Här hittar du svar på dina frågor

Är du redan kund

Har du frågor om funktioner i våra program

Logga in för en mer personlig service.

Kom-igång-guider
Instruktionsfilmer
Felsökningsguider
Ska du byta till Fortnox

Har du frågor kring vår service och avtal

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna rörande fakturor eller ditt abonnemang

Fakturafrågor

Frågor om min abonnemangsfaktura från Fortnox

Du kan hitta information om din faktura samt få svar på dina frågor via vår fakturaportal Min Faktura, klicka på länken minfaktura.fortnox.se och ange OCR och postnummer. Hittar du inte svaren som du söker, kan du kontakta oss via chatten inne i programmet, ringa till oss på 0470-78 50 00 eller skapa ett ärende via formuläret.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Faktura från Fortnox Finans

Du kan hitta all information om din faktura samt få svar på dina frågor via vår fakturaportal Min Faktura, klicka på länken minfaktura.fortnox.se och ange OCR och postnummer. Här kan du även skapa ett ärende om du inte skulle hitta svaret på din fråga. Du kan också nå oss via chatten inne i programmet eller via telefon på 0470-78 50 00.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Kopia av tidigare abonnemangsfaktura

Om systemadministratören loggar in och klickar på företagsnamnet uppe till höger, väljer Mitt Abonnemang och sedan Abonnemang i menyn på vänstersidan kan denne se alla abonnemangsfakturor från Fortnox.

Skulle det behövas har du möjlighet att se en pdf av fakturan, ladda ned och skriva ut den. Vill du läsa mer om Mitt Abonnemang, klicka här.

Har du inte valet Mitt Abonnemang så hittar du originalfakturan på Min Faktura portalen, klicka här. Här anger du OCR och postnummer, och har då möjlighet att se status på fakturan.

Har du inte ett abonnemang i Fortnox men har fått en faktura från Fortnox Finans, då kan du logga in via minfaktura.fortnox.se och ange OCR och postnummer.

Ändra avtalsperiod och/eller betalansvar

Du kan välja en avtalsperiod på 3 månader eller 12 månader för ditt abonnemang, vilket också styr hur vi fakturerar dig för din abonnemangskostnad hos oss. Det kan endast genomföras av systemadministratören i abonnemanget genom att trycka på Företagsnamnet (uppe till höger) - Mitt Abonnemang - och Abonnemang (till vänster). I rutan Betalansvar och avtalsperiod trycker du på knappen Ändra, och där kan då göra de ändringar som behövs. Se mer instruktioner här.

Skulle det vara så att du inte ser Mitt Abonnemang i menyn under Företagsnamnet, behöver du kontakta oss för att få hjälp att ändra detta. Det kan du göra via chatten i programmet, ringa till oss på 0470 - 78 50 00 eller skapa ett ärende via formuläret nedan.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Ändring av fakturaadress

Systemadministratören kan ändra adressuppgifterna inne i Fortnox, det går även att välja om du önskar att få fakturan via e-post eller brev. Detta görs under företagsuppgifter och fliken faktureringsuppgifter. Läs mer här.

För e-faktura läs mer här. Observera att vi inte kan skicka e-faktura till redovisningsbyråer.

Övriga fakturafrågor

Har du andra frågor gällande din faktura från oss kan du kontakta oss via chatten i programmet, ringa till oss på 0470-78 50 00 eller skapa ett ärende via formuläret.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Abonnemangsfrågor

Bolagsförändring

Befinner sig ditt bolag i Konkurs, Fusion, Företagsrekonstruktion eller Likvidation behöver du skapa ett ärende om förordnande så hjälper vi dig.

För att ändra ägare av abonnemanget måste en överlåtelse genomföras. Skapa ett ärenden genom att fylla i denna blankett och bifoga i ärendet nedan. Det är den befintliga firmatecknaren som måste signera och godkänna överlåtelsen av abonnemanget till ny ägare.

Släpp filer här eller klicka för att ladda upp. Max storlek 20MB/fil.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Digital sammankoppling & bortkoppling

Sammankoppling
Om du använder Fortnox Digital Byrå eller Fortnox Klienthanterare, och ska börja samarbete med en kund som redan har Fortnox program, kan du som konsult enkelt och digitalt koppla er samman. Detta gör du enkelt via knappen Koppla klient inne i Fortnox, eller via knappen Ny klient. När sammankopplingen är slutförd kan du, från din klientlista, direkt logga in i klientens företag.
Har du knappen Koppla klient, läs vidare här!
Har du knappen Ny klient, läs vidare här!

Bortkoppling
Om du vill avsluta ett samarbete med en klient, kan du som konsult enkelt och digitalt koppla bort er från klienten.
För att läsa mer om bortkoppling, tryck här!

Observera att endast byrå kan initiera digital koppling!

