Vad är Bokslut?

Ett bokslut är en sammanställning av ett företags bokföring efter att räkenskapsåret är slut.

Vad innebär ett bokslut?

Alla företagsformer som har affärshändelser är bokföringsskyldiga och behöver vid räkenskapsårets slut göra ett bokslut. Det innebär att du som företagare behöver sammanställa årets bokföring

Ett bokslut görs för att du och omvärlden ska få en rättvis bild över hur ditt företag har presterat och ligger till grund för hur mycket skatt företaget ska betala. Bokslutet kan vara i form av ett förenklat årsbokslut, årsbokslut eller en årsredovisning – beroende på vilken typ av företagsform du har.

Måste ett bokslut upprättas?

När ditt räkenskapsår är slut är det dags att göra ett bokslut. För en enskild firma ska bokslutet vara klart i samband med deklarationen i maj. För aktiebolag ska årsredovisningen lämnas in till Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut. Det vill säga: Om räkenskapsåret avslutas den 31 december, ska årsredovisningen senast lämnas in den 31 juli. Observera att tidsfristerna kan variera beroende på företagsform och räkenskapsår. Besök Skatteverket om du vill få full koll på viktiga datum och när du ska vara klar med ditt bokslut.

Vilken typ av bokslut?

Vilka handlingar som behöver upprättas är beroende av vilken bolagsform företaget har, se nedan.

Att göra inför bokslutet

Följande bör göras inför varje bokslut:

  1. Gå igenom balanskonton

    Det första du ska göra är att gå igenom alla balanskonton . Se till att du vet vad ditt kontosaldo består av och att värdet är korrekt.

  2. Bokslutsdispositioner

    Det finns vissa dispositioner du får göra för att skjuta upp beskattning av resultatet till ett senare tillfälle, men det beror på vilken företagsform du har. Kolla upp vad som gäller för dig här.

  3. Beräkna skatt på årets resultat

    När du gått igenom din balansräkning och gjort de justeringar som du ska göra kan du sammanställa din resultaträkning och räkna fram ditt resultat före skatt , vilket är vinsten i din resultaträkning, bortsett från eventuella skatter. Utifrån det resultatet kan du räkna ut hur mycket skatt du ska betala.

  4. Bokför årets resultat och skatten

    Efter detta ska du bokföra skatten som en kostnad . Sedan kan du sammanställa resultaträkningen.

  5. Sammanställ bokslutet eller gör årsredovisning

    Nu har du kommit till den punkt då du ska sammanställa bokslutet. Bokslutet ska skrivas under av alla styrelseledamöter om ditt bolag har en styrelse , den enskilde näringsidkaren , eller alla delägare om du har ett handelsbolag. Ska du inte göra en årsredovisning ska du skriva ut en resultaträkning och en balansräkning enligt den uppställning du valt. Utöver det ska du skriva ut underlag från lagerinventering, avskrivning och värdering.

Lär dig mer om bokföring

Du kan välja att sköta din bokföring helt själv eller i samarbete med en redovisningsbyrå. Om du är intresserad av att lära dig grunderna, rekommenderar vi att du utforskar vår guide om bokföring . Och om du känner att det skulle vara värdefullt med professionell hjälp, kan du hitta en kvalificerad redovisningsbyrå genom vår tjänst Hitta redovisningsbyrå .

Underlätta bokslutet med Fortnox

Med Bokslut & Skatt får du en helhetslösning som är integrerad med din bokföring i Fortnox. Här samlar du ditt arbete med avstämning, bokslut, årsredovisning och skatt - allt på samma ställe! Dessutom automatiseras flödet ytterligare med koppling direkt till Skatteverket och Bolagsverket.