätt. Precis som med rotavdrag är rutavdrag en form av skatterabatt. Det är ett avdrag för hushållsnära tjänster som privatpersoner kan få. Läs mer om rotavdrag och rutavdrag i Fortnox ekonomiska ordlista.
Sedan årsskiftet 2021 har rutavdraget haft ett tak på 75 000 kronor medan rotavdraget legat på 50 000 kronor per person och år. Sammanlagt är avdragen maximalt 75 000 kronor per person och år.
Rotavdraget höjs under 2024
Från och med den 1 juli 2024 är det möjligt att göra rotavdrag på upp till 75 000 kronor på helåret. Regeringen har som mål att stärka bygg- och bostadssektorn och kommer därför göra en tillfällig höjning på 25 000 kronor i rotavdraget. Höjningen gäller till och med utgången av december 2024.
Tidigare har rot- och rutavdraget haft ett och samma tak. Men i samband ökningen av rotavdrag kommer det införas separata tak för rot- respektive rutavdrag. Vilket innebär att det nu blir möjligt att göra avdrag på 75 000 kronor för rot och 75 000 kronor för rut, sammanlagt blir då avdragen totalt 150 000 kronor. Anledningen till separationen är att höjningen inte ska tränga ut rutavdraget.
Möt kunden och gör ett avtal
Hur går allt till? Jo, du börjar med att samtala med din kund och kommer överens om arbetet som ska utföras. Ni kan ha ett muntligt eller skriftligt avtal för det ni kommer fram till. Du måste börja med att kolla upp om arbetet är godkänt för rot – eller rutavdrag . Några exempel på arbetsuppgifter som rutavdraget gäller för är barnpassning, städning och snöskottning. Rotavdraget gäller exempelvis att byta golv, sätta kakel och installera avlopp.
Efter detta måste du ta reda på om din kunds bostad är godkänd för avdrag. Har du exempelvis en kund som bor i en hyresrätt gäller inte rotavdrag, medan rutavdraget gäller. Summan för rot- och rutavdraget kan enbart din kund kolla upp på Skatteverket. Din kund ska även vara bosatt i Sverige och betala skatt här, eller bo utomlands men beskattas i Sverige. För att ta del av avdragen måste kunden även vara 18 år, senast vid årsslutet. Läs mer på Skatteverkets webbplats.
Planera och utför ditt arbete
Se till att få rätt uppgifter från din kund för att få utbetalningen så snabbt som möjligt. Dessa uppgifter ska du fylla i när du skickar in ansökan för utbetalning. Gäller det rutavdrag räcker det med kundens personnummer. Ska du utföra ett arbete med rotavdrag och det är i ett småhus, behöver du även ta reda på fastighetsbeteckning. Gäller det en bostadsrätt behöver du även lägenhetsnummer och bostadsrättsföreningens organisationsnummer.
Det är inte bara kunden som har vissa krav på sig, det har även ditt företag. För att du som företagare ska kunna ta del av rot- och rutavdraget måste ditt företag vara godkänt för F-skatt . Se därför till att F-skatten är registrerad innan arbetet utförs. Du får ingen utbetalning om det blir godkänt efter att din kund betalat. Du får heller inte vara släkt med kunden för att avdragen ska gälla. Tänk på att båda typer av avdrag enbart gäller arbetskostnaden. Därför är det viktigt att du skiljer på arbetskostnader, materialkostnader och övriga kostnader när du planerar arbetet.
Nu kan du utföra tjänsten! Tänk på att hela tiden ha koll på antalet arbetade timmar, då du måste redovisa detta vid ansökan om utbetalning för rotavdrag. Ha även koll på eventuella underleverantörers arbetade timmar, då även detta ska redovisas.
Fakturera kunden
När du utfört tjänsten åt din kund är det dags att fakturera. Om det gäller rutavdrag kan din kund få högst 50 procent avdrag på arbetskostnaden. Gäller det rotarbete kan du dra av 30 procent på kundens faktura, inklusive moms. När du skapar fakturan bör du ha med dessa uppgifter:
Vem som utfört arbetet
Uppgifter om F-skatt
Kundens personnummer och namn
Typ av arbete som utförts
Vilken tidsperiod arbetet utförts under
Var arbetet är utfört
Fastighetsbeteckningen eller bostadsrättsföreningens organisationsnummer och lägenhetsnummer (gäller rotarbete)
Arbetskostnad, materialkostnad och övriga kostnader
Totala beloppet, exklusive och inklusive moms (även momsens storlek och procentsats)
Storleken på skattereduktionen.
Om du är Fortnoxkund kan vi hjälpa till. Gör du avdrag för rot eller rut så håller vårt faktureringsprogram reda på personnummer, fastighetsbeteckning, vad kunden ska betala och hur mycket Skatteverket ska stå för. I Fortnox faktureringsprogram kan du alltså enkelt och smidigt fakturera med rut- eller rotavdrag. Har du redan Fortnox Fakturering kan du få hjälp med hur du skapar fakturorna i vår guide .
Dags att ansöka – så gör du
Det är du som företagare som ansöker om rotavdrag eller rutavdrag för din kund. Efter att kunden betalat fakturan kan du skicka in begäran om rotavdrag eller rutavdrag till Skatteverket. Denna begäran ska ha inkommit senast 31 januari året efter din kund betalat för arbetet. Du kan ansöka smidigt med e-legitimation på Skatteverkets hemsida, i e-tjänsten Rot och rut-företag .
Du behöver inte skicka med fakturan när du ansöker om utbetalning. Glöm inte att anmäla bankkonto till Skatteverket för att kunna få pengarna. Glöm heller inte att bokföra avdragen när Skatteverket har gjort utbetalningen.
Hitta nya kunder med Offerta
Offerta, som är en del av Fortnox, är Sveriges största marknadsplats för tjänster. Varje vecka publiceras tusentals uppdrag av kunder som behöver proffshjälp i hemmet, sin bostadsrättsförening eller på jobbet. Anslut ditt företag och ta del av uppdragen i din bransch och region direkt i mobilen – du väljer själv vilka förfrågningar du vill besvara och när.