Jag vill ändra e-postadress i mina uppgifter

För att ändra dina inloggningsuppgifter kan du som är systemadministratör klicka på ditt företagsnamn uppe till höger och välja Inloggningsuppgifter. Du kommer till dialogrutan där du kan se, ändra och radera dina inloggningsuppgifter.

Det är även här som du ändrar om du skulle byta mejladress. Tänk på att det är viktigt att du har en uppdaterad mejladress så att vi har möjlighet att kontakta dig om du exempelvis skulle behöva ett nytt lösenord. Vill du läsa mer om inloggningsuppgifter, klicka här.

Jag vill säga upp/nyttja mitt öppet köp

Öppet köp kan nyttjas senast 30 dagar efter beställning och kan endast genomföras av Systemadministratör, för att se instruktioner tryck här. Observera att öppet köp gäller endast om licensen inte har funnits på abonnemanget tidigare.

Uppsägning av licenser/abonnemang utanför öppet köp träder i kraft efter att den innevarande betalperioden löper ut.

Vill du kontakta oss i frågan, kan du göra det via chatten i programmet, ringa till oss på 0470-78 50 00 eller skapa ett ärende via formuläret.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Jag har glömt mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du skapa ett nytt lösenord på egen hand. Via inloggningssidan finner du en länk till att skapa ett nytt lösenord. Du kan även klicka här.

Du vet väl om att du även kan logga in med hjälp av BankID. Vill du veta mer? Klicka här.

Om du har fått en länk skickad från oss för att återställa ditt lösenord men ej hittar det, kontrollera din skräppost. Skulle du inte få länken vänligen kontakta oss.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Mitt konto har blivit inaktivt

Det finns möjlighet att själv låsa upp konto under 3 dagar om kontot är låst på grund av exempelvis en utebliven inbetalning. För att se instruktioner tryck här. Alternativt kan du kontakta oss via telefon på 0470 - 78 50 00 eller skapa ett ärende via formuläret.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Tillfällig inloggning som revisor

När revisorn behöver en tillfällig inloggning för att granska räkenskaperna så rekommenderar vi Fortnox Revisor.
 
Med Fortnox Revisor får användaren läsbehörighet till Bokföring, Fakturering, Anläggningsregister, Lager och Lön, men inga poster kan ändras eller läggas till. Fortnox Revisor kostar 59 kr/användare/30 dagar och efter 30 dagar sägs licensen upp automatiskt. 
 
Licensen lägger du till som vanligt under Administrera användare - Lägg till licenser.

Observera att vid samarbete med vissa redovisningsbyråer så kommer du inte kunna aktivera Fortnox Revisor, licensen är då inte synlig under Tilläggsbeställning. Istället rekommenderar vi att du aktiverar Fortnox Läs‍, men observera att systemadministratören själv behöver säga upp licensen när behovet upphör.

Kom igång med Fortnox Revisor!

Vilka programlicenser har jag och vad kostar de?

Systemadministratören kan se vilka licenser som finns i abonnemanget och vad de kostar. Det gör man genom att klicka på företagsnamnet (uppe till höger), välja Mitt Abonnemang och sedan Abonnemang på vänstersidan.

För att se mer detaljerade instruktioner, klicka här.

Vilket är mitt abonnemangsnummer?

Ditt abonnemangsnummer är siffrorna efter tecknet @ i ditt inloggningsnamn. Ditt inloggningsnamn kan exempelvis vara förnamn@123456, och då är alltså 123456 ditt abonnemangsnummer. I inloggat läge, om du loggat in med mobilt bank-id, kan du se detta om du klickar på Hjälp uppe i högra hörnet i ditt Fortnox. Det visas längst nere till höger i den rutan. Kundnummer är andra siffror och detta ser du endast på fakturorna från oss för ert abonnemang.

Övrigt

Frågor om Fortnox API

Vänligen fyll i dina uppgifter och meddelande i formuläret så kontaktar vi dig så fort vi kan.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Frågor om Fortnox Lagerbolag

Har du frågor och funderingar om Fortnox Lagerbolag, kan du kontakta oss via chatten inne i programmet, ringa till oss på 0470-78 50 20 eller skapa ett ärende via formuläret.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Avtal, villkor och dataskydd

Har du frågor kring avtal, villkor, dataskydd, integritet och/eller säkerhet kan du läsa mer på vår integritets- och säkerhetssida.
Skulle du inte hitta svar på dina frågor, kan du kontakta oss via formuläret nedan.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Kom igång med Fortnox
Allt för ditt företag – på ett ställe

Är du nystartad eller vill du byta till Fortnox?
Här är paketen som gör det enklare att driva företag.

Nyfiken på mer?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, kunskap och inspiration.

Genom att kontakta Fortnox kommer dina personuppgifter behandlas enligt Fortnox Integritetsmeddelande

Fortnox Företagsguide
En kunskapsbank om företagande

För inspiration och kunskap till dig som står inför att starta nytt, eller vill ta ditt bolag till nästa nivå. Vi guidar dig genom företagets olika faser och utmaningar.