Kundvärde och tillväxt: Tommy Eklund gäst hos Aktiespararna
Fortnox plattform hanterar idag allt företagare behöver för att driva företag; från bokföring, fakturering och finansiering till att kunna hantera affärer.
– Vi har effektiviserat administrationen så företagaren kan fokusera på annat. Men nu handlar det inte bara om att spara tid längre utan mer om det som verkligen ger värde, säger Tommy Eklund.
Det stora skiftet – värdet från realtidsdata
Under lång tid har digitaliseringen varit en stor fråga i branschen. Och det är en förutsättning för nästa steg, men det är inte ett självändamål. Det stora skiftet ligger i att kunna ge just det som verkligen ger värde, i form av insikter baserat på realtidsdata:
– Det är det stora; att kunna ge insikter utan fördröjning som hjälper företagare att se framåt, vad de behöver göra för att bli mer framgångsrika. Att kunna hjälpa dem med deras verksamhet, och hjälpa redovisningsbyråerna att rådgiva sina kunder ännu bättre.
Tillväxtresan: många nöjda kunder det viktigaste måttet
Tillväxtresan i Fortnox var förstås med på agendan, både hur den lyckats till nuvarande nivå men också hur den kommer att se ut framåt. Tommy kommenterade både organisk tillväxt och förvärv. Han menar att det viktigaste måttet på bolagets framgång är de två nyckeltalen som visar kundantal och användning:
– Vi ska se till till att kunderna blir nöjda, att de använder det de köpt. Det är det vi styr vår verksamhet på. Med allt fler kunder sprids investeringarna på fler. Det gör det möjligt för oss att göra ännu bättre produkter till kunderna, som fler vill använda mer. Vi ligger i startgroparna för att göra fantastiska saker framåt.