Hur jobbar vi med Product Design

Träffa Peter, Product Designer på Fortnox

Redan som tonåring drömde Peter om att jobba med design. Då var det spelvärlden som lockade och formade hans studier. Men när hans master i speldesign var klar kom också insikten om att det inte var i den världen han hörde hemma. Flera år senare har han landat i en roll inom UX design och trivs ypperligt som Product Designer på Fortnox. Här kan du ta del av hans historia.

Så här jobbar vi med produktdesign

På Fortnox arbetar vi enligt modulär designprincip. Våra designers finns dels organiserade i en central kärna med uppgift att se över strategi och taktik och dels i våra utvecklingsteam där de arbetar med användarupplevelse i specifika produkter.

Det innebär att vi arbetar med både detaljer och helheten i hela Fortnox erbjudande och att vi uppmuntrar till en hög grad av samarbete och kunskapsutbyte.

Fortnox Product design
Möt Peter

Steget från spelvärlden till produktdesign kan tyckas kort, men för Peter Arnoldsson blev det en väsentlig skillnad. 

- Inom spel- och kasinovärlden är syftet underhållning, vilket förstås inte är fel i sig, men när det gäller produkter handlar mitt arbete om att hjälpa någon att utföra en uppgift. Om jag förbättrar användarupplevelsen blir det väldigt tydligt att jag gör nytta, att jag hjälper en företagare och det är motiverande för mig, säger Peter.  

Sedan 2020 tillhör han ett utvecklingsteam på Fortnox och arbetar med produktområdet Självbetjäning. Ett av de områden de ansvarar för är Företagsonboardingen som hjälper nya kunder att komma igång med Fortnox produkter och här jobbar de för att skapa bästa möjliga upplevelse för användaren.


Vad säger Peter?

"Om du visar att du vill så kommer du att få chanser att göra annorlunda, spännande och roliga saker."

Peter Arnoldsson

Product Designer

Fortnox product design
Med siktet inställt på en användarupplevelse i världsklass

En ledstjärna för designers är att alltid ha användaren i fokus. Peter menar att det inte spelar någon roll om du tittar på en liten detalj eller funktionaliteten för en hel produkt, användarens perspektiv måste alltid finnas med. 

- Förstår man användaren så har man allt man behöver för att skapa bästa möjliga upplevelse i ett tänkt flöde. Det finns alltid problem att lösa längs vägen och ambitionen är att lösa dem så smidigt att användaren inte ens märker att de finns där till att börja med. När man sedan lyckas med det är det den bästa känslan i världen, säger Peter.”

Och den strävan och känslan, den delar han med många, för på Fortnox är ambitionen inte good enough, det är en upplevelse i världsklass. För att lyckas med det gäller det att hela tiden göra rätt saker och att göra dem bra. Då lägger man grunden för att kunna lämna kunden med en upplevelse som stavas w-o-w! 

Operativt eller strategiskt arbete med design - kan man få både och?

Peter har en operativ roll kopplad till de produkter han arbetar med, men det finns också en organisation av centrala designers med en mer taktisk och strategisk inriktning. 

- Det är en bra struktur för det innebär att vi kan arbeta med detaljer utan att tappa helheten och även om vi designers har olika fokus beroende på var vi befinner oss i organisationen, så har vi stort utbyte med varandra, säger Peter. 

För den som vill bredda eller fördjupa sig kompetensmässigt är möjligheterna stora och om man söker de utmaningar en ny roll eller produkt ger innebär den interna rörligheten att man har stora chanser att hitta rätt. Men själv är han nöjd, han har hittat sin plats i sitt team. Och utmaningar råder det inte brist på. För ett år sedan tackade han till exempel ja till att bli mentor för Fortnox traineeprogram Fortnox Academy, något han inte ångrar. 

- Det var en väldigt rolig erfarenhet och jag lärde mig mycket under den tiden. Men det är ganska karaktäristiskt för Fortnox. Om du visar att du vill så kommer du att få chanser att göra annorlunda, spännande och roliga saker, säger Peter. 

Fortnox product design
Ingen dag är den andra lik

Orden annorlunda, spännande och roligt kan användas om en vanlig arbetsdag också, för de är sällan lika varandra. 

- Ena dagen sitter jag med utforskande arbete inför en kommande produkt eller funktion, nästa sitter jag och analyserar kundbeteenden. Tredje dagen ritar jag skisser och skapar prototyper. På fjärde är jag med och designar någon komponent och alla dess varianter till det centrala designsystemet och på femte dagen sitter jag i intervjuer eller gör användartester, säger Peter. 

Att Peter trivs på jobbet är tydligt och det där som Peter drömde om som ung kille på högstadiet, det har blivit verklighet. Inte exakt så som han tänkte sig det då, men väl så som han vill att det ska vara nu, för drömmen har vuxit och förändrats precis som Peter har gjort genom erfarenheter och insikter. Och resan fortsätter, men vad som väntar runt hörnet i form av utmaningar och möjligheter på Fortnox, det återstår att se.